Krav på och värvning av nya radioamatörer

SM3BDZ

Well-Known Member
Det är ju en fråga som kanske är lika gammal som hobbyn själv!
Frågan har ofta förekommit i diverse trådar här i forumet men allt som oftast kantrar de diskussioner som uppstår då spännvidden i åsikterna är rätt stor för att inte säga väldigt stor och känsloladdningen hög.

Om vi spetsar till det en aning skulle vi kunna säga att det spänner från;

"låt alla som vill bli radioamatörer, helst utan några krav, så kommer ändå de verkligt intresserade att vaskas fram, förkovra sig och bli kvar i hobbyn"

till

"höj kraven till att omfatta radiotekniska praktiska och teoretiska kunskaper samt kretslösningar under de senaste 70 åren. Allrahelst, återinför även krav på telegrafikunnande"


Några frågor vi kan ställa:

1. Behöver vi bli fler radioamatörer?
2. I så fall varför?
3. Blir vi starkare gentemot myndigheter och kommersiella intressen om vi är flera?
4. Hur rekryterar vi fler radioamatörer?
5. Vad händer med vår hobby om antalet utövare skulle halveras under, säg 20 år?
6. Vad händer med vår hobby om antalet utövare skulle fördubblas under motsvarande tid?
7. Finns det en motsättning mellan kvantitet och kvalitet?
8. Om så är, vilket är att föredra?

Naturligtvis är uppställningen färgad av mina egna tankar och bör därför kompletteras med fler frågor, men kan kanske ändå fungera som utgångspunkt för en sansad diskussion.

Ordet är fritt!

/Lasse
 
Krav på och värvning av nya radioamatörer

Ytterligare en frågeställning är: Hur behåller vi dom som tagit blivit certifierade?
 
Fast nu finns det ju mellanlägen mellan dom två ytterligheterna.

Dom krav vi har nu till exempel känns som en utmärkt kompromiss.

Hur vi ska få dom nya att stanna är en annan fråga, vi kanske inte ska det, dom kanske inte hade det rätta intresset, eller blev dom bortjagade av tvärsura bakåtsträvare?
 
1.Ja!
2 För att inte bli ett försumbart särintresse.
3 Förvisso! 10 radioamatörer smäller högre än 1 när vi skall hävda oss.
4 Jättesvårt! Så många teknikintresserade fastnar i datorträsket för att aldrig komma loss.
5. Många frekvensband kommer att försvinna för sändareamatörer.
6. Chans att behålla befintligt och kanske få nya frekvensområden.
7. Nej, det synsättet måste vi gamlingar släppa, CW är för många musealt ock kanske även SSB. Det finns så mycket nytt och spännande inom digital kommunikation.
8. Open minded är det som gäller allt från CW till nya digitala moder skall ha plats i denna gränslösa hobby.
 
Det är väl inte mer än rätt att jag redovisar min egen uppfattning i dessa frågor och kanske ger det även mer kött på benen i en fortsatt diskussion.

Först får jag nog erkänna att jag ligger närmare ytterlighet två än ett, i de ändlägen jag skissade ovan.

Att sprida hobbyn med ett försäljningskampanjsliknande (vilket ord!;) ) sätt och så att säga skjuta med hagelbössa och hoppas att något hagel träffar gör nog, likt verkligheten, mer skada än nytta i målområdet!

Visst är det bra att vaska fram de verkligt intresserade, men denna metod är allt för ineffektiv och grov. Jag tänker mig då att denna metod baseras på att insteget till amatörradio skall vara så lätt som det bara går och i princip kunna forceras över en helg... och så är det väl idag - Häpp!

Jag är mer inne på att vi genom att upprätthålla en högre standard och kravnivå ger hobbyn en högre status - i alla läger! Det är också ett sätt att vaska. Endast de med ett genui... nä f'låt ... verkligt intresse blir kvar i pannan!

Jag ger några korta svar på vad jag anser i de övriga frågorna:

1. Behöver vi bli fler radioamatörer?

> Tveksamt och ur mitt eget egoistiska perspektiv - Nej!

