Kraftiga störningar DC-8 MHz

Det skulle kunna vara någon form av överledning i telenätet.

För ett par-tre år sedan fick SM6LKM fruktansvärda störningar på låga frekvenser,
och lyckades spåra dessa till ett sönderkorroderat överspänningsskydd i en telelednings termineringspunkt.

Man skulle också kunna tänka sig att någonting starkt störande som är anslutet till elnätet också har en
otillåten strömväg (t.ex. ett jordtag) som på något sätt delas med telenätet. Om det finns en gemensam impedans så finns möjligheterna att strömmar breder ut sig på utsidan av teleledningarna eller som "common-mode"-strömmar.

Blir intressant att höra vad orsakerna var när det hela får sin upplösning.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
En sak jag inte begriper är vad bilden på störningen visar.
Om du lägger 50 ohm över koaxen så borde det "vita" bruset ses som en platå på ca 1mV eller 0dBmV om det är S9+20-30dB i mottagaren. Nu ser man en bottennivå på -84dBmV. Då skulle S-metern inte ge utslag. Bärvågorna ligger på max -24dBmV vilket väl motsvarar S5 om jag räknar rätt. Allt under förutsättning att det ligger ett 50-ohmsmotstånd mellan skärm och innerledare. Nu visar ju inte någon(?) RX S9=50uV och 6dB per steg, men det ger ett hum om var nivån på störningen ligger.
Eller är skalan i dBmW? Men det blir i alla fall svårt att begripa kopplingen mellan bilden och signalen som hörs i mottagaren. Eller är jag helt ute och slirar?

73, Roland SM0BRF

Du ska nog inte stirra blint på värdet -84 dBm (50 ohm) för jag har märkt att det ändras när jag ändrar mätområde (amplitud) på mätinstrumentet. Instrumentet kan visa dBV, dBu och dBm (man får välja impedans själv) men som sagt, skalan stämmer nog inte.

Jag fick tips om att det kunde vara batteriladdaren till batterierna i telestationen som kunde vara orsaken. Dom byts efterhand mot switchade och dessa har en förmåga att störa.

Hursomhelst så gjorde jag mer prov i trädgården idag. Jag tog 30 m tråd och hängde upp på olika ställen i trädgården. Ju närmare teleledningen jag kom desto mer brus. Till slut hängde jag upp tråden så nära teleledningen som möjligt och då hördes inga andra signaler, bara brus. (6 m glasfiberrör från Spiderbeam håller upp tråden på mitten).

202d1231522371-kraftiga-stoerningar-dc-8-mhz-lw-500.jpg


Röd=teleledning, Blå=LW för brusmätning, Grön=80 m dipol (den slutar där, resten är bärlina).

Jag ska göra fler mätningar på tråden under teleledningen imorgon.

/Harri
 

Attachments

  • LW-500.jpg
    LW-500.jpg
    55,6 KB · Views: 733
Last edited:
Det behöver nödvändigtvis inte vara din egen ledning som orsakar detta, det kan vara längre bort riktning mot telestationen 100-tals meter från dig och på någon annans ledning/ abonnemang som problemet sitter. Kan ju även finnas ledningar i kablarna som är friställda, och inte används alls pga fel ex avledning mot jord eller dålig isolation som orsakar detta.
 
Eftersom störningen, om den nu kommer via teleledningen, är "common mode" så titta på störningen mellan ena teletråden via en konding och ett jordtag. Kolla med voltmeter först. Vet inte vad spektran tål.
73, Roland SM0BRF
 
OK, dags för en lägesrapport. Gjorde först mätningar på tråden jag hade hängt under teleledningen. När jag lyssnade med en RX var bruset så starkt att inga andra signaler hördes.

203d1231608355-kraftiga-stoerningar-dc-8-mhz-qrm-034.jpg


Med spec:en kortsluten :

204d1231608355-kraftiga-stoerningar-dc-8-mhz-20090110-0004.gif


Tråden ansluten :

205d1231608355-kraftiga-stoerningar-dc-8-mhz-20090110-0003.gif


Gick sen runt på byn med bärbar RX (AOR-8000) och mätte störnivån vid varje telefonstolpe (signalstyrka 0-5) :

206d1231608355-kraftiga-stoerningar-dc-8-mhz-telestolpar.jpg


Ju närmare telestationen jag kom desto svagare blev bruset och bortanför telestationen brusade det inte alls. Inte heller 300 m förbi mitt hus åt andra hållet. Bruset finns alltså precis där jag bor. Antingen finns källan inom 150m eller så kommer störningen från ADSL och strålar ut där min tråd kommer upp från marken dvs vid telefonstolpen utanför mitt hus.

Ska göra mätningar som du föreslog Roland, mellan jord och en teleledning åt gången med en konding i mellan. Om jag kör spec:en i AC läget tror jag inte behöver nån konding. Ska mäta imorgon.

