Krav på och värvning av nya radioamatörer

En förening som verkligen bidragit med att få folk att bli amatörer är PRISTO i Stockholm som har ordnat field days och en hel del annat och utbildat nya i sina lokaler. Ja självklart finns skillnaden mellan cb och amatörradio på flera sätt men i grunden är det radio på olika plan. Tycker faktikst att det sker mycket trevliga och välvårdade qso på 27 när man lyssnar tex på 24an. EQL: jag vet inte om du lyssnar på 145Mhz FM på några i Malmötrakten ibland men där kan man verkligen unda hur vissa mot förmodan klarar av att ta sig fram till radion efter att ha konsumerat en viss slags dryck...och änn mindre att motstationen förstår vad de säger. Sånt har jag aldrig hört på 27Mhz ärligt talat!
 
@SA7AZQ:

Alkoholism är en sjukdom, varken att köpa en CB-radio, för det förekommer även på 27, eller ta ett cert botar denna sjukdom, tyvärr!

Ett utdelat cert kan inte kan inte tas tillbaks, om det ens är det bästa för någon med alkoholproblematik. Det är ett samhällsproblem och ofta en personlig tragedi och kanske inte det bästa att använda som ett slagträd i en debatt!!

Dessutom har nog klubbar som SK0QO, SödRa gjort betydligt mer för att få nya amatörer och få dem att fortsätta växa efter de väl fått licensen.
 
Last edited:
Och, om man så småningom, genom idogt filosoferande skulle komma fram till en skarp och entydig definition av skillnaden mellan privatradio och amatörradio, vad ska man då göra med den kunskapen? Vilken vägledning hoppas man få för sitt agerande i fortsättning?

En historia: två (engelska) munkar har fångat en val och sågat av den på mitten. Snittet har en solid yta av valkött med ett ryggben i mitten. Den ena munken tittar på den andra och säger "So what?" 73 Janne/SM0AQW
 
Krav på och värvning av nya radioamatörer

@aom -Hur kan man samla kunskap om man är ensam i etern?
 
AZQ skrev: "EQL: jag vet inte om du lyssnar på 145Mhz FM på några i Malmötrakten ibland men där kan man verkligen undra hur vissa mot förmodan klarar av att ta sig fram till radion efter att ha konsumerat en viss slags dryck...och än mindre att motstationen förstår vad de säger. Sånt har jag aldrig hört på 27Mhz ärligt talat!"
----

Jodå, det händer ibland att jag lyssnar över både 2 m och 70 cm banden (kanalerna) och från tid till annan även 11 m där jag ibland hört dig och dina kompisar. Vi är ju nästan grannar, och trots det har du aldrig varit här och hälsat på. :)

Men det är helt korrekt det du noterat ang starka drycker och dåligt balanssinne. Om vi skall generallisera en smula så är trafikdisciplinen bättre på 11 m än på 2 m nuförtiden. I alla fall var det väldigt länge sedan jag hörde något anmärkningsvärt på 11 m utöver de där italienarna som kör med tredubbla ekoboxar så man knappt tror de är friska. Men de har nog roligt själva.

För den historieintresserade kan nämnas att det var helt ombytta roller i början av 70-talet då det milt sagt rådde fullt slagsmål på PR-bandet och amatörradio var betydligt mer städat än idag. Komiska begrepp som tomma bärvågor, tryckare, fem bananer och sju lingon, krattor och kråkor var helt okända för radioamatörerna. Nu är de mer korrekta begreppen och benämningarna okända för, inte alla, men väldigt många radioamatörer.

Det här är så klart väldigt svårt att ta till sig för unga som du, som ju inte var med förr. Men här i forumet finns fler old timers som gjort samma iakttagelser som jag har gjort.

Sedan ska man så klart inte dra alla "27-or" över samma kam. Det finns i min jättestora bekantskapskrets väldigt många som börjat med PR-radio och efter ett antal år kommit underfund med att amatörradion hade mer att erbjuda på det radiotekniska området. Det har för dessa personer handlat om att ta ett ordentligt kliv vidare i karriären, att lära sig det som krävs och sedan anammat de oskrivna regler som råder inom amatörradiohobbyn. De flesta har lämnat PR-radio och då särskilt olagligheterna med stora PA-steg och ordinära amatörradiotransceivers bakom sig. Det är nog bra.

Nog filosoferat.

