Kris 06

SM6YCQ

Member
Dagen till ära blev jag äntligen QRV på HF:en.

Efter en första kontakt med en god vän i SM6 checkade jag in hos LC5; 3643 kHz.

Jag upplevde ganska goda konditioner den första timmen, innan det kom in lite utrikes trafik. Hur som helst så lyckades jag höra samtliga LC:n med god hörbarhet. Det ska bli intressant att få ta del av resultatet och se den sammanlagda "täckning" vi amatörer har i landet.

Detta är en underbar hobby och jag är äntligen QRV med min nya FT-817 :)

73 alla glada HAM:s, SM5YCQ - Jonas
 
Last edited:
jodå
det ska bli roligt att få se nåt resultat

4 lc tog jag in som qso'n HQ, LC3, LC6 o LC7
Satt i bilen på berget sen när det var klart, över o köra Teneriffa på 20 m
 
Hej! (Det har varit rätt lugnt på den här sajten på sistone, kanske det här piggar upp?)

Jag vill inte förringa deltagarnas insatser i kris-övningen. Men...

Vad är det man försöker bevisa med övningen egentligen? Att vi radioamatörer kan koppla in strömmen till radion mellan 9 och 12? Som samhällsresurs i ett verkligt läge krävs väl mer än så? Till exempel: Hur vet man att de som är med i övningen kan ställa upp när det väl gäller? Hur vet man vad för trafik som ska sändas när det gäller (då duger inte trafikmeddelande enligt www.sra.se/kris)? Ska trafik gå neråt i hierarkin också eller - hur går det till? Jag har letat svar, men varken på hemsidan eller i sammanfattningarna i QTC framgår till vad *nytta* övningen egentligen är?

Landstäckande övning att nå varann en gång dagtid i oktober. Kul grej möjligen, men sannerligen inte mycket att hålla i när åskan går. Jag vill mena att det krävs mer än en 3-timmars "funktionstest" för att säkerställa ett relevant och fungerande samband i ett läge då normala betingelser inte gäller.

För att den övningen ska vara intressant överhuvudtaget kan det inte bara handla om att sända *ett* kort meddelande. Det måste vara mängder med förbestämd, varierande och dubbelriktad trafik, med en koll vid destinationen om överföringen blivit korrekt eller inte.

Upplys mig gärna.

/Micke
PS Detta är inte speciellt riktat till tidigare inlägg itråden, jag bara använde tråden eftersom rubriken passar. Jag gör inga personliga påhopp!
 
Förlåt en okunnig(s) fråga, men borde det inte vara naturligt med någon form av samarbete mellan Kris och FRO?

Det är egentligen en hel del frågor man redan i förväg måste ha någotsånär färdiga svar på om/när en krissituation inträffar. Detta dessutom beroende på sådana oförutsedda faktorer som krisens orsak, geografisk och teknisk omfattning och beräknad varaktighet. Rimligen bör många sådana spörsmål sedan länge vara uppmärksammade av FRO.

Förutsättningen är givetvis att Kris-verksamheten redan från början är så seriöst grundad som jag tycker mig förstå att den är, och alltså inte "bara" till för att försöka motivera vår fortsatta ställning (våra förmåner) som sändaramatörer.

/ Göstha
 
Last edited:
Håller med. Jag tror att FRO skulle kunna bidra med mycket. Jag nämnde inte FRO i mitt förra inlägg eftersom jag själv är FRO:are - det är nog det medlemskapet som får mig att tvivla på att kris-jippot kan tolkas som seriöst. Inom FRO kör vi en del nättrafik och det är tydligt att det som behövs är övning och åter övning. Det är två helt skilda saker att köra dagtid och nattetid, bara det. Sen gäller det att få över större mängder information också. Det är tidvis bra krångligt på kortvågen.

Tänk om FRO kunde organisera intresserade amatörer för samhällsnyttig radio! Det skulle kunna vara både ett lyft för FRO och ett lyft för de intresserade amatörer (för såna finns säkert) som vill och kan ställa upp. Men det måste medföra en organisering innan och laddade ackar hemma, signalplan osv för snabb insats.