/Harri
 

Attachments

  • QRM-034.jpg
    QRM-034.jpg
    92,3 KB · Views: 663
  • 20090110-0004.gif
    20090110-0004.gif
    31 KB · Views: 680
  • 20090110-0003.gif
    20090110-0003.gif
    42 KB · Views: 719
  • Telestolpar.jpg
    Telestolpar.jpg
    46,4 KB · Views: 713
Last edited:
OK, då har jag labbat lite till. Jag har kommit fram till att det är flera olika störningar jag har. På 80 m har jag brus på S9 + 20 dB över hela bandet.

3504 kHz AM

Dessutom har jag en elak störning från en switchad nätdel. Störningen ligger på 3518 kHz och var 250 kHz uppåt och nedåt. Bruset skulle i och för sig också kunna komma från den switchade nätdelen.

3518 kHz AM

Bruset på 160 m kommer från min egen ADSL och låter som vitt brus. Förmodligen har jag även liknande störningar på 160 m som på 80 m men störningen från ADSL är så stark så det är bara den som hörs.

160 m AM

Sen är det ju naturligtvis alla knäpparna från elstängsel men dom är ett mindre problem, dom borde vara lätta att lokalisera.

Nu blir det paus i QRM-jakten, ska jobba i huvudkommunen dom närmaste 2 veckorna.

/Harri
 
Last edited:
Kom förbi på en kopp kaffe.

Tyvärr var det fullt upp varje kväll förra veckan och det ser lika illa ut nästa vecka...

Jag är hemma över helgen och har haft ADSL-modemet avstängt hela veckan. Jag kopplade upp SPEC:en på teleledningen och lyssnade på 160m när jag startade upp modemet. Innan jag startade upp modemet hade jag samma störningar som på 80m, dvs 100 Hz nätbrum från nån switchad nätdel. När modemet hade startat upp dränktes även dessa QRM av "vitt brus" från ADSL. Bifogar både video/audio+ audio-inspelning från 940:an. Kanske man skulle ta och skippa 24 Mbit och gå ned till 8 istället. Får väl höra med Telia vad dom kan göra. Återstår att fixa störningarna jag har från switchade nätdelar + elstängsel :mad:

Video/audio
Audio

/Harri
 
du har väl adsl2+ nu (upp till 2.2MHz) 20Mbps ?
modemet är antagligen bakåtkompatiblet med adsl2 (1.1Mhz) 8Mbps
 
du har väl adsl2+ nu (upp till 2.2MHz) 20Mbps ?
modemet är antagligen bakåtkompatiblet med adsl2 (1.1Mhz) 8Mbps

Japp. Jag har nu meddelat Telia att jag vill ha 8 Mbit istället för 24 och dom ändrar det imorgon. Åker till huvudkommunen imorgon bitti med det ska bli intressant att se skillnaden när jag kommer hem om en vecka igen.

/Harri
 
Intressant... Jag vet andra som tvekat att uppgradera till 24Mbps just för att det eventuellt kunde störa mer. Hur länge måste ADSL-modemet vara avslaget, innan skräpet försvinner? Någonstans mellan 20 sekunder och en vecka tycker jag mig utläsa av detta.

73,
PHU

[Jag gissade att du får tillräckligt med fika på jobbet :)]
 
OK, nu har jag nedgraderat bredbandet till 8 Mbit/s men ADSL sänder fortfarande upp till 2,2 MHz så störningen är fortfarande kvar.

  • Hur lågt ska man behöva gå innan bandbredden trillar ned på 1,1 MHz?
  • Eller är den 2,2 MHz oavsett överföringshastighet?
  • Kan man skärma av teleledningen på nåt sätt så den inte strålar så förbannat?

Jag har ringt till Telias kundtjänst men dom vägrar att koppla mig till en tekniker som vet vad jag snackar om.

Har lust att avskaffa ADSL/telefon helt och skaffa en 3G-dongel istället men jag misstänker att täckningen här ute på vischan är lika med noll :mad:

/Harri
 

Attachments

  • 20090127-0001.gif
    20090127-0001.gif
    14,2 KB · Views: 92
kolla täckningen på resp. operatörs hemsida,
t.ex 3 har turbo3G över det mesta på SM1

ser du en servicebil från Eltel Networks Sverige så kan det kanske löna sig att ta ett snack med dom ang. adsl....
 
Det måste ju vara något tok med utrustningen i telestationen.

Jag har ringt till Telias kundtjänst men dom vägrar att koppla mig till en tekniker som vet vad jag snackar om.

Telias kundtjänst är enligt min åsikt branshens ohederligaste Det finns säkert kompetent folk där någonstans, men hela syftet med kundtjänsten är att mota bort kunderna. De har stängt av möjligheten att ställa tekniska frågor om bredband på sin hemsida. Men om man går in under fakturafrågor, kan man hitta ett kontaktformulär. Kundservice

73
Jonas/SM5PHU
 
Harri.
Jag har bara som hastigast ögnat i genom detta inlägg.
Hur många datorer har du i huset eller dess närhet?
Jag upptäckte att 1 av 3 st datorer som jag har (den nyaste) det switchade nätagget störde så in Helv...
en av peakarna låg på 3750 men ett vit brus över hela KV.
Så det agget åkte ipå soptippen
Mvh Lasse SM4IVE
 
Telias kundtjänst är enligt min åsikt branshens ohederligaste Det finns säkert kompetent folk där någonstans, men hela syftet med kundtjänsten är att mota bort kunderna.