2. I så fall varför?

> -

3. Blir vi starkare gentemot myndigheter och kommersiella intressen om vi är flera?

> I någon liten mån, ja. Dock förändrar det i huvudsak inget om vi är 5000 eller 25000 radioamatörer i Sverige. När jag skriver kommersiella intressen, tänker jag på spektrum som varande naturresurs och inte på oss som presumtiv kommersiell marknad.

4. Hur rekryterar vi fler radioamatörer?

> -

5. Vad händer med vår hobby om antalet utövare skulle halveras under, säg 20 år?

> I princip inget!

6. Vad händer med vår hobby om antalet utövare skulle fördubblas under motsvarande tid?

> I princip inget, annat att de föreningar som idag organiserar hobbyn har möjlighet att växa.

7. Finns det en motsättning mellan kvantitet och kvalitet?

> Ja! Det ligger i sakens natur, då det inom vilket område som helst är lättare att höja kvantiteten om vi sänker kvalitetskraven.

8. Om så är, vilket är att föredra?

> Det var en dum fråga... självklart kvalitet!

9. Hur behåller vi de som redan tagit sitt certifikat?

> Att vi aktivt måste arbeta för att behålla de som redan tagit cert, visar bara att rekryteringsprocessen varit felaktig!

/Lasse
 
1. Behöver vi bli fler radioamatörer?
2. I så fall varför?

Som du redan skrivit så är det tveksamt, det finns väl en undre gräns där det helt enkelt blir för få och hobbyn kommer självdö. Samtidigt en övre gräns där det faktiskt skulle kräva samarbete med Kellogs ;)


3. Blir vi starkare gentemot myndigheter och kommersiella intressen om vi är flera?

Tror inte det spelar så stor roll om vi inte får en högre status, vilket mer ligger på att PTS återtar regleringen och betraktar oss som användare med rättigheter och inte sopar oss under mattan med undantag av tillståndsplikt med mera.


4. Hur rekryterar vi fler radioamatörer?

Ah, den Gordiska knuten!

Är inte problemet egentligen att vi inte är riktigt medvetna om vilka som är våra målgrupper. Här kanske vi kunde tänka lite utanför skärmboxen.

Bland jägare och fritidsfiskare har det skett en könsmässig förskjutning de senare åren, det blir fler och fler kvinnor som utövar dessa hobbies. Hur skulle vi kunna tvätta bort gubbstämpeln och intressera kvinnor för hobbyn?

Vi har en grupp medelålders som inte kom igång i ungdomsåren men när barnen flyttat ut ser sig om efter sysselsättning och då återupptäcker hobbyn.

Det finns ju många som dras till "retro" hobbies som dessa veteranmopedfantaster eller bandyfans som går på matcher iklädda 50-talskläder och dricker ur termosar av eloxerad och korrugerad aluminium. Vad kan vara mer retro än t.ex Bengts, EQL en-rörs transciever körd med handpump. Kan man tänka sig att man söker samarbete med de som organiserar veteranmopedrallyn och erbjuda tidstypisk sambandstrafik?


5, 6:

Ligger så nära 1:an och 2:an så jag kommenterar inte här.


7, 8:

Kvalité är ett flyktigt begrepp, det arbete som verkar pågå med en harmonisering till Cept standarden för svenska amatörprov är väl en del i att höja kvalitén. Många länder använder sig av licensklasser för att kombinera kvalité och kvantitet.
 
Last edited:
Mycket av detta har varit uppe tusen gånger förr. Men en gång till kan vi nog mäkta med. BDZ:s och KBW:s åsikter ligger ganska nära min syn på saken. Nu när KBW nämnde mig och min enrörstransceiver så får jag väl också bidra med ett kort inhopp, även om jag faktiskt tänkt att bara läsa debatten. :rolleyes:

Jag hör ibland slitna uttryck som att "vi måste bli fler" och anledningen sägs vara att annars dör hobbyn. Vi radioamatörer "måste hänga med i utvecklingen" för att locka in nya yngre förmågor.

