Krav på och värvning av nya radioamatörer

Jag är uppriktigt besviken över att det skapats ett "vi" och "dom",
jag som i min enfald trodde att amatörradio var en förenande och en gränsöverskridande hobby.

Varje radioamatör är unik och har sina egna förutsättningar, både när det gäller möjligheter, kunskaper, intresse, och vilken tidpunkt i livet man befinner sig i, det kan väl ändå inte vara svårt att acceptera och respektera?
 
Den historiskt bevandrade känner till att T-certifikatet skapades för att släppa in privatradioutövare i amatörradion i tron att dessa var genuint radiointresserade och hade något att tillföra amatörradiohobbyn.

Det visade sig dock att merparten bara ville ha utökade privatradioband och fortsatte privatradiotrafiken på amatörbanden. En mindre del hade ett radiointresse och insåg att för att kunna utöva detta på ett meningsfullt sätt med t.ex. svagsignalkommunikation på VHF behövde man telegrafikunskaper och därmed skaffade man sig dessa.

Sett i ljuset av detta så ledde inte T-certifikatet till några bestående positiva verkningar för amatörradion i stort. Den minoritet som hade detta genuina radiointresse hade i praktiken lika gärna kunnat tagit ett C- eller B-certifikat.

Nu är dock hela detta historia, och det som står till buds i dag är att försöka minimera skadeverkningarna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det är nog inte så att det "skapats" ett "vi och dom", av endera lägret, däremot kan man inte blunda för att det finns en klar skiljelinje i uppfattningen om ändamålet med vår hobby.

Den ena linjen, som jag själv försvarar, hävdar att vi måste motivera vår existens för att inte totalt marginaliseras, för att i förlängningen upphöra med ett pennstreck - fortare än vi anar!

För den andra linjen tycks hobbyn mer innebära enbart ett socialt media, likt vilket som helst - "radiofacebook", där teknik och kunskaper i ämnet radio och radiotrafik är helt underordnade och inträdet helst borde begränsas till en enkel registrering...

Visst, jag drar det till sin spets, men om detta nu antyder en bild av verkligheten, då finns helt klart ett "vi och dom" - naturligtvis!

/Lasse
 
Last edited:
Vad är det för fel att på ett enkelt sätt ta sin licens och sedan bara prata i handapparat via en repeater? Finns det för få repeaterfrekvenser eller stör dessa pratglada radioamatörer någon? Ursäkta en nybörjare men jag förstår inte vad som är dåligt med det.

Det är inget fel med det, alla har sina intressen och olika inriktningar. För min del har jag aldrig varit intresserad av repeatertrafik, min gamla handapparat har legat oanvänd länge tills jag nyligen dumpade den på tippen, finns inga batterier att få tag på...

Jag har alltid varit intresserad av teknken, svagsignalkommunikation, bygga prylar och använda dom, detta skänker mig glädje och ger mig något meningsfullt att pyssla med på fritiden. Alltid är det någon idé som man grunnar på att fixa lite med. Jag för anteckningar, samlar in information från litteratur och nätet och lite då och då värmer upp lödkolven. Detta de senaste 33 åren jag har haft en anropssignal.

En annan hobby är foto (30 år) som man kan nästan dra lite paralleller med amatörradion, här ligger jag numera på en rätt avancerad nivå, inte bara knäppa en bild utan jag ger mig in på olika områden och är särskilt intresserad av sådant som ljussättning, att lära sig kameran och hantera den så mycket som den tillåter. Andra är inte alls lika intresserade men köper gärna en dyr kamera och bara använder gröna autoläget och tror att kameran fixar en bra bild åt en men undrar varför vissa bilder blev så dåliga...

Slut på kafferasten...
 
Last edited:
Det är precis vad saken handlar om Lars, sen kan man uttrycka sig på olika sätt. Det som skrivs kan tolkas olika beroende på vilken syn man själv har och hur mycket man känner till om bakgrund och historia inom hobbyn.

Om vi skall vara självkritiska så har vi "etablerade" eller "old timers" som kollektiv, varit extremt dåliga på att ta hand om de nya radioamatörerna som tillkommit allt sedan T-certet infördes.

Mycket av detta "ansvar" vilar på de lokala klubbarna och inte minst SSA och på vilket sätt amatörradion marknadsförts de senaste kanske 40 åren?

I de flesta fall ha amatörradion marknadsförts som en kul social hobby för att kommunicera med andra utan att samtidigt mycket tydligt redogöra för de underliggande premisserna för hobbyn. Det där tråkiga jobbiga regulatoriska, ITU och andra bokstavskombinationer.

Tänk om alla klubbar och föreningar haft en bättre och djupare förståelse för detta och verkligen uppskattat våra privilegier så att de varit beredda att försvara dem. Då hade samma klubbar och föreningar sett till att nykomlingarna också fått ta del av denna insikt så att de i sin tur kunde förklara för kommande nybörjare vad amatörradio är och ännu viktigare vad amatörradio inte är.

