KRAS kursverksamhet hösten 2012

SM7SEK

Administrator
Staff member
Det går snabbt mot mörkare tider, PTS har kommit med nya föreskrifter... då är det lämpligt att börja att förkovra sig i klassisk radioteknik. I höst planerar Kalmar Radioamatörsällskap KRAS att ha elektronrör som bärande tema, kanske lite utmanande (inte bara med högspänning på anoderna) utan just för att visa bredden på vår unika utbildning.

Känner du dig nyfiken på att förstå grunderna i elektronrörens funktion, eller kanske du har ett glödande intresse för blanka glaskolvar i allmänhet. Då är hösten räddad bland exotiska beteckningar som 6V6, ECC82, EL86, 572B, 500Z etc.

Vi kommer snart att komma med kompletterande information om kursstart och byggkvällar. Som vanligt är endast intresset till kunskap förkunskapskrav.

Stay tuned for more info...

saxat från KRAS hemsida http://www.sk7ca.org
 
På måndag 17 september i KRAS klubbstuga har vi en liten genomgång av lämpliga byggprojekt, Johnny -UCZ kommer och visar en del av sina IKE-projekt och vi går igenom vilka komponenter man bör leta efter i sina junkboxar/garage, loppisar eller på tradera.

Vi kommer även att diskutera lämpliga dagar att inleda byggkvällarna kring, vanligtvis brukar onsdag/torsdag vara "bra" kvällar, är det så även i år? Fika serveras, naturligvis även kompletterat med lite frukt.

Vi kommer att uppdatera informationen om kursstart och byggkvällar löpande.

saxat från Kalmar Radioamatörsällskap
 
Uppdaterad info om kursstart!

Kursstart är kl 19 på torsdag 20 september i Kalmar, samling i Lars Kaggskolans lokaler sal E211, ingång under antenngården mot MAXI. Det finns en ringklocka märkt KRAS. För de som vill komma lite tidigare så kommer jag att skriva här på hemsidan när jag finns på plats, så kolla uppdateringar på torsdag efter lunch. Vi har fika och frukt att förtära.

Som tidigare är detta en fristående kurs som inte förutsätter att man gått tidigare kurser, även icke medlemmar i KRAS är välkomna att besöka byggkvällen. Avgiften för kursen är 200 kr för medlemmar, icke medlemmar kan delta mot en förhöjd kursavgift.

Vi kommer att publicera alla lektionsanteckningar löpande på vår hemsida, samt att fotodokumentera stora delar av de praktiska övningarna, därmed finns det en viss möjlighet att följa delar av kursen på distans om man inte kan närvara på plats.

Vi kommer att uppdatera informationen om tider och datum för byggkvällar löpande här på KRAS hemsida och som vanligt är endast intresset till kunskap förkunskapskrav. Stay tuned for more info...



Välkomna till KRAS kursverksamhet hösten 2012
 
Last edited:
Önskar jag hade bott i kalmarområdet. Blir lite smått avis att när jag läser om era utbildningsprojekt.
 
Kul att ni gillar arbetet vi lägger ned inom KRAS, ni får väl överväga ett besök hos oss eller så kan vi komma och ge tips inför en egen kursverksamhet. Det viktiga är att se kompetensen som finns hos andra i föreningen och att hjälpas åt, då blir arbetet lätt och kunskapsutveckling blir en naturlig del av amatörradiohobbyn hos både föreläsare och elever.

Vi har hållit på i flera år nu inom KRAS och arbetet före kurserna blir enklare för vart år som vi håller på, samtidigt blir fler och fler medlemmar uppmärksammade för just sin unika kompetens. Vissa kan bocka plåt, andra kan löda, en tredje är duktig att programmera etc. Det gör att helt plötsligt finns det flera kompetenta föreläsare och min roll blir snarast samordning.