Den verklighet vi lever i har visat att intresset för amatörradio bland målgruppen unga är mycket lågt och de värvningskampanjer som gjorts de senare 10-15 åren bara har haft marginell inverkan på återväxten. Även om ett relativt stort antal nya radioamatörer tillkommit under årens lopp så är det bara 5-10% av dessa som blir aktiva på några års sikt. (Uppgifter från SSA och från några andra länder).

Frågorna BDZ ställer måste först och främst utgå ifrån oss själva och vår egen syn på hobbyn. Om jag eller du anser att vi måste bli fler är vi då också beredda att ställa upp som mentorer och anordna informationsaktiviteter t ex i skolan för att demonstrera amatörradio och väcka intresse. Är vi verkligen det? Jag hade svarat ett klart JA för 15 år sedan då jag var aktiv som kursledare i lokala klubben men svarar allt oftare nej idag. Numera väljer jag vem jag vill hjälpa. Inte alla är värda hjälp. De som visar eget engagemang, tar till sig råd, läser rekommenderade länkar och böcker, hör av sig igen efter att ha läst hjälper jag mer än gärna. Men jag lägger inte längre tid på att försöka övertala folk att bli intresserade och inte heller gör jag deras hemläxa. Vad svarar du?

Nästa fråga gäller om jag eller du är beredda att hänga med i utvecklingen i den mening att vi måste byta intresseinriktning. För min del skulle jag i mångas ögon behöva tona ner mitt huvudområde att bygga och experimentera med gammal radioteknik till förmån för t ex nya digitala moder, SDR-radio och programmering m m. I nuläget är jag inte det minsta intresserad av att hänga med i utvecklingen och tvingas syssla med sådant som ärligt talat inte intresserar mig enbart för att på så sätt göra amatörradion mer populär för nya radioamatörer som inte delar mitt eget intresseområde. Är du intresserad att utveckla dig och byta intresseområden mer eller mindre mot din vilja för att tillfredsställa andra?

Alla hobbies har och har haft sin storhetstid. Amatörradion låg på topp under 50- och 60-talen då ungdomar inte på något sätt kunde undgå att få kännedom om radio. Det var något nytt och spännande. Merparten av oss som kom in i radiohobbyn började antingen med BCDX-ing eller kom i kontakt med morsetelegrafi via vår militärtjänstgöring. Båda dessa inkörsportar är sedan många år borta. På den tiden behövdes ingen övertalning. De som var intresserade lärde sig det som krävdes och blev aktiva radioamatörer.

Så det handlar väl om vägvalet mellan att på bästa sätt förvalta den amatörradio som finns eller att aktivt förändra hobbyn till något helt annat mer modernt som ligger mer i tiden och fångar in de förmågor som inte ser någon större utmaning i den traditionella amatörradion så som vi känner den.

Sett ur mitt perspektiv skall vi givetvis välkomna alla nya som visar intresse för amatörradio som hobbyn ser ut just nu. Därefter skall vi tillåta de nytillkomna att själva välja sina egna vägar. Så gjorde alla vi som började för länge sedan. På så sätt får var och en förkovra sig och utveckla sin hobby precis som de vill och önskar. Vi som inte vill "utvecklas" in i den nya tiden kan fortsätta att syssla med det vi mest brinner för. Om det sedan är att bygga med radiorör eller ha en köpt APRS-burk i bilen är av underordnad betydelse.

Det finns inget problem i att antalet nya radioamatörer minskar. Det viktigaste är att vi som är intresserade av amatörradio så som den definieras i det internationella regleverket kan fortsätta att utöva den. Allt handlar om tillgång och efterfrågan.