Jag skulle vilja se en kris-övning med styrning: Bestäm i förväg vilka som ska vara med. Gör upp meddelandeformat (typ M-blankett, tidsnummer osv). Skicka deltagarna en bunt, säg 50, meddelanden som ska in under dygnet. Styr upp vad som ska hända timme för timme. Använd endast tilldelade dag- och nattfrekvenser. Inga mobiler! Gör en ordentlig efterstudie. Genomför förbättringsarbete. Utbilda.

Men jag är rädd att det kräver så stora insatser att det är svårt att ragga folk...

/Micke
 
Du nämner helt riktigt den tekniska sidan av sambandstjänsten. Därtill har vi den samhällsorganisatoriska.

Vem kommer att vända sig till Kris - eller FRO för den delen - och för vad? Vet de tilltänkta uppdragsgivarna att tjänsten finns, kommer de att kunna känna förtroende för den och inse hur den skall kunna utnyttjas, och hur skall prioriteringarna ske vid ett skarpt läge? Vilka ansvarar för samordningen och hur skall vi veta att det är rätt folk vi samarbetar med? Det sista gäller förresten åt båda hållen.

När internet, radio och TV, mobil- och fast telefoni mm slagits ut - och nu alla civilförsvarscentraler (bergrum med antennmaster ovanpå) tömts på sitt innehåll tekniskt men framför allt på kunskap och erfarenhet - föreställer jag mig att akut villrådighet är det första som inträder. Några gråsprängda stollar med rätt antika radioapparater och löjliga trådantenner kan väl varken göra från eller till. Att det sedan var just sådana som gjorde en väl så avgörande insats nu senast vid tsunamikatastrofen i Thailand, är det säkert ingen i beslutsfattande ställning som har den minsta aning om. Vill dom veta?

/ Göstha
 
Last edited:
Jag känner att jag börjar få arbetstemperatur nu:) Ja, den samhällsorganisatoriska frågan är säkert svårare än den tekniska.

I ett "läge" med strömavbrott och vinter med stark kyla kommer kommunens kommunikationsnät inte räcka till för alla de uppsamlingsplatser för åldringar, reservgeneratorer, matutspisningar, skolor, arbetsplatser osv som krävs. Där skulle varje kommun behöva dussintals med noder. Men att kris-amatörerna skulle vara på plats då tror jag inte på. Inte utan att de tilldelats samlingsplats och transport i förhand i varje fall.

Det är ren pinsamt att vissa amatörer tar amerikanernas insatser under exempelvis Katrina som intänkt för att vi i Sverige gör eller kommer att kunna göra någon samhällsnytta. Efter att ha hört en del trafik på 80-meter och 2 m och 70 cm är det tydligt att många som är radioaktiva helst vill höra sig själva mala på, och på och på... En gissning är att dessa inte är intresserade av radio i organiserade former. Om de lyckas med någon samhällsinsats i ett krisläge är det nog mest tur.

Amerikanerna har arbetat upp en beredskap för katastrofscenarion (kanske för mycket, men det är en annan diskussion) och tillräckligt många ställer upp när den dagen kommer. Vad gör vi? Landstäckande övning att nå varann en gång dagtid i oktober. Nja, inte trovärdigt.

Det var ju tur i oturen att det fanns amatörer i närheten vid tsunamin men jag skulle inte ta det som intäkt för att de kan göra samma insats här som - andra amatörer - gjorde där.

/Micke
PS Sen vet jag inte hur mycket "ham-lore" det gått i beskrivningen av de heroiska insatserna i tsunamins kölvatten. Otvetydigt var den indiska expeditionen på Andaman av nytta. Men resten?
PS2 Kolla på http://www.sra.se/kris/Om_det_blir_allvar.pdf också.
 
SM5JAB said:
I ett "läge" med strömavbrott och vinter med stark kyla kommer kommunens kommunikationsnät inte räcka till för alla de uppsamlingsplatser för åldringar, reservgeneratorer, matutspisningar, skolor, arbetsplatser osv som krävs. Där skulle varje kommun behöva dussintals med noder. Men att kris-amatörerna skulle vara på plats då tror jag inte på. Inte utan att de tilldelats samlingsplats och transport i förhand i varje fall.

