Kretskortslaminat klipp skrotbitar

SM4FPD

Well-Known Member
Var köper ni kretskortklipp nuförtiden?
Förr kunde man få tag på skrotklipp, dvs bitar av dubbelsidigt och enkelsidigt kretskortslaminat, utan fotoresist. För labbyggen, byggen av småchassin lådor etc.
Och köpa för kilopris.
Mitt har räckt länge men börjar nu tryta.

Eller är det bara nyköp som gäller?

de
SM4FPD
 
Ett hett tips är eBay. Här är det iofs helt nya laminat men priset, ca 45 kronor levererat och klart för 10 kort är väl inget att klaga på.

LÄNK: Copper clad 10 pieces 70 x 100

Bara portot inom sverige för detta paket skulle, med postens minsta gröna påse, kosta 35 kronor....
 
Hej jag har köpt mig ett par kilon med mindre dubbelsidiga kort på tradera och dom räcker nog livet ut eller länge iallafall.
Bra är det ju om man lyckas med att hitta en auktion på närmare håll så att man kan åka och hämta själv om man vinner
auktionen för frakten kan ju vara en besvärande sak.

mvh Lasse sm0ydo
 
Som SM0O skriver är portot från utlandet billigare än inom sverige så det kan löna sig att köpa på Ebay och andra utrikes ställen.

Sverige har nog bland det högsta portot i världen. Har hört om firmor som skickat produktkataloger till Sverige från tex Finland för att det var billigare att lasta en skåpbil och ägna ett par dygn i resa än att betala porto från lokala postkontoret.
 
Jag klipper mina kort med en bänkplåtsax.
Har man en gång provat en riktig PCB-sax så är det svårt att acceptera att kortet drar sig när man klipper.
Saxen skall vara försedd med mothåll och låsning av laminatet för att undvika sneda klipp.
När man t.ex. vill bygga lådor är det extra viktigt att allt blir garanterat vinkelrätt.
.......kanske har man för stora krav;)

En sådan sax klipper ju också aluminiumplåt.
 
Skaffa en stållinjal och en vanlig brytbladskniv, ritsa 5-10 gånger med kniven där du vill
kapa och knäck sedan laminatet över en rak skarp kant. Har en 100% successrate på det :)
 
Tack för bra svar.
Själv har jag en bänkplåtsax, lite tung och klumpig men klipper mycket bra.
Klipper då även plåt som behövs för byggen. Så verktyget är värt att investera i.
Men köp inte den klenaste, den böjer sig och klippen blir sneda och det kan vara svårt att klippa rakt efter en rits.
Att ritsa som SM0O skriver är en bra metod, kräver dock en rejäl stållinjal som man oxo bör tvinga fast mot bordet.
Glider en så blir jobbet skrot.
Vinkel skjutmått och allmän precision krävs.

Jag har en del laminat av den gula pertinaxtypen. Den är lättare att rista, men enkelsidig som dock duger i en del fall.

De klipp jag börjar få slut på köptes från Kumla (man byggde komradio på den tiden där) för länge sedan. Där kunde man köpa 10 kg och dela på.
Men det är kanske igen vad som finns tillbud idag.

de
SM4FPD
 
Som SM0O skriver är portot från utlandet billigare än inom sverige så det kan löna sig att köpa på Ebay och andra utrikes ställen.

Sverige har nog bland det högsta portot i världen. Har hört om firmor som skickat produktkataloger till Sverige från tex Finland för att det var billigare att lasta en skåpbil och ägna ett par dygn i resa än att betala porto från lokala postkontoret.

Ofta ingår ju frakten i priset på Ebay, då den i det flesta delar av världen är försumbar.

Nu senast beställde jag en grej utan att kolla, och givetvis var ju inte frakt inkluderad, jag accepterade dock $0.5 i frakt, senare upptäckte jag att det dessutom var Kanadensisk dollar, så tre kronor för en stor Jiffypåse och frakt runt halva jorden är rätt okej när ett frimärke kostar det dubbla i Sverige :D
 
"Eftertankens kranka blekhet" infinner sig igen. Man skulle ha lagrat mer laminatbitar medan Mönsterkort i Kumla fanns. I dag finns väl knappt någon tillverkare av mönsterkort kvar.
 
"Eftertankens kranka blekhet" infinner sig igen. Man skulle ha lagrat mer laminatbitar medan Mönsterkort i Kumla fanns. I dag finns väl knappt någon tillverkare av mönsterkort kvar.

Om du fick laminatet gratis av dom och har gott om utrymme att lagra på så var det ju dumt.

Annars kan jag tycka att det är värt 45:- att köpa vid behov på Ebay istället.
 
Jag har en gammal Dahle bänkpapperssax med riktig stålklinga, inte som de nya billigare med plåtklinga. Inköpt på tradera för en hundralapp. Funkar bra om man inte "tvekar" när man klipper.

73/K
 
Jag har en gammal Dahle bänkpapperssax med riktig stålklinga, inte som de nya billigare med plåtklinga. Inköpt på tradera för en hundralapp. Funkar bra om man inte "tvekar" när man klipper.

73/K
Japp, man får "smacka till" bestämt så går det bra att klippa, med det papperslösa kontorets intåg har det av förklarliga skäl blivit papperssaxar till övers (en skopa ironi här).

Jag har tillgång till en dylik sax och den ger finare resultat än motsvarande bänkplåtsax som gärna fransar upp laminatkanten,
på förra jobbet hade jag tillgång till en riktig verkstadsplåtklipp med digitaler, ville jag ha 100x160mm så fick jag precis det :)
Med pappersklipparen jag har idag är det helt och fullt upp till min egen skelögdhet att bestämma vinklar och längd....
 
Back
Top