Kraftiga störningar DC-8 MHz

Dångel

Den lilla USB-dångeln med ett enkelt digitalt oscilloskop/spectrum analysator som Harri köpte från Conrad, verkar vara ett förträffligt verktyg för störningsjakt på HF.
Det är betydligt lättare att tolka en spectrogrambild /videosnutt än en att gå runt med en smalbandig MW mottagare och försöka reda ut var man har brustopparna och att sedan förklara brusljud för andra är mycket svårt som vi alla nog vet.
 
Tack för hjälpen Jens!! Nu går modemet i ADSL1-mod och sänder bara upp till 1,1 MHz. Testade köra TPTEST och fick samma hastighet som jag hade innan, dvs 0,7 Mbit/s upp och 7 Mbit/s ned. Det är märkligt att Telias kundtjänst inte kunde bistå med hjälp utan att man ska behöva gå "bakvägen". Nu är det fullt med signaler på 160 m men jag ska lyssna imorgon när bandet är tyst och höra hur det låter. Jag vet att jag har fler störningar, bl.a. från switchade nätdelar osv men det vita bruset från ADSL borde vara borta :)

/Harri
 

Attachments

  • 20090131-0001.gif
    20090131-0001.gif
    14 KB · Views: 70
Last edited:
Ingen orsak! Kul att kunna hjälpa till. Framför allt är jag nyfiken på vilka metoder du kommer använda för att lokalisera de switchade nätdelarna. :)
Picoscopet kanske är en väg att gå? Har den max-hold så att man därigenom t.ex. via proppskåp kan lokalisera vilken säkring som är 'värst'?
 
PicoScope har "peak hold" och "average-mode" som visar medelvärdet av de senaste 100 mätningarna typ. Peak hold är inte så användbart för knäpparna från elstängsel gör att "kurvan slår i taket". För att lokalisera dom störande nätdelarna (inte i mitt hus, det har jag redan kollat) tänkte jag använda en bärbar radio med pejlantenn. Får väl se om jag hinner jaga nåt i helgen, avgasröret på bilen brast igår så måste fixa det först :(

Jakten fortsätter... Trevlig helg!

/Harri
 
Last edited:
Till jehe

Efter Bredbandsbolagets installationer på bostadsområdet lider jag av dessa störningar på lägre frekvenser, MV o LV. Det är liknande brum, men uppträder med cirka 200-250kHz intervaller. QRM.wav (länken funkar inte längre).
Vet du vem man ska kontakta för att få hjälp med detta? Jag har gått omkring med en transistorradio för att pejla störkällan, men den hörs mer eller mindre på hela bostadsområdet (marklägenheter).
Jag skrev en egen tråd om detta här på sajten tidigare, men det hände inte något...:(

/Ingvar


Förlåt Harri, att jag störde din tråd!
 
Last edited:
Sådärja, nu när det är lite tystare på bandet har jag lyssnat runt och mycket riktigt är det vita bruset från ADSL borta, ÄNTLIGEN! Återstår att lokalisera den switchade nätdelen som hörs både på 1,8 och 3,5 MHz. Den har brummande toppar med ca 250 kHz mellanrum, däremellan "brus".

1760 kHz AM

När det brummar som starkast är signalstyrkan S9 + 50 dB, sen skiftar signalstyrkan snabbt till S9 + 30 dB. Det hörs tydligt på inspelningen när det skiftar. Jag misstänker en batteriladdare som står på underhållsladdning (till elstängsel? Finns gott om dom som höres på inspelningen). Den bifogade filen visar antennsignal. Ingen mer QRM-jakt idag, måste fixa avgasröret på bilen :(

/Harri
 

Attachments

  • 20090131-0002.gif
    20090131-0002.gif
    25,4 KB · Views: 80
Last edited:
Förlåt Harri, att jag störde din tråd!

Ingen fara Ingvar! Störningen du har är nog liknande jag har kvar nu när jag fick tyst på ADSL. Jag gick runt med en handburen RX med 40 meter tråd bakom mig och kunde på så sätt lokalisera störningen till 4-5 hus söder om mig. Ska låna en rävsax imorgon och se om störningen går in på den, sen är det bara att ringa på....

/Harri
 
Källan till den brummande störningen är hittad. Det visade sig vara grannens nya Samsung PS42A456P2C plasma-TV. Störningen vid apparaten var så stark att S-mätaren på den handburna RX:en gick i botten. Jag satte extra ferriter på nätsladden men det hjälpte inte.