En nationell kris är naturligtvis av en sådan dignitet att inte ens landets alla aktiva sändaramatörer med funktionsduglig utrustning skulle förslå särskilt långt. Men dom som kan och vill ställa upp är bättre än inga alls, i synnerhet vid mer begränsade insatser, bara det finns organiserade former på dom nivåer som kan komma ifråga. Det är dessa former jag efterlyser.

Jag kanske försöker slå in öppna dörrar, men jag tycker inte att en årlig övning är att förkasta. I synnerhet inte om den kan utföras i samarbete med några offentliga institutioner eller myndigheter på förslagsvis länsplanet. Det blir då samtidigt ett sätt att sprida information om att vi finns och vad vi skulle kunna bistå med. Ett eller två län i taget eller så, kan det vara något?

/ Göstha
 
Last edited:
Bara ett konstaterande!
Skall Vi sändareamatörer klara av en “skarp” situation saknas det MYCKET av operatörsteknik, både från “LC-op” och “TX-op” .
Vem fn vill ha reda på vädret igår, inatt, frukoststatus, “jag har kört nästan alla LC” och "oj vad glad jag är en QRP-stn som checkar in", etc. etc .
Listan kan göras lång.

Att det skall ta fem min. att överföra det korta Trafikmeddelandet med 59 rapport är ju ren katastrof.

/Kenth
 
sm6mfa said:
Att det skall ta fem min. att överföra det korta Trafikmeddelandet med 59 rapport är ju ren katastrof.
Det är alltid fråga om en balansgång mellan torrt informationsutbyte och "socialt umgänge", i synnerhet vid en såpass frivillig och än så länge löst organiserad verksamhet som Kris. Kommer andra aktörer med vid övningarna, krymper nog utrymmet och benägenheten för pladder rent automatiskt. För de flesta är det litet svårt att "bara informera", så länge som man inte har någon egentlig information att förmedla.

/ Göstha
 
Hej!

Jag tycker KRIS är ett bra initiativ. Det är ett tillfälle att prova och visa upp amatörradion som kommunikationsform utan större pretentioner. Att utöka trafiken ger förvisso trafikträning under varierande förhållanden, men det är nog inte avsikten med övningen. Tidigare var det inget alls. Nu finns KRIS, radioamatörernas gå - lunka - löp.

Mitt deltagande har begränsat sig till 144 MHz SSB och CW, mest för att visa att det är ett utmärkt band för de avstånd vi har i mellansverige. Jag har provat mobilt med rundstrålande antenn 2004, och körde då 25 mil till LC5, förutom LC4 10 mil bort. I år körde jag nätdrift och riktantenn. LC4 var nästan 20 mil bort, och de hade en Halo och rigg med batteridrift. Att prova och kunna visa att trafik går med förhållandevis små medel tycker jag är värdefullt.

Blir det större och mer formellt arrangemang blir det högre tröskel att kliva över för att komma med. Nu känner jag inga förpliktelser alls. Jag antar att LC rapporterar det som ska rapporteras, och att någon sammanställer resultatet.

73!

/Jan i Falun
 
Vad finns det för vits att ha en övning om man inte verkligen övar som att det är ett "skapt läge"? Tanken med KRIS är jättebra om det hade fungerat. Har NÅGON läst "reglerna"???
 
Last edited:
SM6VTT said:
Vad finns det för vits att ha en övning om man inte verkligen övar som att det är ett "skapt läge"? Tanken med KRIS är jättebra om det hade fungerat. Har NÅGON läst "reglerna"???
Om du med reglerna menar http://www.sra.se/kris/Om_det_blir_allvar.pdf, så tycker jag mig där se två tomma trådändar i pkt 5 och 6. Vilka kommunledningar och länsstyrelser känner till att att det över huvud taget existerar något sådant som Kris, eller ens sändaramatörer för den delen?

Mina misstankar bekräftas tyvärr både vid en summarisk sökning på länsstyrelsernas webbplatser och av följande dokument: http://www.c.lst.se/upload/Krisinformation/Dokument/System_för_samordnad_krisinformation.pdf.

Ingen hjälporganisation av sändaramatörer i sikte så långt ögat kan nå!
 
