Kraftig störning på 238kHz

SM0GLD

Vänsterhänt
Har en lokal störning på 238kHz med sidband på 191kHz och 285kHz.
Sidbanden ligger alltså på 47kHz på var sida osv, osv modulerad med 100Hz.
Störningen omöjliggör all lyssning upp till 500kHz och lite till.

Denna störning är mycket stark, S9+40, sidbanden lite svagare.
Störningen har tidigare upphört på natten då folk normalt går och lägger sig.
Den senaste tiden (månader) har "dom" glömt att stänga av apparaten så störningen har funnits där hela dygnet runt.

Under de senaste dagarna har dock denna störkälla varit avstängd men i kväll kom den tillbaka lika stark som vanligt.

Med en lånad transistorradio har jag nu pejlat lite mellan husen på utsidan och även knatat upp i huset.
En lägenhet på nedre botten ger väldigt starkt utslag men det är inte helt tydligt vem som är värst av dom tre på nedre botten.

Om jag närmar mig husets elschakt så ökar störningen på alla våningarna vilket gör det svårpejlat.

Nu har jag ingen egen erfarenhet av denna typ av störning på 238kHz.
Hoppas någon har något tips om vad det skulle kunna vara.

/Micke
 
Jag skulle gissa på en switchad nätdel, med tanke på att den är modulerad med 100Hz. ~200KHz stämmer också bra med frekvenser man brukar switcha med.
Att den är så stark tycker jag tyder på att det är en lite större nätdel, kanske till en plasma-tv (men den borde ju inte stå på dygnet runt). Har du någon riktantenn du kan koppla till radion? På dom här frekvenserna funkar ferritantennen i transistorradion rätt bra som riktantenn, så om du tar reda på vilken ledd antennen sitter i radion kanske du kan pejla störningen från ett par platser och lista ut vilken lägenhet det kommer från.

Bäst är ju naturligtvis att få bryta huvudbrytaren i en lägenhet i taget, men det kanske är lite impopulärt...
 
Last edited:
Jag kör med ferritantennen i transistorradion.
Får en dipp när jag håller antennen tvärs den misstänkta lägenheten.
Problemet är att jag då står ca 1m från elschaktet.
På alla våningarna får jag en stark signal intill det nämnda elschaktet.

Jag får en känsla av att störningen fortplantar sig i hela husets elsystem vilket gör det hela svårjobbat.
Trots detta ökar alltså signalen när jag går ner i huset.
En TV står inte på dygnet runt men en led-lampa kan ju göra det.
Även om en el-produkt står i "stand-by" hela natten och stör så borde det bli skillnad när apparaten slås på men störningen låter lika hela tiden.

Tyvärr har RF-gain gått sönder på den lånade radion så s-metern står nästan i botten hela tiden.
Hade den funkat som den skulle blev det nog lättare att pejla.
 
Testa att pejla på ett par olika platser runt lägenheten. Närfältet kan ju variera väldigt i styrka beroende på utsläckning/förstärkning av "antennelementen", men riktningen brukar stämma ganska bra. Har han en KX3:a med en liten loop-antenn jag brukar använda, får väll titta förbi med den om det behövs :) (verkar bo någon km från dig om ditt QTH stämmer).
 
Som XHJ skriver så är ju switchade nätdelar den första boven man tänker på, särskilt med grundfrekvens i det området,
något som är utmärkande för switchteknik är att frekvensen varierar, om än aldrig så lite men allt som oftast ett par kHz. Detta beror på faktorer som omgivningstemperatur och belastning som då i sin tur påverkar de frekvensgivande komponenterna.

En annan "modern" apparatur är de switchande audioslutstegen i det som brukar kallas klass-D (-H, -T osv.) de härjar runt friskt i frekvensdomänen, mitt första bygge med klass-D i början på 2000 hade en arbetsfrekvens runt 80kHz och förstås egenheten att hänga med lite i takten så steget uppträdde annorlunda beroende på om man spelade hårdrock, polka eller valsång, effektuttagen påverkade förstås även det.
Dessa energieffektiva slutsteg återfinner du, förutom i hemstereon, även i TV-apparater, köksradio och "portabla högtalare" till din iPhone och även i laptops och datorskärmar med inbyggda högtalare.

