Kraftiga störningar på 80m HJÄLP!!

sluggo

Well-Known Member
Hejsan.
Jag har störningar på 80m på mellan s7 - s9 vilket är mycket irriterande.
Alla andra band är störningsfria.
Jag har en antenn horisonta balanserad wire på 19.5 +19.5 meter som jag stämmer av med MFJ-989C.
Har testat med att bryta huvudströmmen i vår villa och lyssnat med hjälp av ett MC batteri på 12V.
Tyvärr blev ingen förbättring. Jag utgår då ifrån att inte jag har några kylskåp, ljusvariator eller annat som stör.
Min radio är en Yaesu 857 som jag gillar väldigt bra, troligen inget fel på radion.
Har testat med noiceblankern från 0-100 utan någon förändring.
Har DSP filter och SSB filter 2,3kHz.
Tacksam för råd från någon som har erfarenhet av detta och kan ge mig råd.
73 de SM6KTC
 
sluggo said:
Hejsan.
Jag har störningar på 80m på mellan s7 - s9 vilket är mycket irriterande.
Alla andra band är störningsfria.
Jag har en antenn horisonta balanserad wire på 19.5 +19.5 meter som jag stämmer av med MFJ-989C.
Har testat med att bryta huvudströmmen i vår villa och lyssnat med hjälp av ett MC batteri på 12V.
Tyvärr blev ingen förbättring. Jag utgår då ifrån att inte jag har några kylskåp, ljusvariator eller annat som stör.
Min radio är en Yaesu 857 som jag gillar väldigt bra, troligen inget fel på radion.
Har testat med noiceblankern från 0-100 utan någon förändring.
Har DSP filter och SSB filter 2,3kHz.
Tacksam för råd från någon som har erfarenhet av detta och kan ge mig råd.
73 de SM6KTC

Hej! Beklagar din situation!

Jag har en bekant som har liknande problem som jag har varit och hjälpt honom med att leta efter.

Några punkter som behöver besvaras för att ge lite ledtrådar till den samlade skaran

*Har du nyss satt upp din mottagare eller har störningen plötsligt dykt upp?
*Har du märkt några förändringar såsom att tex hyresbolaget satt upp några länkantenner eller utfört installationsarbeten i lägenheterna
*är störningen periodisk eller bara en brusmatta.
*Har du möjlighet att få in stationen i bilen med en dålig antenn kopplad (alternativt bara en liten trådloop.)


När jag sökte hos min bekant så hade jag en handhållen mottagare som jag gick igenom lägenheten med, kopplade till hans yttre antenn, körde runt med bilen för att plötsligt få störningen starkare vid ett hus där hyresbolaget hade en massa länkutrustning med antenner som hans 80 metersantenn kunde se.

Där slutade vi! kändes som att det kunde bli problem att få dom att försöka hjälpa till med tanke på att dom gett tillstånd för att få ha HF antennen uppe.

73 Håkan SM7WSJ
 
Tack för ditt svar Håkan.
Jag har nyligen satt upp hela radioutrustningen.
Har ej bott i detta villaområde så värst länge. KabelTV har vi nästan alla.
Man kan säga att det är en brusmatta, men de varierar under dygnet (mera brus vissa tider på dagen)
Skall sätta radion i bilen som du säger och testa. Alla sätt är värt att prova.
Fick svar av en amarör SM4 och han sade att han hade samma problem, han tyckte att det varit så en tid nu och är tydligen så i stora delar av landet.
Hittar jag inte bruskällan så får jag ha det tills vidare.
Just nu är det mycket brus, men stationerna som brukar ligga på från Tysklad,Italien Spanien vid denna tid är så starka att de går igenom bruset.
Tack för tipsen och ha det så bra Håkan.
73 de Erland SM6KTC
 
Störningsletning...