Sen såg jag att grannen har TV via ADSL så när brummet försvinner kommer jag väl att höra hans ADSL istället :(

Tänkte aldrig på att sätta ferriter på teleledningen men det får bli nästa steg. Några andra tips?

/Harri
 
Last edited:
Jag missade en grej bland inläggen,

vad var det som gjorde att modemen gick ner till adsl från att ha´varit konfigurerade som adsl2+ ?
 
Jag missade en grej bland inläggen,

vad var det som gjorde att modemen gick ner till adsl från att ha´varit konfigurerade som adsl2+ ?

Det var "jehe" som jobbar på Skanova som fixade det genom att "programmera om min telestation"...

/Harri
 
Det var "jehe" som jobbar på Skanova som fixade det genom att "programmera om min telestation"...

/Harri

ok, ska inte dra för stora växlar på det men
är det så att stationsmodemet ligger kvar på 2.2MHz även om användarens modem bara vill ha 1.1MHz ? - så är det lite skrämmande och konstaterat att mer brus än nödvändigt skickas ut....all konfigurering är manuell, finns ingen automatisk rate adaption?
 
ok, ska inte dra för stora växlar på det men
är det så att stationsmodemet ligger kvar på 2.2MHz även om användarens modem bara vill ha 1.1MHz ? - så är det lite skrämmande och konstaterat att mer brus än nödvändigt skickas ut....all konfigurering är manuell, finns ingen automatisk rate adaption?

Jag är ingen ADSL-expert men ADSL synkar tydligen i första hand med ADSL2+ (2,2 MHz) och om inget svar erhålles ADSL (1,1 MHz). Nu har "jehe" ställt om min telestation så den synkar med ADSL direkt. Mitt modem har jag inte rört, möjligen hade det kanske gått att stänga av ADSL2+ i modemet men lösningen jag har nu ger samma effekt.

Åter till ämnet, vad gör jag åt grannens TV??

/Harri
 
Har hans TV inbyggd digitalmottagare eller han använder separat digitalbox?
Har läst att vissa digitalboxar (nätdelen) stör hopplöst mycket.

/Ingvar
 
Last edited:
Åter till ämnet, vad gör jag åt grannens TV??
/Harri

Kikar förbi tråden och inser att det varit lite aktivitet. :)
I mitt fall (stört ADSL) hade jag dels införskaffat avstörningsfilter Pro-Emi från ClasOhlson (32-2264) och satt på TV-utrustningen (helst i grendosa med allt som är anslutet till den). Antennkabeln är förståss värre - men det borde han inte ha någon om han har Digital-TV via ADSL?
Teleledningen behöver du inte oroa dig för såvida han har sin ADSL-splitter/filter i förstajacket. Den fungerar nämligen som ett filter även utåt (enligt min erfarenhet) - men då måste det sitta i första inkommande jack... Detta för att störningen inte ska ta telenätsvägen hem till dig. :)
Konstigt om hans Digital-TV fungerar trots störningen...??
Ett extra tips är att fråga hur han är med strålning från mobiltelefoner och annat .... och förklara att han har en egen mobilmast (liknelse) i TV:n som han borde byta på garantin.

Handburen RX - har du nån länk till en sån? Hade varit intressant eftersom man verkar kunna koppla på extern antenn till den. Ur telenätet sett skulle man då kunna använda lediga kopparförbindelser som antenner för att snabbt få en uppfattning varifrån signalen kommer!

Ferriterna, är det för att få bort common mode-störningar? Jordar ni dessa? Dimensioner, lindningsvarv osv - vart kan jag uppdatera mig? :)

Ingvar, skicka PM med ditt nummer ska jag ta en kik på't.

Och vad gäller ADSL-inställningen 1.1 vs 2.2 MHz. Första generationen (ADSL1) gick upp till 1.1MHz. Modemet sänder med ~25kHz-125kHz medan stationen sänder med 125kHz-1.1MHz (assymetriskt alltså). Med ADSL2+ är stationsbandet ända upp till 2.2MHz. Men stödsystemet gör att man kan konfigurera linjeprofilen och ställa att den bara ska använda frekvenser upp till 1.1MHz - modemet anpassar sig eftersom det ändå bara sänder 25-125kHz.
Tillägg ang autoanpassning
Jo visst finns det system för autoanpassning men det hade i första hand valt 2.2MHz-alternativet eftersom du då får ett bättre signal-till-brus-förhållande (fler toner att lägga lasten på). Men för er del - är ADSL1 naturligtvis ett bättre val. :)
Ytterligare tillägg
Nu vet jag inte vilka frekvenser ni sänder på - men VDSL2 är på väg ut i telenätet och då pratar vi 25kHz-30MHz...Populärt? :(
 
Last edited:
Har hans TV inbyggd digitalmottagare eller han använder separat digitalbox?
Har läst att vissa digitalboxar (nätdelen) stör hopplöst mycket.