Ibland kan det vara lättare att följa en överton för att komma närmre källan :)
 
Man behöver en batteridriven spectrumanalysator och en liten loop-antenn :)

Switchade nätdelar är ju alltid misstänkta.
Har man många produkter som står i "stand by" så åldras kondingarna i nätdelen och till slut börjar det störa utan att man själv märker något. Jag har själv upplev det med en tv-box.

Störningen är nu konstant hela tiden, inte ett enda litet tecken på jitter eller frekvensavvikelse.
Som jag nämnde så är det 47kHz till sidbanden.
Mina switchade nätdelar som jag bygger jobbar på 200kHz och ger inga sidband bara övertoner.
Detta får mig att tro att det rör sig om en LED-lampa med en LinkSwitch drivare.
Dom jobbar på 34-49kHz. Att man upplever en så stark signal på 238kHz beror säkert bara på andra omständigheter.

Jag är bara så förvånad att denna signal är så fruktansvärd stark, har inte råkat ut för det tidigare.
Ska pejla vidare i morgon. Det ska bli spännande och se om jag blir insläppt om jag knackar på.;)
 
Handhållen spektrumanalysator skulle vara fint att ha :) Men jag tycker det funkar helt ok med en bra radio med valbar dämpsats för att jaga störningar.
Switchade nätdelar brukar ju som sagt driva runt i frekvens en del, men inte alltid. Jag hade en störning här i vintras som låg stadigt på var 67:e khz från 1MHz till 7MHz. Kring 3MHz var den som starkast. Den låg stadigt på samma frekvens (inom 10-tal Hz iaf) under ca 3 månader.
Starkast var den kring mitt kylskåp. Men efter lite pejlande i området visade det sig vara en nätdel till en central-tv-anläggning som inte var inkopplad ordentligt. Firman som skötte anläggningen var dock snabba på att åtgärda problemet :)
 
Jag kör med ferritantennen i transistorradion.
Får en dipp när jag håller antennen tvärs den misstänkta lägenheten.
Problemet är att jag då står ca 1m från elschaktet...

Jag får en känsla av att störningen fortplantar sig i hela husets elsystem vilket gör det hela svårjobbat.
Hej
Jag tänkte börja med att fråga lite så här på förmiddagen om du med dipp menar minimum? Eftersom en ferritantenn har maximum tvärs över staven och minimum längs staven.

Det kan vara lite klurigt med ganska lågfrekventa signaler i byggnader.
Jag konstruerade för länge länge sedan en rörskadesökare för att leta efter skadade VP-rör ingjutna i betong. Fick mycket övning på att lyssna efter lågfrekventa signaler i betonghus.

Jag brukar först gå mot maximum med bredsidan för att sedan när jag kommer nära vrida antennen 90 grader och gå över till all leta efter minimum.

Jag kunde hitta flera minimum på grund av armeringsjärn och andra metalldelar men det allra djupaste minimat ledde mig normalt fram till den LF-sändare jag skickat in röret.

Så om du hörde en dipp (som minimum) utanför en lägenhet med antennen tvärs lägenheten så finns möjligheten att du ska titta efter störningen i elcentralnichen som antennens kortända kanske var vänd emot?

Lycka till med störningsjakten
Glad påsk de SM7NTJ Lorentz
 
Hej
Jag tänkte börja med att fråga lite så här på förmiddagen om du med dipp menar minimum? Eftersom en ferritantenn har maximum tvärs över staven och minimum längs staven.

Det kan vara lite klurigt med ganska lågfrekventa signaler i byggnader.
Jag konstruerade för länge länge sedan en rörskadesökare för att leta efter skadade VP-rör ingjutna i betong. Fick mycket övning på att lyssna efter lågfrekventa signaler i betonghus.

