Kraftiga störningar DC-8 MHz

SM1OII

Well-Known Member
Sen några år tillbaka har jag haft störningar på 160/80/40 m på S9 + 20 dB... Störningen kommer inte från mitt hus. Störningen låter som nätbrum och är starkast på låga frekvenser. Den är bredbandig (DC-8 MHz) och är på dygnet runt.

QRM 3537 kHz AM

När jag med riggen i bilen kör under vissa elledningar kan jag höra störningen men när jag kollar med rävsaxen och springer längs ledningen så hörs ingen störning. Några tips på hur jag ska gå vidare för att hitta störningen?
 
Jag tror inte kraftledningarna här i byn har så många kV... Dom går kors och tvärs och av isolatorerna att döma ser det inte vara mer än ett par kV. Elstängsel är det gott om, dom hörs som knäppar på inspelningen. Dom stör mig inte så mycket, värst är det där fräsandet på S9 + 20 dB som ligger på dygnet runt :mad:
 
Störningar

Jag anade att du skulle missförstå mej! :(
Då läste du nog inte den gamla tråden!
I mitt fall var det så, att eftersom stängslet gick under kraftledningen så inducerades spänning till elstängslet och det var i detta som det slog över mellan ledarna då djuren hade skadat det flertrådiga bandet. Det fräste likadant som på din inspelning och jag kunde t.o.m. se gnistgapet mellan trådarna! Bondens induktor kände jag överhuvudtaget inte då jag höll på stängslet! Men däremot "killade" det i fingrarna från den inducerade spänningen. Hoppas du förstår nu att det inte var "knäppar" från elstängslet som störde!

I ditt fall kan det vara överslag i en isolator. Ta kontakt med kraftbolaget! :)

/Ingvar
 
Jodå, jag läste både den gamla tråden och pdf-dokumentet med regler för hur elstängsel får sättas upp... Elstängsel finns det gott om här i byn, bara 2 meter utanför min tomtgräns finns det en hästhage med elstängsel. Säkert finns det ställen i byn där elstängsel ligger parallellt med kraftledningen. Kanske bäst att skriva till kraftbolaget och höra vad dom har att säga :confused:
 
Vilken typ av störning har du? Är det en jämn störningsmatta över hela frekvensområdet, eller uppträder störningen med intervaller t.ex. 200-300 kHz mellanrum?
Efter min egen tråd om mitt nuvarande störningsproblem har jag sprungit omkring med en transistorradio och försökt lokalisera var störningarna kommer från. Jag misstänker nu starkt bredbandskablarna som går mellan elektronikbodarna till respektive radhuslägenhet. Mina störningar är alltså med c:a 250-300 kHz intervaller. Det är kanske samma skräp vi dras med, om du också har bredband i närheten förstås. Nu finns väl förutom Internet både TV-signaler och IP-telefoni i dem. Kan ju bli en salig röra som strålar från kablarna...
 
Last edited:
Det finns ADSL i byn (jag har det bl.a.). Störningen är bredbandig utan toppar, fräsande ljud enl länken i tidigare inlägg. Starkast på 160 m, störande upp till 40 m. Jag har tidigare lånat hem en SDR-14 (kan användas som en spektrumanalysator) och den visade inte heller några toppar. Jag har inte haft tid att jaga störningen den senaste veckan, får väl se om det blir tid till det i nästa vecka. Tänkte i så fall ta rävsaxen och följa kraftledningen några km.
 
Dags för en update. Elbolaget meddelade att dom kommer att stänga av strömmen i byn + grannbyn idag kl 0900. Jag riggade upp IC-735 med MC-batteri och satte laptoppen på inspelning över nämnda klockslag.

QRM-500.jpg


Frekvensen är 1835 kHz AM. Ett himla fräsande först som upphör på klockslaget, kvar finns bara ett elstängsel som knäpper en minut extra, sen dör även det. Som synes är det inga små störningar vi snackar om!

Ljudfilen i mp3 format : HÄR

Jakten fortsätter... :confused:
 
Den inspelningen var väl inte rättvisande, det lät som någon typ av
"fördröjd överstyrning" av inspelningsnivån. Men så tyst o fint efteråt, med undantag av knäpparna från stängslet.