Nu måste jag fortsätta bygga på rörbuggen. En perfekt BC-trafo har fiskats fram ur junkboxen och nu kan snart kopplingsarbetet börja. Går allt väl kan det bli automatiska prickar och streck till kvällskaffet - leve telegrafin!

Jag säger som Janne AQW om den där itusågade valen - so what?

/Bengt
 
I diskussionen om skillnaden mellan privatradio och amatörradio kanske ett inlägg från tråden "varför" här på ham.se för snart ett år sedan kan ge ett ytterligare perspektiv:

http://www.ham.se/58156-post74.html

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jag vet inte om nån hävdat att det inte är skillnad på PR-radio och amatörradio. Det som är märkligt är bara varför inte en PR-radio eller annan radiointresserad för den delen ska vara mer olämplig än en persom som inte haft radio som hobby?

Tänk om t.ex. MC-folket skulle vägra ta hand om f.d. moppedister? "Tänk de där moppedisterna som inte behövde utbildning och ändå åkte trimmat och skruvade med motorer helt utan mekaniska kunskaper och helt utan kunskaper i säker hantering av bensin och kunskaper om avgasernas innehåll.." Folk med sådan teknisk läggning och framåtanda, de vill vi ju inte ha..
 
Last edited:
Som Bengt/EQL konstaterat så håller amatörradio och privatradio att flyta ihop konceptmässigt. Och då kommer amatörradion, i och med att den har mest att förlora, att dra det kortaste strået.

Inte förrän detta är ett faktum kommer "genomsnitts SSA-medlemmen" att reagera.
Men då är det för sent.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Som Bengt/EQL konstaterat så håller amatörradio och privatradio att flyta ihop konceptmässigt. Och då kommer amatörradion, i och med att den har mest att förlora, att dra det kortaste strået.

Inte förrän detta är ett faktum kommer "genomsnitts SSA-medlemmen" att reagera.
Men då är det för sent.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jag kan accceptera delar av det resonemanget.

Men att utifrån ovansående resonemang vägra accepterara att vissa som haft kontakt med 27 Mhz faktiskt vill förkovra sig, och bli "rilktiga" radioamatörer övergår i alla fall mitt förstånd.

Dessa personer är inte farliga, de smittar inte, de gör inte ont..

Välkomna ALLA som har ett intresse av att ta klivet in i "vår" värld.

Kunskapskraven för att ta cert är en annan diskussion, och där finns en del att jobba på anser jag.
 
Som Bengt/EQL konstaterat så håller amatörradio och privatradio att flyta ihop konceptmässigt. Och då kommer amatörradion, i och med att den har mest att förlora, att dra det kortaste strået.

Inte förrän detta är ett faktum kommer "genomsnitts SSA-medlemmen" att reagera.
Men då är det för sent.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jag hade inte koll på att EQL var så väl insatt i PR-radio...

Men jag tror du håller PR-radion väl högt. Det är ett ISM-band och har mest störningar. Många användare är småungar som leker agenter, jägare och annat friluftsfolk, båtfolk och familjer som vill hålla kontakten när de är "på landet", olika bilsammanslutningar som treängkörare eller husvagns och husbilsförare i konvoj och så vidare och ofta är bandet oanvändbart när utländska stationer dränker det. Om PR-bandet verkligen kan misstas för amatörbanden då blir jag verkligen bedrövad....

Sen undrar jag hur många f.d. PR-utövare som finns bland de "genomsnitts SSA-medlemmarna"?
 
"Tontelegrafi" A2 vilka genereras som AM-modulering med dubbelt sidband motsvaras av A2A i den nya (sedan 1982) beteckningsvärlden.


73/
Karl-Arne
SM0AOM

Det "sista A:et" indikerar att sändning är ämnad för hörselmottagning, alltså örat.

A2B och F1B anger att mottagning är avsedd för "maskinmottagning" eller i modern tid med hjälp av dator e d. "B" går ej att läsa eller tyda med hörseln!

73
Bengt
SM6APQ
 
@APQ:

Tack för ytterligare info, har du sett mitt meddelande?

Under Rubriken högst upp finns ett fält, längst ut till höger i fältet står det, antar jag, "Tjena SM6APQ".

På tredje raden under hälsningen står det "Olästa meddelanden: xxx". Om du klickar på den raden rullas en liten meny ut där du kan välja att läsa dina meddelanden.
 
Back
Top