/Bengt
 
Last edited:
Nästa fråga gäller om jag eller du är beredda att hänga med i utvecklingen i den mening att vi måste byta intresseinriktning. För min del skulle jag i mångas ögon behöva tona ner mitt huvudområde att bygga och experimentera med gammal radioteknik till förmån för t ex nya digitala moder, SDR-radio och programmering m m. I nuläget är jag inte det minsta intresserad av att hänga med i utvecklingen och tvingas syssla med sådant som ärligt talat inte intresserar mig enbart för att på så sätt göra amatörradion mer populär för nya radioamatörer som inte delar mitt eget intresseområde. Är du intresserad att utveckla dig och byta intresseområden mer eller mindre mot din vilja för att tillfredsställa andra?

Så det handlar väl om vägvalet mellan att på bästa sätt förvalta den amatörradio som finns eller att aktivt förändra hobbyn till något helt annat mer modernt som ligger mer i tiden och fångar in de förmågor som inte ser någon större utmaning i den traditionella amatörradion så som vi känner den.

Sett ur mitt perspektiv skall vi givetvis välkomna alla nya som visar intresse för amatörradio som hobbyn ser ut just nu. Därefter skall vi tillåta de nytillkomna att själva välja sina egna vägar. Så gjorde alla vi som började för länge sedan. På så sätt får var och en förkovra sig och utveckla sin hobby precis som de vill och önskar. Vi som inte vill "utvecklas" in i den nya tiden kan fortsätta att syssla med det vi mest brinner för. Om det sedan är att bygga med radiorör eller ha en köpt APRS-burk i bilen är av underordnad betydelse.

Det finns inget problem i att antalet nya radioamatörer minskar. Det viktigaste är att vi som är intresserade av amatörradio så som den definieras i det internationella regleverket kan fortsätta att utöva den. Allt handlar om tillgång och efterfrågan.

/Bengt

Vem fan har påstått att du måste sluta bygga enrörs-radios och börja syssla med SDR bara för att nytillkomna radioamatörer kanske visar större intresse för SDR.

Bygg du dina rör-burkar, använd dom gärna, har du tur kanske någon nytillkommen svarar från en hembyggd SDR, dvs om vi får några nytillkommna.

DU behöver inte stoppa någon köpt APRS burk i DIN bil, även om det blir populärt bland dom nytillkommna, du skulle ju dock kunna bygga en, provköra och sälja/ge bort till någon som vill ha en i bilen, bara för att bevisa för dig själv och andra att dina kunskaper fortfarande hänger med moderniseringar.

Hobbyn och allt annat omkring dig förändras, du behöver inte förändras i takt med omvärlden, men du kan och får om du vill, för 20 år sedan satt du knappast och pratade amatörradio på ett internetforum, men det gör du nu, helt frivilligt dessutom.

Vill du fortfarande gå klädd i vegamössa och äppelknyckarbyxor får du göra det också, även om omvärlden har slutat med det för 50 år sedan.
 
Tack för svar och synpunkter så här långt och där åtminstone vi som tyckt något här, har nått konsensus. Kanske det är så enkelt? Då behöver inte den här diskussionen ältas gång efter annan...

Det var en intressant infallsvinkel du kommer med, Bengt - KBW, när det gäller att hitta nya grupper och samband(!) att bedriva samarbete med/marknadsföra oss i. Det skulle faktiskt vara ett kul koncept, som jag kunde tänka mig att engagera mig i! Veteranradio - ja, varför inte!? ;)

I övrigt håller jag nog ungefär samma linje som -EQL, att jag gärna hjälper till och delar med mig av det jag kan, liksom de radiodelar/komponenter jag samlat, men kanske inte behöver för stunden.

Däremot att verka som kursledare för "korvstoppningskurser" över ett veckoslut är inte aktuellt!

Och -VJX,

SM2VJX skrev:
"eller blev dom bortjagade av tvärsura bakåtsträvare?"


Det är lite svårt att hålla sig, eller hur? Fast nog förefaller du surare än många av oss "bakåtsträvare"... ;)

Tillägg: Hade inte sett ditt "tyckande", SM2VJX, när jag skrev detta inlägg, så du behöver inte känna dig "infångad" i det konsensus jag talar om ovan.

