Kraftig störning på 238kHz

Högsta signalstyrkan på 108dBµV uppmättes på 380kHz och 473kHz, lite väl starkt för att klara EN55022.
Alla deltoner från 47kHz till 1MHz var synliga, vissa starkare än andra.

Nästa steg blir att dra på sig slipsen och knacka på hos grannarna:)

Med lite tur så kan finslipsen sänka störningen med 30dB, en flaska vin ger ytterligare 40dB!


...men wow ändå, 108BµV? det är ju nästan så det slår gnistor mellan jalusilamellerna :p
 
Har provat med vin men jag kan fortfarande höra störningen. Ska kolla om det finns mer i dunken:D

När jag kopplade in mig på en ledig tv-koax blev nivån ca 28dBµV. Signalen finns alltså även på "insidan" av kablarna.
108dBµV uppmätt nere i elcentralen. Undrar just hur stark signalen då är vid källan?
 
I dag började jag dagen med att lyssna efter störningen och visst fanns den där som vanligt.
Jagade reda på en ur styrelsen som var villig att låna ut nyckeln till el-nischen på våningsplanen.
Min plan var att lyssna mig till vilken av kablarna som bar på nämnda störning.

När jag väl fått tag på en nyckel så försvann störningen:confused:
Störningen har nu varit tyst halva dagen och jag har inte kommit närmare lösningen:(

......nu är det bara att vänta.
 
STÖRKÄLLAN ÄR FUNNEN:)

Med hjälp av strömprobe, dämpsats och min VX-3 kunde jag ganska snabbt hitta vilken kabel som "lät" värst.
Provade på 3våningar innan jag tog modet till mig och knackade på utan slips.

Familjen hade TV, DVD, TV-box och två olika satellit-boxar till parabolen.
Allt kopplat i en grendosa så det var bara att rycka ur dom en och en.

Apparaten, en Next YE-5000 XCI, hade varit inkopplad länge och för det mesta bara avstängd med fjärren.
400V el-lyten ser ut att ha en liten bula på toppen, hoppas det räcker att byta den annars har nätdelen ytterligare 10st lytar.
På moderkortet sitter 46st till:mad: hoppas jag slipper byta alla dom.

I morgon börjar jag med att mäta upp apparaten innan jag försöker åtgärda felet.
 
Dåliga elektrolyter är en störningsbomb som väntar på att brisera när som helst. När den första reservoarkondingen (400V-450 V) i switchade nätaggregat börjar bli dålig händer det otrevliga saker. Bullig topp brukar vara ett säkert tecken. Ett annat bra sätt är att mäta kondingens ESR, ganska lätt att bygga en ESR-mätare. Står det "CapXon" på kondensatorn byter man lämpligen direkt utan att ödsla tid på felsökning - ökända skräpkondingar. Jag har lagat mängder med elektronik där felet legat i nätdelen och så gott som alltid har det varit dåliga elektrolyter. Någon enstaka gång har det tagit med sig någon annan komponent i fallet. Skillnaden i störnivå före/efter kondensatorbyte kan bli enorm. Tyvärr får störningarna stor utbredning via elnätet.

Det finns ett forum som är tillägnat ruttna elektrolyter.

Det skulle vara intressant att få reda på om problemet huvudsakligen består av dåliga kondensatorer eller om det är konstruktörerna som designar dåligt och utanför specar. För ett tag sedan lagade jag en Philips DVD/hårddiskinspelare som fick nytt liv efter kondensatorbyte. Den var från 2005 så livslängden där var väl ganska OK, i synnerhet som man får ta med att apparaten i princip är värdelös nu pga teknikutvecklingen (saknar HDMI, analog mottagare, DVD är väl dött nu?). Däremot dyker man regelbundet på apparater som gått sönder efter 1 - 3 år och det är väl ändå inte acceptabelt. Ett typiskt exempel är små switchade nätadapters som i bästa fall håller garantitiden och lite till.
 
Dåliga elektrolyter är en störningsbomb som väntar på att brisera när som helst. Står det "CapXon" på kondensatorn byter man lämpligen direkt utan att ödsla tid på felsökning - ökända skräpkondingar.

Jovisst var det CapXon typ Gs. General purpose capacitor, 85 degC 2000hrs 270mA. Ej lämpad för switchade nätdelar.
Tror jag har Panasonic 105degC 10000hrs 1000mA i lådan. Kanske förbättrar jag även nätfiltret när jag ändå lyfter locket.