SM6VTT said:
Vad finns det för vits att ha en övning om man inte verkligen övar som att det är ett "skapt läge"? Tanken med KRIS är jättebra om det hade fungerat. Har NÅGON läst "reglerna"???

Tror inte så många läst ordentligt. Enligt reglerna skulle man bara kontakta sig egen LC och bara om det inte gick skulle kontakt med annan LC tas. När man lyssnade på bandet lät det som värsta contesten där de verkade tävlas i hur många LC man kört, precis tvärtemot det som stod i reglerna...

Tycker iden är bra annars och inte fel att man lite då och då gör en sådan här övning. Jag var med i denna samt i FRO:s stora övning i våras. En stor skillnad givetvis, framförallt på trafikdisciplinen. Kanske man skulle gå lite längre i KRIS och utbyta meddelande också som sedan skall kvitteras eller svaras på från HQ. Blir lite mer alvar och allt prat om väder och hur många LC man kört kanske inte blir lika viktigt :)
 
sm6mfa said:
Bara ett konstaterande!
Skall Vi sändareamatörer klara av en “skarp” situation saknas det MYCKET av operatörsteknik, både från “LC-op” och “TX-op” .
Vem fn vill ha reda på vädret igår, inatt, frukoststatus, “jag har kört nästan alla LC” och "oj vad glad jag är en QRP-stn som checkar in", etc. etc .
Listan kan göras lång.

Att det skall ta fem min. att överföra det korta Trafikmeddelandet med 59 rapport är ju ren katastrof.

/Kenth

Detta låter mer som en "contest" du vill ha och inte förbindelseprov.
Jag själv tyckte de saker som skulle inrappoteras gick jättebra (RS(T)) Län, Kommun, Drift E.t.c samt ett litet tack för hjälpen och hej kan man ju kosta på sig.
 
sm6xno said:
Detta låter mer som en "contest" du vill ha och inte förbindelseprov.
Jag själv tyckte de saker som skulle inrappoteras gick jättebra (RS(T)) Län, Kommun, Drift E.t.c samt ett litet tack för hjälpen och hej kan man ju kosta på sig.
Hej
Det finns allt för många gnällspikar innom amatörradio . 73 Lennart sm4cjy
 
SM5DXU said:
Om du med reglerna menar http://www.sra.se/kris/Om_det_blir_allvar.pdf, så tycker jag mig där se två tomma trådändar i pkt 5 och 6. Vilka kommunledningar och länsstyrelser känner till att att det över huvud taget existerar något sådant som Kris, eller ens sändaramatörer för den delen?

Mina misstankar bekräftas tyvärr både vid en summarisk sökning på länsstyrelsernas webbplatser och av följande dokument: http://www.c.lst.se/upload/Krisinformation/Dokument/System_för_samordnad_krisinformation.pdf.

Ingen hjälporganisation av sändaramatörer i sikte så långt ögat kan nå!

En tanke med KRIS är att man kan visa myndigheter vad vi kan åstakomma. Och det finns faktiskt dom kommuner som känner till och tar tillvara på det vi kan bidra med i en nödsituation.
 
Kris

Ref till: http://www.sra.se/kris/Om_det_blir_allvar.pdf

Efter att ha läst dokumentet "Om det blir allvar och ”KRIS-nätet” skall aktiveras" blir jag nyfiken på vad det är för sorts kriser som egentligen åsyftas eller kan komma ifråga i vårt avlånga högteknologiska samhälle.

För det första kan man undra om det radiosamband som skall erbjudas eller som eventuellt efterfrågas av en tänkt uppdragsgivare skall ske lokalt inom ett begränsat område (t ex en stadsdel) regionalt över en eller flera kommuner eller t o m kunna vara landstäckande.

Man kan vidare fundera över - vilka trafikmängder kan det handla om? Hur och av vem prioriteras de meddelanden som skall eller bör överföras? Ett simpelt "Kris-nät" på 80 m SSB baserat på batteridriven radioutrustning har ju trots allt inbyggda kapacitetsbegränsningar och även med aldrig så vältränade radiooperatörer några med mångårig radiovana och gedigna kunskaper inom bokstavering och kollationering så har jag svårt att se den verkliga nyttan i ett krisläge där samhällets normala resurser slagits ut - helt eller delvis.