Jag brukar först gå mot maximum med bredsidan för att sedan när jag kommer nära vrida antennen 90 grader och gå över till all leta efter minimum.

Jag kunde hitta flera minimum på grund av armeringsjärn och andra metalldelar men det allra djupaste minimat ledde mig normalt fram till den LF-sändare jag skickat in röret.

Så om du hörde en dipp (som minimum) utanför en lägenhet med antennen tvärs lägenheten så finns möjligheten att du ska titta efter störningen i elcentralnichen som antennens kortända kanske var vänd emot?

Lycka till med störningsjakten
Glad påsk de SM7NTJ Lorentz

Tack för att du leder mig i rätt riktning.....med antennen.
Jag är van vid loop-antenn så jag antog att minima låg tvärs men nu när jag tänker efter så:eek:

Precis som du säger så hittade jag många minima när jag snurrade runt radion/antennen.
Man blir lätt förvirrad.
Det blir att gå en ny runda, störningen finns ju kvar.
 
Hittade flera minima i huset när man "pekar" mot husets samlade CAT-5 kablar.
Gick en sväng ute och kunde plötsligt plocka upp signalen mycket starkt mitt på gatan med en helt annan pejlriktning än jag fick i huset.
Vi har tre hus som ingår i förreningen. Mellan två av dessa hus hittade jag en ny riktning.
Jag får en känsla av att jag har hittat elkablarna som förbinder husen.

Det går inte att hitta en stadig riktning som man kan lita på då störningen verkar följa alla kablar inne i huset men även ute på gatan.

Om jag kunde koppla in en dämpsats så skulle det nog fungera bättre.
 
Ja det är lurigt med ledningsbundna störningar.
Du hör inte några övertoner av störningen? Typ nionde övertonen kring 2,142MHz? Eftersom högre frekvenser dämpas snabbare i ledningarna (samt att närfältet inte når lika långt) brukar det vara lättare att hitta källan på högre frekvenser.
 
Last edited:
Ja det är lurigt med ledningsbundna störningar.
Du hör inte några övertoner av störningen? Typ nionde övertonen kring 2,142MHz? Eftersom högre frekvenser dämpas snabbare i ledningarna (samt att närfältet inte når lika långt) brukar det vara lättare att hitta källan på högre frekvenser.

Problemet är att det inte bara finns en störning med sina övertoner utan massor med skräp.

Ska försöka lyssna efter andra frekvenser vid tillfälle, kanske i morgon.
Sangean kan inte pejla med ferritantennen på 2MHz och min VX-3 kan inte lyssna under 500kHz.
Min spectrumanalysator kräver lång sladd.
Jag har alltså ingen lämplig mottagare som klarar hela registret.
 
Har någon av lägenheterna egen parabol,Canal digitals gamla nätdelar är hemska.
A2B centraltvanlägning av äldre sort har också en typ av nätdel som är riktigt dålig och kan följa med ut i koaxnätet(om det nu är så att det finns en lokal HC för dessa husen?)

Vissa Boxer mottagare för marknät likaså när de blir dåliga i nätdelen och stör då bakvägen ut i koaxnät och elnät.
 
Jag letade en stark störkälla i den brf jag bodde i för något år sedan, det visade sig vara elcentralen med de fjärravlästa elmätarna. Men under rundvandringen med pejl och sniffer fann jag ytterligare några bovar i form av switchade nätagg hos grannar i radhus. Det intressantaste var dock en stark störkälla som var föreningens vattencentral, alltså knutpunkten för ingående vatten med vattenmätare. Därifrån gick det att följa ledningarna i marken till omkringliggande hus med sniffern. Exakt vad som störde i vattencentralen vet jag inte.