Ett stort problem med dessa apparater är att dom klarar 65-265VAC input.
Detta betyder att omvandlaren kan jobba med extremt högt spänningsripple utan större problem med regleringen vilket förlänger pinan hos störda grannar.
Det borde vara krav på en krets som mäter ripplet och stänger av när kondingen har blivit dålig.
 
Intressant. Jag har haft det tveksamma nöjet att dissekera nätdelen till en Sagem digitalbox. Samma typ av nätdel kan man för övrigt hitta till mängder av andra saker. Den hade förstås en C(r)apXon-konding "i början" som var kass. Den gick lika oavsett om kondingen togs bort så den var uppenbarligen väldigt tolerant med rippel. Utspänningen (12V DC) var dock väldigt ostabil, förutom att störnivån blev enormt hög. Digitalboxen var uppenbarligen inte så kinkig på stabil matning, även om någon annan med samma box hade anmärkt på en del mystiska och omotiverade omstarter emellanåt. Nu är ju kreti och pleti ganska vana med omstarter av saker så de hade inte funderat så mycket på det, omstartandet försvann dock med en ny nätdel. När Sagemnätdelen fick en ny konding blev utspänningen stabil och störnivån sjönk till helt OK nivåer. Trasig kondensator hade försumbar kapacitans och skyhög ESR - helt oanvändbar och det var inte så konstigt att nätdelen klarade sig lika "bra" utan den. Klassisk bullig topp också.
 
Apparaten är nu reparerad.

Lyten höll 6pF! dé é lågt:D
Även X-kondingarna byttes. Båda skulle vara på 100nF men uppmätt till endast 50nF och 20pF!
På grund av den ringa kapacitansen och höga diff-mode ripplet blev CM-drosseln över 90degC.


Kolla resultatet före och efter.
Next.jpg

Grannen kan nu få tillbaka sin j-a box redan i kväll:cool:


En liten bild på min portabla störletarutrustning.
störletare.jpg



/Micke
 
Last edited:
Intressant kurva! Det blev ju fanatiskt bättre. Blev lite nyfiken, vad är det för spik på ca 5,5 MHz? Knappast switchfrekvensen, väl?

/Micke
 
Hej snyggt jobbat.
Digitalboxar är kan medföra mycket elände.
Nedanstående bild visar hur strömmen och dess övertoner ser ut från en digitalTV-box.
Bilden är från 2008 och boxen var ganska ny när jag mätte på den.
digibox3_1_1.JPG

Frånsett irriterande störningar på kortvågen fanns det även en spurre på 121,5MHz så boxen fick ett kort liv.

73 de SM7NTJ Lorentz

p.s bilden finns även i avstörningstråden på SSAs forum.
 
Last edited:
Blev lite nyfiken, vad är det för spik på ca 5,5 MHz? Knappast switchfrekvensen, väl?

Nej inte switchfrekvensen. Vi har lite annat på gång runt EMC-mätplatsen som stör.
Även spikarna på ca 12MHz och 21MHz kommer från annat labbande på grannbordet.

Det är kul när man hittar störningarna och kan åtgärda dom samtidigt blir man frustrerad över att man som privatperson måste tillbringa sin dyrbara fritid till att sanera sin omgivning. Jag har haft mycket att göra i min förrening genom åren när det gäller störningar.
 
Digitalboxar är kan medföra mycket elände.

Vi har en samfällighet bestående av flera förreningar med tot ca 10 hus med gemensamt tv och it-nät.
Canal Digital levererade hundratals boxar på ett bräde till södra Bergshamra och alla kopplade in sin box till tv-uttaget.
En väggbula anslöts till varje box.
Det som nu inträffat är att alla dessa boxar med nätdelar är ihopkopplade i ett gigantiskt kabelnät med gemensam skärm.
Brusnivån på alla KV-frekvenser ökade markant när folk fick box-leveransen.
Egentligen kan man inte acceptera att endast varje individ ska klara kraven för EN55022B då det hela är ihopkopplat i ett "system" med gemensam jord.
Den som konstruerar system (systembyggare) vet att det är systemet som måste klara kraven.

Min egen väggbula krävde ferrit på kabel och blev lite tystare men jag har hundratals kvar att avstöra.
 
Back
Top