Vi har fått återkoppling från både Tyskland och England där det finns både föreningar och enskilda som följer våra projekt och som mailar sina resultat till oss. Just den återkopplingen där man ser att andra klara att gå från tanke till handling ger väldigt mycket energi att driva nya projekt. Se bara på all den skaparkraft och alla funderingar som KRAS-kursen av S-match har gett här på forumet. Där var Tore -CBS den som drev kursen och vi andra fyllde i med respektive kompetenser.
 
KRAS Kursverksamhet fortsätter på onsdag 26/9 kl 19

Av olika skäl får vi ibland saxa mellan onsdagar och torsdagar, även om torsdagar är normal kursdag och som vanligt uppdaterar vi hemsidan löpande så de som vill komma lite tidigare och arbeta vet när det är öppet.

I del ett ägnades tiden till att förklara grundläggande fysik kring dioden och trioden, nästa träff börjar vi att bygga en enkel rörtestare för att kunna se hur rörkurvor växer fram. Vi använder röret EAC91 som innehåller både en diod och triod.

På klubbkvällen på måndag (24/9) kommer vi att visa en prototyp av hur enkel en rörtestare kan vara att bygga och samtidigt visa lite enkelt byggsätt. Ett tips kan vara att vi fortsätter med det framgångsrika konceptet med träelektronik. ;-)

Lektion nummer 1 hittar ni på www.sk7ca.org under KRAS kursverksamhet och tekniska artiklar.
 
Nu när höstmörkret faller tidigt och kyliga regnväder drar över de småländska skogarna så har vi börjat att tända glödtrådarna inom KRAS... :rolleyes:
 

Attachments

  • DSC_2972__mini.jpg
    DSC_2972__mini.jpg
    46,4 KB · Views: 77
  • DSC_2968__mini.jpg
    DSC_2968__mini.jpg
    66,7 KB · Views: 75
Hej alla Kras-gubbar.
Jag har lite bjudkondingar om ni behöver till era Kras-projekt.

470u_450V.jpg

Vi snackar NOS förståss.

/Micke
 
Det låter kul, 450 V/470 µF är praktiskt till många rörprojekt. Vi har mycket att byta tillbaka med om det är något du saknar... :)

Vi får höras om detaljerna.
 
Under kurstillfälle 5 tittade vi lite närmre på trioden och hur vi kan styra anodstömmen genom att variera gallerförspänningen.

attachment.php


Nästa tillfälle skall vi använda vår enkla rörprovare till att ta upp en rörkurva och se hur vi kan modulera gallerförspänningen. Genom att variera gallerförspänningen kan vi styra var arbetspunkten hamnar på vår rörförstärkare. Vi kan därmed lätt flytta oss mellan klass A och klass C.

attachment.php


Följ kursen på KRAS hemsida.
 

Attachments

  • DSC_3059__mini.jpg
    DSC_3059__mini.jpg
    46,8 KB · Views: 621
  • DSC_3054__mini.jpg
    DSC_3054__mini.jpg
    87,5 KB · Views: 620
Besöker man KRAS hemsida och vår Facebookgrupp är det ganska täta uppdateringar från vår kurs i rörteknik. Men för er som hänger här är det dags för en liten uppdatering.

Rapport från en kursdeltagare!
av SM7SEK.


Vi mätte på EAC91 trioddel vid olika gallerspänningar. X-axeln visar anodspänning i Volt och Y-axel visar anodström i mA. Och gallerspänningen är ju då naturligtvis negativ och även den i Volt. Mätvärdena matades in i Excel direkt vid mätningarna och efter lite fipplande och hjälp från xyl fick jag fram diagrammet.

rorkurva.png


Jag provade att modulera röret med lite musik. Trots att musiken var nyare än röret funkade det utmärkt :)

Filmsnutt som mycket amatörmässigt visar hur det lilla röret spelar 70-tals musik.

Dagen skall ägnas åt att färdigställa en hemmabyggd LF-generator så jag kan mäta på olika vågformer och enkelt beräkna förstärkningen med hjälp av oscilloskop.