/Bengt
 
@AOM:

För min del var C-cert överspelat, det fanns inte heller någon förening som höll kurser i CW. Telegrafi lockade föga, det var först när man upptäckte Aurora på 2m som det började bli intressant.

För att ta T-certet var det bara att beställa materialet b:90 + lite trafikföreskrifter och Q-koder, plugga in och avlägga provet.

Observera att jag är nästan 100% 27-ren, förutom att jag kanske lagat någon station för en 30 år sedan. Jag vet flera som hade T-certet som ingång till hobbyn men blivit ack så "genuina" amatörer senare.

Samtidigt så vet jag att det finns drösar av "fina" fd A-certare som aldrig bygger, aldrig kör CW och bara hänger runt och tuggar SSB/FM på sina köpta riggar.

Kan inte på något sätt se att just CW-kunskaper på något sätt skulle förfina en person!
 
KBW DE EQL

Jag tror man kan bortse ifrån telegrafin som sådan även om det finns stora tekniska fördelar vid svagsignalkommunikation. C:a 10-15 dB jämfört med SSB.

Det som hade avgörande betydelse var att kravet på färdigheter i morsesignalering hade en mycket stark tuggummieffekt så tillvida att de som ville bli radioamatörer hölls kvar i utbildning under en längre tidsperiod i klubben och därmed fick en bättre förståelse för vad amatörradio går ut på. De deltog parallellt i de löpande aktiviteterna helt enkelt. När de sedan efter en termin eller ibland två, fick sina efterlängtade certifikat var de redan torra bakom öronen, pratade samma språk som övriga och smälte därmed lättare in i gänget.

/Bengt
 
@EQL:

Det du missar är att det finns många mindre städer där det inte finns någon klubb, det kan vara miltals till närmaste klubb. Om man har oturen att växa upp i en sådan stad får man "uppfinna" sig själv ;)

Då det inte fanns någon klubb så blev det aldrig något C-cert, men när det fanns elektronikkunskaper nog så gick jag som sagt upp för T-cert.

Böcker, tidskrifter och andra amatörer har varit min "skola". Mitt intresse för radio har alltid funnits och är helt oavhängigt klubbverksamheter.

Mina första avlyssningar av amatörradiotrafik var att jag byggde en enkel 2m konverter med några trissor, utfrekvensen var 3m bandet. Utan 2m FM så kanske inte intresset blivit lika starkt. Den första station jag köpte var en IC202 för jag ville veta vad det där gnap,gnap ljuden var som jag fick in på konverten (SSB förstås).
 
Last edited:
Krav på och värvning av nya radioamatörer

Har svårt och förstå vad som är skillnad mellan repeatertrafiken och alla 80- meters ringar bortsett från frekvens. Kan dock bero på att jag ej har varit aktiv på någondera.
 
@KBW

Bengt,
Du behöver nog inte försvara din position som radioamatör, på något sätt. Vi känner ju inte varandra men det lilla jag har lärt känna dig här på HAM.SE, talar sitt tydliga språk!

Jag håller helt med dig att det finns väldigt många från "den gamla skolan" som inte heller förvaltat eller utvecklat sina kunskaper i t ex teknik eller telegrafi. Så kommer det nog alltid att vara, alldeles oavsett vilka inträdeskrav som införs.

CW-kunskaper har, som du helt riktigt påpekar, ingen förfinande verkan på någon person. Viljan att lära, precis som när du upptäckte tjusningen med CW och aurora på VHF, pekar dock i den riktningen.

Att möta detta med att ytterligare sänka inträdeströskeln till denna hobby, känns varken logiskt eller sunt!

73/Lasse
 
Det har alltid och kommer alltid att finnas tvivelaktiga individer som inte vill anstränga sig utan vill få allt gratis !

Kriminaliteten hos PR-amatörerna började redan på 60-talet när man trots uttryckliga bestämmelser tillämpade amatörradio på 27Mhz bandet !

Televerkets kontrollanter sprang i skytteltrafik runt i våra större städer och jagade 'svartfötter' med olagliga slutsteg och riktantenner !

Många företag hade stora problem med störningar från olagliga stationer och blev ibland hotade med att 'detta är min frekvens' och du skall lägga av med att störa mig!

I dag kräver dom full respekt som 'genuina' radioamatörer :eek:
 
@XYY

Har du återupptagit hobbyn och tidigare innehaft en äldre signal, eller varför ligger din signal i "XYZ-kvarten"?
 
För den andra linjen tycks hobbyn mer innebära enbart ett socialt media, likt vilket som helst - "radiofacebook", där teknik och kunskaper i ämnet radio och radiotrafik är helt underordnade och inträdet helst borde begränsas till en enkel registrering...