Det finns bara en sak att göra: Låna en batteridriven mottagare med spröt eller ferritantenn som täcker kortvågsbanden. Du får gå en promenad i området och försöka se om störningen finns lokalt. Leta i närheten av kraftledningar, transformatorstationer, anläggningar för luftkonditionering mm. Glöm inte ditt eget hus: Slå ifrån huvudströmställaren och lyssna om störningen försvinner. Notera om störningen har någon form av periodicitet (50/100 Hz elnätssynkad eller exvis 16 2/3 Hz Järnvägsnät)

Tips på orsaker:

* Isolatorer i kraftledningsstolpar (Periodisk)
* Switchade nätagg (Min favorit: Brusmattor som ligger i mängder av små delband)
* Kommutatorer i elmotorer (Periodiskt och aperiodiskt)
* Vissa sortes urladdningslampor

Jag hade själv en kraftig störning på de låga kortvågsbanden. Störmattan som bestod av ett högfrekvent surrande som blockerade mottagningen i mängder av små delband inom 80 och 40 metersbanden. Det visade sig vara min egen TV apparat som stod i standby...

Även en vanlig graetzbrygga i ett linjärt nätagg kan ge upphov till kortvågsstörning. Denna blir i så fall ledningsbunden och går rätt in i riggen via 12V. Kan vara svår att upptäcka. Kollas med oscilloscope.

Är man bara tillräckligt iögonfallande under sina små promenader kan Radiotjänst senare notera hur antalet TV-licensbetalare stiger i området...
 
Störningar på 80m

Ni är inte speciellt ensamma om att ha störningar på 80m i Sverige, vi har fått mer och mer
störningar i även här hemma i England.

Jag har försöt att mäta på eventuella störningar som kommer in via elnätet men mätningarna gav inget
klart resultat. Vi vet att elbolagen har intern datakommunikation överöagrad på elnätet så det kanske finns anledning till att störa av inkommande tre fas matning. Men, det torde vara bortkastat arbete eftersom det inte blir någon markant skillnad om jag kopplar bort matningen.

Börja dock med att dra åt alla jordskruvar i din fastighet, dessa brukar vara dåligt dragna.

I mitt fall bor jag i ett ganska tätbebyggt Engelskt villaområde där sannolikt varje hushåll har antingen en hemdator eller tvspel. Jag tog min spectrumanalysator och åkte runt i området och det är markanta
peaks vid nästan varje fastighet. Gissningsvis så genererar PC burkarna det mesta av störningarna i området.

Trådlösa tjuvlarm skapar massor med harmonics då de ligger nära varandras arbestfrekvenser och mixerprodukterna kan vara besvärande.
Trådlösa dörröppnare likaså! Även om dessa är 2.4 GHz (or whatever) så blir det en hel del mixerprodukter som radierar från lagom stora metallföremål i närheten.

En annan bov är TV sändare i närheten. Den samlade effekten är ganska avsevärd och då man kombinerar massor av utrustning på masterna av ekonomiska skäl, tar man oftast väldigt lite hänsyn till 'våra' frekvenser. Dessutom så 'bildas' störningen ofta i vår amatörradio antenn, inte vid själva källan.

Testa med att bygga dig en Magnetic Loop för 80m. Den har visat sig vara mindre benägen att plocka in störningar. Det finns även andra antenntyper som har en mindre benägenhet att plocka in störningar än vanliga trådantenner.

Det vanligaste receptet är att använda single band antennas - där antennens bandpass egenskaper är kraftigt markerade/branta. Det gäller att så tidigt som möjligt eliminera oönskade signaler.

Om du har en preamp för mottagningen, lägg till ett bandpassfilter på ingången. En avstämning i första steget efter antennen brukar göra underverk. Att sedan lägga till en extra amp brukar inte kosta så mycket extra brus bara ingången är avstämd med ett hyfsat Q värde på avstämningen.

Kombinerat med en Mag Loop, och du har minskat störningarna dramatiskt! Oftast såpass mycket att du först tror att mottagern/antennen inte fungerar...

Tänk på att de moderna mottagarna idag är bredbandiga - 1 - 50 MHz typiskt.
Visst är det kul med möjligheten att lyssna på alla band, men priset du får betala är en ökad brusnivå på i stort sett hela frekvensområdet men speciellt på de låga frekvenserna.

Som en paralell till ditt 80m brusproblem så kan jag nämna hur vi löste ett liknande problem i Paris förra månaden.

Vi har rx/tx utrustning inom synhåll från Eiffeltornet. Där finns ca 50 MegaWatts med diverse sändare för TV, Radio, Analog + Digital, PMR, Tetra, Mobil telefon GSM + UMTS etc etc etc.

Vi såg en brusmatta på S9+10 och våra 1 mikroWatts sändare orkade inte göra sig hörda.

Lösningen blev då föjande eftersom vi inte kunde klaga på sändarna...