Tack - förhoppningsvis kan jag bevisa att du har rätt.
Jag har följt diskussionerna här i forumet ett tag men aldrig tagit mig tid att skriva även om vi har en del gemensamt - men nu är det dags. :)
Jag jobbar som teknikstöd på Skanova dvs TeliaSoneras nätbolag. Ansvaret vid störningar och komplexa fel ligger hos mig och en kollega.
Precis som er har vi grymma problem med switchade nätdelar som stör. Om ni störs av xDSL-signaler, så vågar jag inte ens tänka på problematiken som adaptrarna, frekvensomvandlarna och allt vad det kan vara ställer till med.
Visst - vi har i vissa fall skärmade kablar som borde tåla yttre störningar. Men min bedömning är att dessa störningar fortplantar sig via elnätet för att sedan smita genom en 'ofiltrerad' telefon/fax ansluten till både el och tele. Och när störsignalen väl är inne på en kopparledare - då har vi rejäla bekymmer.

Nog om det! Vi har som ni förstår en febril jakt på dessa 'radiostörningarna'. Inte ovanligt att de slår ut ett helt kvarters bredbandsförbindelser och så länge det gäller villor är det relativt lätt att jaga fatt störningen med en fickradio på MW-bandet. Här hoppas (!) jag att ni kan hjälpa mig med bättre möjligheter att spåra störningarna.
Vi driver också ärendet mot PTS och Elsäkerhetsverket där de än så länge skyllt på varandra ...

Nu är risken stor att denna tråden spårar ur fullständigt pga mig så det är bäst att jag kommer med lite konstruktiv fakta från en tidigare fråga.
OK, nu har jag nedgraderat bredbandet till 8 Mbit/s men ADSL sänder fortfarande upp till 2,2 MHz så störningen är fortfarande kvar.
Helt riktigt är chansen/risken stor att den ligger kvar upp till 2.2MHz eftersom den väljer att synka in i ADSL2+. Det ger dig 'bara' 8Mbit synk men en avsevärt högre brusmarginal än om du bara haft ADSL1 el. 2.
Skicka PM med ditt nummer så ska jag se vad jag kan göra. :)
 
To the point ? !

Helt riktigt är chansen/risken stor att den ligger kvar upp till 2.2MHz eftersom den väljer att synka in i ADSL2+. Det ger dig 'bara' 8Mbit synk men en avsevärt högre brusmarginal än om du bara haft ADSL1 el. 2.
Skicka PM med ditt nummer så ska jag se vad jag kan göra. :)


Nu börjar det bli intressant ! ! !:)
Erland SM6KTC
 
Visst är det fantastiskt, det är effektivare att skicka flaskpost än att ringa kundtjänst. :)
Men nu var det ju inte det som tråden handlade om... Hoppas att det framgick att min kritik riktade sig mot kundtjänst, eller snarare mot sadisterna som utformat kundtjänst, inte mot teknikerna.

Och hoppas att det finns en lösning på problemet!
 
Last edited:
Visst är det fantastiskt, det är effektivare att skicka flaskpost än att ringa kundtjänst. :)
Men nu var det ju inte det som tråden handlade om... Hoppas att det framgick att min kritik riktade sig mot kundtjänst, eller snarare mot sadisterna som utformat kundtjänst, inte mot teknikerna.

Ingen fara - jag är fullt införstådd i vad det är för folk som sitter i kundtjänst/support. Vissa är engagerade och relativt kunniga men samtidigt har de inte tid att fördjupa sig utan ska ta samtal på samtal. Inte nog med det - nu ska ytterligare ett gäng av 'oss' gå hem. :(

Och visst - tråden handlade om störningar! :) ADSL-signalen är ett ganska ljust brus om man 'lyssnar' på det i MW. Vill nog påstå att det låter som denna länk QRM-1818-AM.avi. Tvingar man ner ADSL-linan i ADSL1-mode bör det inte höras så mycket över 1.1MHz. Möjligtvis bakgrundsbrus från andra ADSL2+-linor i grannskapet men absolut inte lika tydligt.

När det däremot börjar låta: QRM.wav drar jag i alla fall slutsatsen att det är ett switchat nätagg eller liknande. Förmodligen ingen nyhet här... :)
Jag är som sagt i färd att ta strid med jättarna hur vi ska hantera problematiken med defekta nätdelar som stör. Den hjälp jag skulle uppskatta från er är bra metoder för att lokalisera störkällan - användbara instrument, riktantenner osv. Själv kan jag bistå med arbetet att driva frågan mot berörda myndigheter hur denna typ av radiostörning ska hanteras.

Sist men inte minst. Flaskpostmetoden är effektiv eftersom jag dagligen brottas med denna problemtyp! Söker all hjälp som kan finnas. Möjligt att jag träffade någon av er på elektronikmässan i Älvsjö i fjol då jag sökte upp SRA (?) för att diskutera frågan...
 
Back
Top