För övrigt NTJ var det också lätt att följa de betongingjutna ledningarna i trapphuset med sniffern. Att avgöra VP-rörens skick är däremot i en annan division :)
 
Jag har nu analyserat signalen lite mer i detalj.
Grundfrekvenser ser ut att vara 47kHz.
Har nu kunnat hitta så gott som alla övertoner upp till 55:e dvs 2585kHz.
Genom att nu pejla med den inbyggda ferritantennen så har jag fått en ny riktning.
Samtliga högre övertoner pekar i samma riktning.
Kopplar jag ur min egen tv-koax så minskar störningen markant i min egen lägenhet, detta underlättar sökandet.

Nu ska jag lyssna efter en högre överton och knata runt i huset.
Faktum är att det redan nu pekar på en av lägenheterna med parabol.
 
Antagligen hittar du en Svart box med vidhängande nätdel från SAGEM såld av Canal Digital!
Kunden upplever säkert redan problem som många omstarter eller problem att läsa kort mm.

Hoppas du löser ditt problem och kom ihåg att ta med en vetelängd som muta om du har problem att bli insläppt.

/Mats
 
Jag har en granne 100 meter bort som hade en satellitbox, som plötsligt slog ut det mesta av radiomottagning. Som tur var störde den också TV-mottagningen, så grannen var glad att inte behöva byta TV utan bara satellitboxen sedan jag varit där och pejlat.

/Roland
 
Har nu varit utanför husets elcentral där distributionsförstärkarna till tv sitter monterade på väggen.
Jag kan inte komma in i elcentralen men snacka om oljud när jag lägger mottagaren mot väggen på utsidan.
Även högre övertoner i MHz-området gick att plocka upp.

Om det nu skulle vara fel på nätdelen till distributionsförstärkarna så kvarstår det lite märkliga fenomenet att störningen då och då försvinner.

Ponera att han med parabolen monterad på balkongräcket orsakar en jordloop när han startar sin satellitmottagare.
TV:n är ju ansluten till både central-TV-anläggningen och hans satellitmottagare med koaxkablar.
I värsta fall har han lyckats jorda parabolen i balkongräcket, som inte är skyddsjordat, och orsakat CM-störningar ut i alla balkongerna som är ihopkopplade med aluminiumbalkar, den antennen blir då väldigt stor.

Han med parabolen träffar jag ibland i hissen, en trevlig kille.
Jag behöver bara be honom stänga av för att göra ett kort prov.

Kanske ska jag börja med dom ansvariga för central-TV-anläggningen.
 
Kvällens störjakt...

Förreningen består av tre hus och jag har nu varit ute och mätt störningar i samtliga tre elcentraler.
Fick tag på en person som kunde låsa upp och släppa in mej med mottagare och spectrumanalysator i högsta hugg!

Genom att mäta med en strömtransformator tillverkad av en koaxloop och en snäpp-ferrit kunde jag snabbt hitta starkaste signalen.
De distributionsförstärkare som satt monterade på väggen fick sin signal via en fet koax utifrån. På denna inkommande kabel fanns inga störningar och inte heller på förstärkarnas el-nätsida.
Däremot var signalen stark till mycket stark på flera av de koaxkablar som går till lägenheterna.
Tyvärr kunde jag inte bryta strömmen till förstärkarna nu under kvällen, detta hade ju givit svar på om en av förstärkarna var boven.

På utgående koax till nästa hus i förreningen fanns det en hel del störning så jag gick vidare till nästa hus bara för att där finna ännu lägre nivåer på dessa störande frekvenser. I hus nr3 var nivåerna ännu lägre men dock mätbara.

Helt klart är att störningens källa kommer från mitt hus.
Tyvärr kunde jag inte säkerställa störningens ursprung men det lutar åt att störningen kommer från någon lägenhet och fortplantar sig vidare på kabeltvnätets koaxkablar. Vem som helst i huset kan ju ha en undermålig produkt som genererar dessa signaler.
Högsta signalstyrkan på 108dBµV uppmättes på 380kHz och 473kHz, lite väl starkt för att klara EN55022.
Alla deltoner från 47kHz till 1MHz var synliga, vissa starkare än andra.

Nästa steg blir att dra på sig slipsen och knacka på hos grannarna:)
 
Back
Top