Det skulle kunna vara något som slår över till telekabeln, det är rätt vanligt att elstängsel gör detta särskilt när gamla telekablar går nära beteshagarna i mark. Det räcker att det är lite fukt inne i själva kabeln där den kan vara lite otät, kabeln utsatt för korrosion m.m. Komplettering: Det räcker att elstängslet ligger på backen och strömmen hittar en lämplig väg till telekabeln.
Så följer man luftledningen bakåt kommer ett antal spridningspunkter att passeras, "ledningen blir tjockare" tills du kommer till den stolpe där ledningen går ned i marken och vidare bort mot telestation.
Det kan vara så att någonstans passeras en hage med bristfälligt elstängsel eller något elskåp som orsakar överslag i någon box på någon stolpe närmast där det sitter överspänningsskydd på alla paren i telekablarna eller kanske på själva telestationen. Nu är det dock en teori från mig bara, men jag har råkat ut för detta.
I sällsynta (extrema) fall kan batterierna på telestationen vara så pass dåliga (sönderladdade) att man kan höra ett svagt långsamt tickande på teleledningarna, som kommer från likriktaren som försöker ladda batteriet... Dags för batteribyte.. Men jag tvivlar starkt på att det är orsaken, beror helt på vad det är för utrustning på stationen.
Beträffande strömavbrott, vid ett totalt strömavbrott ska telestationen ändå fungera (egen batteribackup) telefon ska fungera och även ADSL-signalerna från telestationen går ut konturnerligt, så ev störning orsakat av själva bredbandet kan finnas kvar.