Kristaller

SM3ZBB

Grumpy ol´man
Plockade fram material till en kristallstyrd cw-sändare ur min junk-samling. De kristaller jag hittade var de på den bifogade bilden. Frånsett de sista två i främre raden är de märkta med frekvenser utanför amatörradiobanden. Vred och vände på dem en stund och funderade över följande:

1. Vad heter kapslingarna? De första 5 ser ut att ha suttit i någon militärapparat från USA utifrån den brandgula färgstämplingen. De följande två har samma benkonfiguration men något annorlunda kapsel. c/c på benen är 1/2" och dessa har 1/16" diameter. Även de i främre raden har ½" c/c på benen som dock är tunnare.

2. Är de slipade för övertoner, och i så fall i vilken ordning kan det vara? Så borde väl åtminstone vara fallet med de sista två för 2m-bandet.

3. Går det att använda grundtonen för en kristall i en parallellresonanskrets som är slipad som övertonskristall för serieresonans?

4. Är det möjligt att slipa om dem till någon för amatörradio användbar frekvens? Om inte, så bör man väl kunna återanvända kapslingen och gömma en modernare kristall inuti för ett nostalgibygge.

Klicka på bilden så blir den större..
Kristaller.jpg

Kristallerna, från vänster till höger, är märkta:
20.5 Mc (även 379 Kc/s), 25.4 Mc, 25.5 Mc, 25.6 Mc, 25.7 Mc, 3885 Kp/s, 38.58 Kc.

Främre raden: 6.0357 MHz, 9.22000 MHz, 145.050 MHz, 145.650 MHz

73
SM3ZBB /Lasse
 
De stora kristallerna kallas kanalkristaller och svänger på märkfrekvens delad med 54. Kapseln är FT-241 och de kan inte flyttas i frekvens. Ett användningsområde för närliggande kanalpar är SSB-filter men då behövs fler än de du har.
Kapseln längst till höger är FT-243, den är öppningsbar och det går att med etsning (rekommenderad metod) eller slipning höja frekvensen, men sällan mer än 1 procent. Detsamma gäller kapseln till vänster om den. Båda ligger nog på 3,8 MHz-området.
Observera att man i svenskt språk använder kommatecken framför decimaler medan punkt utgör tusentalsavgränsare. Engelskan gör tvärtom, något som får åtskilliga svenskar att skriva fel på sitt modersmål för att de inte känner till den skillnaden (språklig interferens).
De små är kapsel HC-6 och kan inte öppnas och flyttas. De svänger på grundfrekvens upp till 20 MHz, på tredje delton till 60 MHz och på femte delton till 100 MHz. De som är märkta 145 MHz svänger på lägre frekvens, om de kommer från en FM-mottagare troligen 145-10,7 MHz delat med 3.

Lennart
 
Ok, tack för svar Lennart.
Jag får återanvända kapslingen på de större kristallerna då frekvenserna är oanvändbara för mig. Om nu inte nån vill byta..:)

Och joodå, jag känner väl till maneret för numerära uttryck. Men nu redogjorde jag för hur kristallerna faktiskt var märkta med punkt som avgränsare mellan heltal och decimaler liksom de olika enhetsuttrycken för frekvens: Kp/s, Kc/s respektive Mc och MHz...Ja ska jag vara noga så står det MC..:)

Nå, ett raskt och kunnigt svar fick jag, och det tackar jag igen för Lennart.

Nu lär jag försöka hitta ett gäng lämpliga kristaller för 80-, 40-, och 30-meters banden. Måntro vilka frekvenser som är vanligast bland nostalgi-amatörerna på cw-delen på dessa band? Det vore ju trevligt så småningom få ett QSO med likasinnade på gemensam tx/rx-frekvens.

73
/Lasse
 
Last edited:
Back
Top