/Ingvar

Det är ett separat modem (ADSL) för mottagning av TV via bredband (teleledning). Jag provade rycka ur nätdelen men det var ingen skillnad, det är själva TV:n som stör.

/Harri
 
Kikar förbi tråden och inser att det varit lite aktivitet. :)
I mitt fall (stört ADSL) hade jag dels införskaffat avstörningsfilter Pro-Emi från ClasOhlson (32-2264) och satt på TV-utrustningen (helst i grendosa med allt som är anslutet till den). Antennkabeln är förståss värre - men det borde han inte ha någon om han har Digital-TV via ADSL?
Teleledningen behöver du inte oroa dig för såvida han har sin ADSL-splitter/filter i förstajacket. Den fungerar nämligen som ett filter även utåt (enligt min erfarenhet) - men då måste det sitta i första inkommande jack... Detta för att störningen inte ska ta telenätsvägen hem till dig. :)
Konstigt om hans Digital-TV fungerar trots störningen...??
Ett extra tips är att fråga hur han är med strålning från mobiltelefoner och annat .... och förklara att han har en egen mobilmast (liknelse) i TV:n som han borde byta på garantin.

Handburen RX - har du nån länk till en sån? Hade varit intressant eftersom man verkar kunna koppla på extern antenn till den. Ur telenätet sett skulle man då kunna använda lediga kopparförbindelser som antenner för att snabbt få en uppfattning varifrån signalen kommer!

Ferriterna, är det för att få bort common mode-störningar? Jordar ni dessa? Dimensioner, lindningsvarv osv - vart kan jag uppdatera mig? :)

Ingvar, skicka PM med ditt nummer ska jag ta en kik på't.

Och vad gäller ADSL-inställningen 1.1 vs 2.2 MHz. Första generationen (ADSL1) gick upp till 1.1MHz. Modemet sänder med ~25kHz-125kHz medan stationen sänder med 125kHz-1.1MHz (assymetriskt alltså). Med ADSL2+ är stationsbandet ända upp till 2.2MHz. Men stödsystemet gör att man kan konfigurera linjeprofilen och ställa att den bara ska använda frekvenser upp till 1.1MHz - modemet anpassar sig eftersom det ändå bara sänder 25-125kHz.
Tillägg ang autoanpassning
Jo visst finns det system för autoanpassning men det hade i första hand valt 2.2MHz-alternativet eftersom du då får ett bättre signal-till-brus-förhållande (fler toner att lägga lasten på). Men för er del - är ADSL1 naturligtvis ett bättre val. :)
Ytterligare tillägg
Nu vet jag inte vilka frekvenser ni sänder på - men VDSL2 är på väg ut i telenätet och då pratar vi 25kHz-30MHz...Populärt? :(

Så här skriver en komponentleverantör ang VDSL - amatörradio (hamradio)

"""RF interference
Both the European and US standards allow six relatively narrow (100-200-kHz) amateur radio bands within the VDSL spectrum. Significant interference can exist between the VDSL signal and signals from amateur radio stations. Causes include improper (lack of) shielding, decrease in the balance of the phone line at high frequencies (it can go as low as 10-30dB), and use of untwisted drop wires.
There are three problems manifested by these interference sources:

Egress suppression. VDSL interference in the radio amateur bands can be restricted by limiting the power spectral density of the VDSL signal in these bands to 80 dBm/Hz.

Ingress suppression. The amateur-radio signal interference can be as high as 0 dBm at the VDSL receiver input. It is highly desirable to attenuate such interference before converting to digital, otherwise a high-resolution ADC able to handle both the signal and the interfering signals is necessary. ...""""

Det man kan säga är att bandbredden 100-200kHz är för liten på vissa av amatörbanden som är bredare än så, samt att det är osäkert om 80dBm/Hz inte ger en brusföhöjning....
Precis som med PowerLineTransmission PLT kommer VDSL2+ osv att störa radioamatörer från sista biten mellan station och kund :(
 
Back
Top