/Lasse
 
Last edited:
Radiovågor är ett urgammalt fenomen, förmodligen lika gammalt som universum sjävt - om inte äldre.

Vi har fått en licens som ger oss rätten att utforska detta fenomen. Hur vi gör detta är bara tycke och smak. Rörteknik eller "modern" digital är bara aspekter på just hur vi väljer att utforskar dem.

Att en teknik är ur modet behöver inte betyda annat än just det. Även dagens digitalteknik kommer förmodligen i framtiden te sig mossig. T.ex APRS är väl baserat på Packet och det är väl inte så man går i taket av förundran över hur innovativt nytänkt den tekniken är.

Vi har talat om mode tidigare, då om kepsar, vilka varit/är högsta mode i vissa ungdomskretsar. En dag kanske "vegamössa och äppelknyckarbyxor" åter är högsta mode. Då trender oftast är cykliska så kan det vara en god strategi att behålla sin stil och vänta ut när den blir inne igen. Precis som den stillastående klockan visar rätt två gånger per dygn, medans de som går före eller efter aldrig visar rätt tid ;)
 
Last edited:
Krav på och värvning av nya radioamatörer

Hade en ide om en nybörjarspalt i QTC där erfarna kunde dela med sig av sina "nybörjarmisstag" samt svara på våra frågor m.m. Tog upp detta med Tore och ham var positiv om det går att hitta någon som vill ta på sig detta. Kanske nån av skulle kunna göra detta.
Skulle kanske öka " överlevnadsgraden" på nyexaminerade också.
 
Tack för svar och synpunkter så här långt och där åtminstone vi som tyckt något här, har nått konsensus. Kanske det är så enkelt? Då behöver inte den här diskussionen ältas gång efter annan...

Det var en intressant infallsvinkel du kommer med, Bengt - KBW, när det gäller att hitta nya grupper och samband(!) att bedriva samarbete med/marknadsföra oss i. Det skulle faktiskt vara ett kul koncept, som jag kunde tänka mig att engagera mig i! Veteranradio - ja, varför inte!? ;)

I övrigt håller jag nog ungefär samma linje som -EQL, att jag gärna hjälper till och delar med mig av det jag kan, liksom de radiodelar/komponenter jag samlat, men kanske inte behöver för stunden.

Däremot att verka som kursledare för "korvstoppningskurser" över ett veckoslut är inte aktuellt!

Och -VJX,

SM2VJX skrev:
"eller blev dom bortjagade av tvärsura bakåtsträvare?"


Det är lite svårt att hålla sig, eller hur? Fast nog förefaller du surare än många av oss "bakåtsträvare"... ;)

Tillägg: Hade inte sett ditt "tyckande", SM2VJX, när jag skrev detta inlägg, så du behöver inte känna dig "infångad" i det konsensus jag talar om ovan.

/Lasse


Visst är det helt fantastiskt att du kan bestämma att ni har nått koncensus, om du bara får räkna dom som tycker som du.

Jag har mig veterligen inte varit tvär och sur mot några nybörjare och tror inte att jag har skrämt bort några.

Jag ser inga problem med att ni andra byter rörsocklar med varandra och lindar spolar hemma på kammaren, ni får utöva hobbyn precis som ni vill, men då är det kanske inte mycket begärt att ni ska respektera att andra utövar hobbyn på ett annat sätt, som dom vill.

Så länge det sker inom reglerna som IDAG gäller för hobbyn (inte dom som gällde 1947)


Och med respektera innefattar jag att uppföra sig hövligt och respektfullt mot alla andra utövare av hobbyn, oavsett vilken inriktning dom utövar.
 
Nu SM2VJX var du bara otrevlig. Läs, läs en gång till. Därefter, tänk först och skriv sen.

Nej, det var jag inte, läs mitt inlägg igen, finner du det otrevligt på något sätt får du förklara dig!
 
