Kraftigt norrsken nu

SM0BRF

Well-Known Member
Ned till norra Tyskland. Här är det molnigt, men kolla upp om du har klart väder. Dåligt med pulver på 144/432 här men ska lyssna på 10m.

/Roland
 
Norrsken är kul. Körde igår em bl.a. två engelsmän på 144 med de 20 Watt som är kvar sedan rörsteget pajjade nyligen. Detta med en liten sexelementare på fem meters höjd, sittande inne i tallskogen. Behövs alltså inga värstinggrejor när auroran hjälper till.
 
Ja det händer ovanliga saker. Jag var först på 10 m men det hördes inget och inga svar eller spottar på CQ. Gick sedan till 20 eftersom det kan bildas sporadiskt E (eller F?), som orkar med att reflektera 14 MHz vid kraftigt norrsken. Enda signalen på bandet var C91PA och han var S9. Det hördes ingenting annat men på CQ fick jag en 31 dB-spot från K3LR och en 27 dB-spot från WZ7I. Ingenting från Europa eller någon annanstans heller. Efter ytterligare anrop kom W9YXX i Indiana tillbaka. Jag var S9 hos honom och enda signalen från Europa. Vi surrade en stund och hela tiden bra signaler. Inte norrskensflutter och inte heller typiskt stabila signaler som på Es på VHF, utan DX-QSB.
Ljudklipp: http://www.sm0brf.se/?p=808

/Roland
 
Last edited:
Missade denna Aurora, tyvärr, men vist är det ett kul vågutbredningsphenomen.
Men kan bara konstatera att idag är det få stn på 144 MHz vid Aurora.
Förr var det mängder av stn och enorm aktivitet, det förekom telefonkedjor som Auroravarnare etc.
Visst är Internt bra för att få en uppfattning om norrskenet.
Men varför har intresset för vågutbredning minskat så enormt???
Kanske få har möjlighet att sätta upp en antenn, de är ju dyra och en rotor är ju numera för dyr......
Radiostationer däremot finns i överflöd, en IC-706all är ju perfekt för ändamålet.
Kanske minskat tålamod i allmänhet?
I alla fall sitter min 15 el Que Dee upp med rotor sen 35 år.....

De
Roy SM4FPD
 
Det var bättre förr, som man säger. När TV-hallåorna varnade för atmosfäriska störningar på TV 1 i södra Sverige, förflyttade man sig från TV´n till radioshacket och drog igång tvåmetersstationen. Nu har jag bara en tvåbandare som samlar damm.
God Jul!
 
Back
Top