Kraftiga störningar DC-8 MHz

I mitt fall (stört ADSL) hade jag dels införskaffat avstörningsfilter Pro-Emi från ClasOhlson (32-2264) och satt på TV-utrustningen (helst i grendosa med allt som är anslutet till den).

Vad jag förstår så är filtret till för att spärra mot störningar som kommer in via nätet men det kanske också funkar åt andra hållet, dvs förhindrar störningar att komma ut på nätet. Tror ferriter på nätsladden ger samma effekt.

Elfa har ca 250 olika slags ferriter, hur man använder dessa kan du läsa här

Den handburna mottagaren jag använt är en AOR-8000. Dessutom hade jag en rävsax för 3,5 MHz att pejla med.

Amatörradiobanden upp till 30 MHz är 135 kHz, 1,8 MHz, 3,5 MHz, 7 MHz, 10 MHz, 14 MHz, 18 MHz, 21 MHz, 24 MHz och 28 MHz så VDSL2 låter inte som nån höjdare!

Nu är det paus i jakten och tid för avstörning istället!

/Harri
 
Jag är ingen ADSL-expert men ADSL synkar tydligen i första hand med ADSL2+ (2,2 MHz) och om inget svar erhålles ADSL (1,1 MHz). Nu har "jehe" ställt om min telestation så den synkar med ADSL direkt. Mitt modem har jag inte rört, möjligen hade det kanske gått att stänga av ADSL2+ i modemet men lösningen jag har nu ger samma effekt.

Åter till ämnet, vad gör jag åt grannens TV??

/Harri

Modemet är nog kompatibelt bakåt med den äldre standarden, detta för att kunna använda "vanlig" adsl även på långa ledningar, man får ju förstås inte full fart typ 24 MBit. Ju lägre frekvenser man kan använda desto lägre dämpning och därmed längre avstånd.

Man får inte glömma att en telekabel är inte bara några raka koppartrådar, utan de signaler som färdas med ledningarna stöter på en massa hinder hela tiden som vill göra det milt sagt jävligt. Vi tekniker som har jobbat med detta skulle kunna rita ett schema där kabelparet egentligen inte är något annat än serieinduktanser, kapacitanser mellan ledare och även mot andra kabelpar runt om och mot jord och åter igen induktanser / kapacitanser osv osv i en oändlig lång rad.

På telestationen kallas den utrustningen för DSLAM, som finns i olika fabrikat och utförande, men alla fungerar likadant. Ber om ursäkt för den lilla utvikningen, så åter till ämnet!
 
  • Säkert gör den det eftersom den säljs i Sverige.
  • Förmodligen säger dom att den uppfyller normen.

/Harri

Det finns väl ganska gott om exempel på utrustning som säljs utan att uppfylla normen.
Men jag kan hålla med om att det är troligt att tillverkaren inte gjort något formellt fel.
 
Hej!
Bland dina exempel -5phu
hittade jag två grejor som faktiskt hade stoppats p.g.a. störningar utåt i elnätet.
Så kanske finns det en gnista hopp ändå...

/Ingvar
 
Back
Top