Det här käbblet leder ingen vart! Har vi inte lärt oss något alls? Jag har ingen annan tanke än att respektera de som förtjänar det. Respekt är något man vinner - inte något man tar eller per automatik får.

Alla har rätt till tyckande och att framföra sin åsikt, vilket var min avsikt med att starta denna tråd - att föra en diskussion under sansade former där var och en kan argumentera för sin sak, utan pungsparkar!

Åter till ämnet!

/Lasse
 
Last edited:
Vem fan har påstått att du måste sluta bygga enrörs-radios och börja syssla med SDR bara för att nytillkomna radioamatörer kanske visar större intresse för SDR.

Bygg du dina rör-burkar, använd dom gärna, har du tur kanske någon nytillkommen svarar från en hembyggd SDR, dvs om vi får några nytillkommna.

DU behöver inte stoppa någon köpt APRS burk i DIN bil, även om det blir populärt bland dom nytillkommna, du skulle ju dock kunna bygga en, provköra och sälja/ge bort till någon som vill ha en i bilen, bara för att bevisa för dig själv och andra att dina kunskaper fortfarande hänger med moderniseringar.

Hobbyn och allt annat omkring dig förändras, du behöver inte förändras i takt med omvärlden, men du kan och får om du vill, för 20 år sedan satt du knappast och pratade amatörradio på ett internetforum, men det gör du nu, helt frivilligt dessutom.

Vill du fortfarande gå klädd i vegamössa och äppelknyckarbyxor får du göra det också, även om omvärlden har slutat med det för 50 år sedan.

Jag antar att du avser att vara ironisk och lätt raljerande i detta inlägg. Inte alls en ovanlig ton i forum där yngre umgås. Men den (äldre) som tar det bokstavligt tycker nog att det är rätt så elakt formulerat.

Vi hade för en tid sedan en tråd som handlade om "genuin" där åsikterna gick isär om vad ordet egentligen innebär.

Det är det jag menar med kulturskillnader som man måste tänka på när man skriver, hur uppfattar mottagaren ditt budskap. Om man verkligen vill undvika dessa skyttegravskrig som annars lätt uppstår.

Man måste nog, som jag skrev tidigare "gödsla" med smilys om man använder humor/ironi i sina inlägg. De skapades en gång i tiden för att lösa dessa problem.
 
Vad i mitt inlägg är elakt formulerat?

Jag säger ju hela tiden att "Du får fortsätta.. " "Ingen tvingar dig..." Du gör som du vill, osv..

Jag är väl den som förordar tolerans åt bägge håll, medans det från den sidan inte finns minsta spår av tolerans mot någonting nytt.

Jag erbjuder ju både att bygga radio med 30tals teknik och klä sig i 30tals kläder om han vill det, men att alla kanske inte är intresserade av det utan föredrar lite nyare saker, då måste väl han respektera den åsikten också?

Appropå respekt, tycker jag att man ska visa respekt mot alla som default, tiden utvisar om dom förtjänar det.

Att vara misstänksam mot allt nytt per default ligger liksom inte för mig.
 
Hej!

Några spridda tankar...

Jag ställer mig tvekande till värvande av radioamatörer genom aktiviteter så som "tre-veckosluts-kurser". Detta skriver jag med utgångspunkt från mitt intresse för (amatör)radio och hur det har växt fram från ett litet (bus)frö till nå't mer vildväxt. Genom snabbrekrytering och snabbutbildning så finns det en stor risk för nybakade radioamatörer som hittat fel, kanske har de köpt på sig lite prylar som kommer att stå o damma?
Med detta menar jag inte att se ned på dessa snabbutbildade amatörer, de har precis som "vi andra" som lärt oss telegrafi en startsträcka. Många av oss som lärde oss telegrafi i den lokala radioklubbens regi hann att lära oss mycket under tiden, innan vi fick det hett eftertraktade certifikatet i handen. Startsträckan för dagens nybakade amatörer kommer efter det att man kan komma i luften. Förhoppningsvis får de stöd från en lokal radioklubb?