Ja just det. Jag hade inget anodspänningsaggregat så jag snickrade ihop ett från en vridtrafo (fulltrafo) och en likriktarbygga och konding som SM0GLD haft vanligheten att skänka oss. Fungerade utmärkt. Konstaterade dock lite rippel och skulle det bli störande sätter jag dit ett seriemotstånd och konding till.
 

Attachments

  • anodspanningsagg.jpg
    anodspanningsagg.jpg
    61,3 KB · Views: 66
  • konding.jpg
    konding.jpg
    61,2 KB · Views: 67
Last edited:
Hej alla Kras-gubbar.
Jag har lite bjudkondingar om ni behöver till era Kras-projekt.

View attachment 1765

Vi snackar NOS förståss.

/Micke

Tackar för de utmärkta komponenterna. Ett mycket provisoriskt men fullt fungerande anodspänningsaggregat byggdes av en av kondingarna och en likriktarbrygga + några motstånd.
 
Tackar för de utmärkta komponenterna. Ett mycket provisoriskt men fullt fungerande anodspänningsaggregat byggdes av en av kondingarna och en likriktarbrygga + några motstånd.

Roligt om komponenterna kommer till användning.

/Micke
 
De diagram som växer fram över rörens egenskaper varierar och kommer att visa på den spridning mellan rören som kan förväntas. Alla dokumenterar inte lika digitalt som -SEK, men med en kopp kaffe för att hålla koncentrationen på topp blir handritade kurvor ganska snygga. :cool:

Nedan är det Lasse som handritat Ua/Ia-kurvorna.
attachment.php


Tore -CBS är justerar anodspänningen. Som ni ser är det klassiska Oltronixaggregat vi använder, rördrivna för det mesta, flera deltagare har skaffat egna labaggregat som kan hantera spänningar lämpliga för elektronrör.

attachment.php


Med kurslitteraturen som stöd växer rörkurvorna fram.

attachment.php


Nästa moment blir att lära oss hur vi använder diagrammet när vi vill dimensionera en förstärkare eller sändare. Johnny -UCZ har varit i G-land och shoppat loss hus GQRP och kommer hem med olika kul tillbehör för kommande egenbyggen.
 

Attachments

  • DSC_3126__mini.jpg
    DSC_3126__mini.jpg
    75,4 KB · Views: 491
  • DSC_3130__mini.jpg
    DSC_3130__mini.jpg
    62,2 KB · Views: 477
  • DSC_3142__mini.jpg
    DSC_3142__mini.jpg
    54,7 KB · Views: 474
KRAS rörkurs fortsätter att sprida glödtrådsvärme i höstmörkret. Vi har nu börjat att arbeta med att använda de rörkurvor vi ritat upp.

Nedan ett urval av senaste teorigenomgången.

attachment.php


... lite längre fram...

attachment.php


Vi hoppas att de som gick i skolan när man fick lära sig så viktiga saker som att arbetslinje inte är ett politiskt uttryck för hur man beskattar arbete känner igen sig i rörkurvorna.

Dokumentet kan som vanligt laddas hem från KRAS hemsida.
 

Attachments

  • Rörkurs_6b_2.jpeg
    Rörkurs_6b_2.jpeg
    84,9 KB · Views: 399
  • Rörkurs_6b_5.jpeg
    Rörkurs_6b_5.jpeg
    77,8 KB · Views: 402
Visst låter det vackert Bjarne. Innan jul räknar vi med att det finns ett antal rörsändare i QRP-format runt Kalmar. Vi får se vad vi bygger under våren, kanske en Jones-sändare med två 6V6 på ett ZFB-chassie. Jag vet att flera kommer att bygga några regenerativa mottagare för VHF-bandet enligt IKE.

Själv är jag ganska nöjd av att ha luftat min Ra190 med nya och friska anodbatterier i helgen, två rör TX med kristallstyrning funkade alldeles OK på 20 mb. 140 volt på anoden gav nästan en (1) watt!
 
Last edited:
Back
Top