I QTC-annonsen om Kris-06 inbjöds alla landets 12000 radioamatörer att delta. Jag tackar för inbjudan. Även om jag inte deltog aktivt tog jag mig god tid att lyssna på radiotrafiken. Med tanke på att nio av tio deltagare föreföll vara tämligen oerfarna som radiooperatörer så finns det väl inget direkt att klaga på. En god insats för en god sak helt enkelt. Trafiken fokuserade på att få kontakt med så många LC som möjligt och kanske var det också huvudsyftet med övningen. En intresseväckare för att testa intresset bland radioamatörerna?

Vad blir då nästa steg för arrangörerna. För att ett radiosamband skall fungera under verkliga förhållanden krävs en väl fungerande organisation med en väl sammansvetsad stab av folk som håller reda på var och hur olika resurser kan nås. Kanske är Internet- och mobiltelefonnätet utslaget och någon får uppdrag att cyckla runt i byn och ringa på dörrklockorna hos folk? Planering av olika scenarion, såväl tänkbara som otänkbara bör övervägas och det har säkert också gjorts.

Det krävs övning och åter övning för att vidmakthålla kompetens och färdigheter. Som tankeexperiment kan man spekulera över hur många av landets 12000 radioamatörer som skulle vara villiga att t ex en gång i månaden eller varannan månad avsätta ett veckoslut för att - låt oss säga - under 24 timmar sända och ta emot övningsmeddelanden, distribuera dessa till rätt mottagare, kontrollera att de kommer fram och blivit rätt mottagna. Vidare kan man spekulera om hur många av oss vanliga radioamatörer som är dugliga för uppdraget när allt ställs på sin spets. Är jag själv duglig utan ytterligare specialutbildning? Vem avgör det?

Redan här misstänker jag att Kris-projektet totalhavererar och jag kan inte för min vildaste fantasi se att vi radioamatörer har vare sig kunskaper, tid eller ork att engagera oss i den utsträckning som skulle krävas för att kommuner och myndigheter på allvar skulle våga se oss som en reell resurs att räkna med - "när krisen kommer".

Är allt detta inte bara ett spel för galleriet där amatörradion istället riskerar att förlöjligas på sikt? Inte ens FRO som förr betraktades som de verkliga experterna på området har ju numera ens styrfart för att hålla sig upprätt på cyckeln. Den forna uppdragsgivaren har avrustat både landet och sig själv. Det förefaller allt mer som om luften gått ur hela organisationen och nu skall även SSA in på banan.

Ett antal pensionärer i ledande ställning kämpar tappert i tilltagande motvind och ungdomarna som skulle tagit över surfar på nätet eller leker med sina IC706:eek:r och FT817 etc.

Liknande tendenser finns i de flesta organisationer, klubbar och föreningar. De enda sammanslutningarna som inte är hotade är pensionärsföreningarna där medlemsantalen t o m ökar. (Källa: En SCB undersökning om föreningslivet)

Har jag fel så kom gärna med motargument i sakfrågorna.

Bengt SM7EQL
 
Det är nog lokal kommunikation som efterfrågas i första hand. Alla Sveriges kommuner har möjlighet att skapa Frivilliga resursgrupper (FRG) för att hjälpa till i olika nödsitiuationer. Samband är en del av detta och det finns flera amatörradioklubbar och FRO avdelningar som är knutna till olika FRG. Övningar och funktion skiljer sig säkert från kommun till kommun.

För lokal kommunikation är ju inte 80meter en bra lösning. Tanken med KRIS var ju INTE att man skulle köra så många LC som möjligt utan bara den som var närmast (i distriktet). Efterssom om flesta ropade på in på alla LC så kom inte dom lokala stationerna fram.

Hur som helst så är tanken med KRIS bra men det finns mycket att jobba på...

Gnällspikar? Att följa lagar, regler och bestämmelser är ju inte radioamatörens starka sida. Inte konstigt att det är som det är på våra band. Men det kanske inte skadade om man läste igenom hur KRIS skall genomföras innan man deltar?
 
Back
Top