Beträffand mina störningar så har jag kommit fram till att det måste vara Bredbandsbolagets utrustning som väsnas här. Hur det kan störa fattar inte jag. Helt hopplöst på MV och LV. Fjärravläsning av elmätare var inte orsaken, för det blev installerat först nu i veckan som gick.
/Ingvar
 
ser ut som det finns en bunt med vindsnurror ute på näsudden, (man kan kolla på eniro flygfoto)
såna mojjänger lär ha elutrustning för matning och anpassning till kraftnätet.
 
Vad det än är som finns i vindkraftverken så stör det inte märkbart.

Det finns en fjärrmottagarstation för MF/HF ute på Näsudden, och den är den tystaste i systemet
på 518, 2182 och 2187,5 kHz. Det är nästan 10 km till SM1OII:s QTH från vindkraftparken.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är många som har aktiverat bergstoppar (inom SOTA-programmet) där det finns stora vindkraftparker intill och några störningar har de inte kunnat notera bla i Tyskland. så jag tror inte det är källan.
 
Nej, jag tror inte heller det är vindkraftverken. Jag har åkt där med både SDR-14 och IC-735 i bilen utan att höra nån störning. Nästa steg blir att låna en 4 el Yagi för VHF och åka runt med en AM-mottagare för VHF med antennen upp genom takluckan på bilen, då kanske man kan hitta källan. Jag misstänker nån ladugårdsfläkt hos nån bonde eller överslag i kraftbolagets ledningsnät. Jakten går vidare...
 
Dags för en update igen... QRM-jakten med 4 el VHF genom takluckan på bilen gav inte så mycket... Visst hittade vi en massa QRM i grannskapet men inte den som jag störs av på låga banden. För att kolla ifall störningen kommer från ADSL drog jag en 40 meter lång tråd från telestolpen rakt under teleledningen och kopplade till min IC-735... S-metern rörde sig inte ens... Provade dra tråden i andra riktningar med samma klena resultat...

181d1230330601-kraftiga-stoerningar-dc-8-mhz-qrm-004.jpg

Inne i shacket står däremot S-metern på 940:an på S9 + 20 dB och på 735:an på S7.

För att en gång för alla avskriva teorin att störningen kommer från mitt eget hus bröt jag ännu en gång strömmen med huvudströmbrytaren och lyssnade med 735:an med batteridrift. Jag spelade in audio på lapptoppen samtidigt som jag filmade med en digitalkamera. Jag startade inspelningarna och gick ut och slog av strömmen i ca 20 sekunder, sen på med strömmen igen och in och stoppa inspelningen. Ingen skillnad på någon av inspelningarna.

180d1230330601-kraftiga-stoerningar-dc-8-mhz-qrm-081226-500.jpg

VIDEO (10 MB codec Xvid + mp3)
AUDIO (1 MB mp3)

Strömmen bryts 27 sekunder in i filmen (man hör ett klonk när kontaktorn i radiobordet slår från) och slås på ca 20 sekunder senare.

Synpunkter/tips??
 

Attachments

  • QRM-081226-500.jpg
    QRM-081226-500.jpg
    46,9 KB · Views: 783
  • QRM 004.jpg
    QRM 004.jpg
    66,4 KB · Views: 784
Last edited:
Jag har lyckats pejla störningar med en loop ansluten till en batteriradio. Den inbyggda ferritantennen gav för dålig känslighet. Loopen hade en diameter på 1 meter och tillverkades av RG 213 fäst på ett träkryss. Undre gränsfrekvensen, pga intern kapacitans, hamnade på ca 4 MHz har jag för mig. Den hade ett mycket distinkt minimum och känsligheten blev hög.

73, Roland SM0BRF
 
kopplat loss koppartråden (tele/adsl) från huset nån gång ?

Dagens prov visade att även fast jag drar 40 m LW rakt under teleledningen så hörs inte störningen... Du menar att störningen skulle komma från ADSL i alla fall???
 
Back
Top