Varför "måste" utbildningen av radioamatörer gå så rasandes fort nu för tiden?

Jag tror att kvalité kommer före kvantitet, utan tvekan.
Det är bara att lyssna på banden så märker man att det har skett en förändring, det är inte sällan som man möts av en rad frågetecken när man beskrivaer sin utrustning. Samtidigt, glädjande nog, finns det "teknikokunniga" som verkligen försöker att suga i sig information. Råkade nyss på en Skotte som var relativt nybliven på amatörbanden, vi tjatade en "längre stund" till QSB-monstret kom o förstörde det roliga. Numera har vi mailkontakt för att han skall kunna bolla tankar o funderingar mot mig.
 
En annan sak som bara jag och några till verkar ha insett är att amatörradio egentligen är väldigt många olika vitt skilda hobbies (grenar) vars gemensamma nämnare är de frekvensband som myndigheterna upplåter åt oss för våra experiment och ring-QSO. Där skall vi samsas utan att råka i luven på varandra. :rolleyes:

Vi (jag och några till) ser detta fenomen överallt, i klubbarna, här på Ham.se och andra större tillställningar. Det finns en handfull radioamatörer i varje liten nisch som är seriöst intresserade av ämnet, ibland på ett djupare plan och kan vara med och diskutera på någorlunda lika villkor. Ge och ta.

Det innebär att de smala projektorienterade trådarna samlar förhållandevis få deltagare medan de allmänna trådarna som egentligen inte handlar om något alls samlar nästa alla. Där är det lätt att hoppa in med någon oväsentlig kommentar som tillsammans med annat oväsentligt som skrivit i 89 inlägg om inget passar utmärkt ihop och t o m kan höja diskussionsnivån avsevärt.

Jag ser detta i klubbarna också. De få gånger jag besökt den lokala klubben i Lund är jag den ende som är intresserad av det som intresserar mig. Alla andra är inte intresserade av mina projekt och därför blir det mest kaffedrickning för min del. Kaffe och kakor har vi gemensamt i alla fall. Fokus hamnar därför lätt på tomgångsprat om inget precis som i många av 80 m ringarna.

Nu finns väl inget att göra åt detta men det kan vara bra att vara medveten om saken.

OID nämner startsträckan som för länge sedan varade i flera år för många av oss numera old timers. Men så fungerar det inte idag. Det jag ser bland de yngre generationerna är att allt skall hända här och nu. Fort fort fort, hinner inte. Varje litet krav upplevs som ett megahinder och de som inte kommer över hindret på första försöket är beredda att offra tio gånger mer tid och energi på att försöka riva hindret än att spotta i nävarna och prova en gång till.

Inget vi kan göra åt detta heller, det ligger väl i tiden. :)

/Bengt
 
Last edited:
Vad i mitt inlägg är elakt formulerat?

Jag säger ju hela tiden att "Du får fortsätta.. " "Ingen tvingar dig..." Du gör som du vill, osv..

Jag är väl den som förordar tolerans åt bägge håll, medans det från den sidan inte finns minsta spår av tolerans mot någonting nytt.

Jag erbjuder ju både att bygga radio med 30tals teknik och klä sig i 30tals kläder om han vill det, men att alla kanske inte är intresserade av det utan föredrar lite nyare saker, då måste väl han respektera den åsikten också?

Appropå respekt, tycker jag att man ska visa respekt mot alla som default, tiden utvisar om dom förtjänar det.

Att vara misstänksam mot allt nytt per default ligger liksom inte för mig.

Det är säkert så du menar men andra kanske uppfattar det mer aggressivt med ansatser som "Vem fan...".

Det är precis en parallel till när vi diskuterade "genuin" där de "äldre" inte kunde förstå att ordet kunde ha en negativ klang i yngres "öron".

Man kan försöka vara uppmärksam på att andra inte har samma språkliga stil och värderar ord på annat sätt än man själv. Det räcker nog en lång väg för att få ett lugnare "samtalsklimat".
 
Back
Top