Som surgubbsen här då! Detta ham.se är amatörradions facebok och vem som helst, radioamatör eller ej, kan ta del av detta forum. Vilken bild av amatörradio tycker du att dessa fisförnämnda gubbar ger åt amatörradion?

Gamlingarna tycks inte inse världens förändring. Förr gjorde det kanske ingen större skada om man körde det fisförnämnda rejset i lokala sammanslutningar, men nu gör ni det faktiskt på ett helt öppet internetforum som vem som helst i hela världen kan läsa. Har man en fungerande hjärncell så behöver man inte ens fundera på vilken del av amatörerna som skadar amatörradion och ger den så låg status..

Tråden borde snarare handla om hur äldre amatörer ska bete sig anno 2000-tal.. Sitter man i en samanslutning på ett forum och öppet förnedrar och förlöjligar andra medamatörer så vet man inte hur man ska uppföra sig! Det är ytterst få andra forum som skulle tillåta sådant agerande!

// VDT
 
@VDT

Nej, jag är då inte särskilt sur, fast gubbe... ja, det står nog utom allt tvivel! :)

Inte heller kan jag tycka att jag förnedrat eller förlöjligat någon. Jag har däremot reflekterat över de åsikter och utövandebeskrivningar som kommit till uttryck här. Liksom att jag gett uttryck för mina.

Den rätten förbehåller jag mig!

/Lasse
 
@VDT

Ditt inlägg är ett bra exempel på hur man inte skall uppföra sig! "surgubbsen, fisförmämnda, gamlingarna, fungerande hjärncell"
Bara för att alla inte delar dina åsikter behöver du inte chikanera oss äldre radioamatörer bara för att vi har kunskaper bortom att kunna trycka på PPT-knappen.
 
Här kommer några ord från den sämre sortens amatör då.

Jag har haft som plan redan innan jag blev amatör att lära mig CW, (det låter ju så otroligt gött), och bygga mina egna CW-riggar för 80, 40 och 20m. I vinter har jag helt enkelt inte haft tid och jag blir faktiskt mindre sugen när jag läser denna tråd. När man som färsk "fuskamatör" inte kunde och gjort allt innan man avlade provet från början är dömd av överheten tappar man motivationen att tillhöra de riktiga amatörerna. Jag har varit teknik- och radiointresserad sedan barnsben och är mycket road av att bygga, experimentera och testa saker. Har väl förstört mycket elektronik men lärt mig vad man inte ska göra också. Radio och RC-flyg (bygger hellre än flyger) är de saker som jag brinner för vid sidan om min familj då förstås. Jag har än så länge bara köperiggar men egentillverkade antenner och fler är på G, aluminiumrör etc är inköpt men tiden räcker inte till allt ännu.

Men som sagt jag har fattat, efter att läst bl.a denna tråd, att jag aldrig kommer att få vara med i finrummet och bli en riktig amatör då jag även tycker om att prata på 2m, 70cm, Dstar och SSB på kortvågen och det med CE-märkta köperiggar. Jag har i alla fall fått bra tips och råd i en annan tråd så en loop ska upp i sommar så lågan är inte helt släckt ännu.

// Lars
 
@R8N

Du behöver absolut inte be om ursäkt för någonting! Det är inte något fel med pratglada amatörer över repeaternätet. Trafiken behövs för att motivera att vi fått lägga beslag på frekvensutrumme som kanske kommersiella krafter vill ha.
MEN, var finns dessa pratglada amatörer?
Sommarhalvåret tuffar jag omkring i landet med husbilen. Med mig har jag en kinesisk handjagare som ofta står på scanning. Ytterst sällan lyfter brusspärren. Jag drar frekvent igång någon repeater här och där men får jag något svar? Sällan!
 
@XYY

Har du återupptagit hobbyn och tidigare innehaft en äldre signal, eller varför ligger din signal i "XYZ-kvarten"?

Jag tog min signal första gången 1963 men fick icka ta tillbaka den när jag återvände till sverige 2000 .

Om du inte höll din signal aktiv under tre år så kunde den ges till någon annan.
 
Gamlingarna tycks inte inse världens förändring.
// VDT

Världens förändring (vi kikar i kristallkulan):
Trycket på frekvenser ökar, vissa är beredda att betala för sig. Inkompetenta radioamatörer ställer till bekymmer och besvärar myndigheter pga störningsärenden. Oro för höga fältstyrkor och hälsorisker.

Är det då inte värt att kunna visa att vi kan hantera det här? Annars blir "världens förändring" att vi få nöja oss med 27 MHz och PMR på UHF och det med enbart typgodkända saker - och förväntas vara nöjda med det.

Ingen förnedrande människosyn, men det krävs helt enkelt en del kunskaper för att hantera alla möjligheter som amatörradio innebär utan att det skapar problem.
 
Back
Top