Ett smalt extra bandpass filter som första steg i mottagaren utöver de vanliga filtren. Extra preamp efter första filtret för att kompensera insrtion loss.

En annan antennlösning med i huvudsak magnetiska egenskaper. Vi vann ca 7 dB i S/N förhållande bara på att använda en smalbanding antenn. Detta i kombination med den ökade filtreringen har gett önskat resultat och utrustningarna fungerar nu utan störningar.

Så om man översätter detta till amatörradio så skulla jag rekommendera att du gör följande.

Använd en eller flera SMALBANDIGA antenner för 80 meter. Utrusta antennen med en avstämd preamp för mottagning för att kompensera för eventuella filterförsluster. Kompensera med preamp EFTER avstämning och filter. Om du dessutom väljer en antenn typ Magnetic Loop så vinner du i att du inte plockar upp lokalt elektriskt brus.


Du kommer att bli förvånad över skillnaden i störningar...

Cheers


Dan/M0DFI
 
Tack M0DFI och 6GXV för svaren.
Skall ta till mig allt detta.
Har även ett inlägg under rubriken ANTENNER "1/4 vågsantenn på HF" så jag är redan ute och fiskar kunskap. Skall kolla runt i området hur läget ligger med störningar. Mitt hus är OK. Har brutit huvudströmmen och kört stationen på bilbatteri, samma brus....
Skall undersöka och kolla på denna Mag Loop.
Intressanta svar från er båda och även de som svarat tidigare.
Nu skall jag skapa en ny debatt om AVSTÖRNINGAR på andras utrustningar. Trevligt att få läsa om Toroider och Feritstavar + antalet varv + vart de skall sitta m.m.
Må så gott!!
73 de Erland SM6KTC
 
Störningar på 80 m kan tyvärr orsakas av bokstavligen vad som helst.

Allt från PC-datorer och deras bildskärmar. kraftaggregat, TV-spel (!), motorstyrningar,
modem och routers mm; till ventilavledare i elserviser som kan ligga 100-tals
meter från ens eget hus och antenner.

Det enda sätten att finna och i bästa fall eliminera sådant är via ett metodiskt sökande.

Sedan finns det störfält som verkar kunna utbreda sig via rymdvåg.
Dessa är vanligen inte så starka, och varierar ofta starkt i tiden,
men kan ställa till problem när de önskade signalerna är svaga.

Störfälten som genereras i närområdet är ofta övervägande
vertikalpolariserade, så vertikalantenner brukar ta upp mer störningar
än horisontalpolariserade. Detta märks mest på de högre frekvenserna.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Sluggo,

Ta det lite varligt med att stoppa in ferriter i din antenna line. Det finns en del kombinationer som verkar
generera extra magnetiska pulser som extra krydda.... Och magnetiska pulser ger elektriska fält när den hittar
en bit metall att inducera sig i...

Många tror att det bara är att stoppa in en ferrit här och där men ferrit materialens beteende och egenskaper är
betydligt mer omfattande än vad du kanske känner till.

Att vara tvungen att sätta till en ferrit kärna till är inte att åtgärda fel orsaken, det är och förblir bara ett
sätt att minska verkan av problemet.

Ungefär som - Min bil drar för mycket bensin... Skaffa större bensintank dårå...

Du vinner mer på att hitta orsaken till problemet. Om det inte går... ja då är allt fusk och trixande tillåtet.


Dan / M0DFI
 
Tack alla som svarat. Med detta är jag på det klara med situationen

Hejsan på er alla som svarat på mitt mail samt de som följt inläggen om störningar på 80m.
Jag har fått en viss inblick och bra info. om det hela och är nöjd med de svar jag fått.

Sammanfattningsvis:
Störfältet på 80m är stort i hela norden just för tillfället. Även i England(har med frågan även i internationellt forum)

Störningen är som ett "fräsande" och jag kommer att åka runt i området och lyssna för att se om det blir starkare eller svagare på vissa platser.
Stort tack till er ALLA för ert deltagande och er rådgivning i problematiken, vilket inte ENBART är problematik utan ÄVEN intressant.

Jag är nöjd med alla svar och tycker att jag med denna hälsning kan avsluta detta ämne.
73 sköt om er och ha det tills vi möts igen.
de Erland SM6KTC
 
Back
Top