Kristalltillverkare?

SM4FPD

Well-Known Member
Någon som vet en bra leverantör av kristaller ?
Dvs tillverkar enstaka specade kristaller.
Förr hade vi ju Quartseleketronik i Bromma och Norwegian Mining i Norge som snabbt och dyrt gjorde kristaller på beställning i enstaka exemplar.

Man har ju lite radiogrejer liggande som kan få ett nytt liv med en kristall.
Har några 4 kanalers HF riggar som vore kul att sätta liv i exvis.

Någon som låter tillverka kristaller numera?


de
ÄssÄmFyra FotPe Dahl
 
Roy,
Om du siktar på telegrafidelen av 80-bandet så slakta en Diavox-telefon! Där finns en kristall som svänger på ca 3,58 MHz.
SM0APK Stig
 
slakta en Diavox-telefon! Där finns en kristall som svänger på ca 3,58 MHz.

Snabb koll i "bra att spara kristall-lådan" gav träff på flera stycken 3,579545 MHz. De brukar hänga ihop med DTMF-encoder/decoder. Alltså bra chans att hitta den just i (iaf lite äldre) knapptelefoner och datormodem.
 
Snabb koll i "bra att spara kristall-lådan" gav träff på flera stycken 3,579545 MHz. De brukar hänga ihop med DTMF-encoder/decoder. Alltså bra chans att hitta den just i (iaf lite äldre) knapptelefoner och datormodem.
Det är också en viktig frekvens i NTSC-systemet. Motsvarande i det europeiska PAL är 4,43 MHz. Tips: Slakta gamla amerikanska tv-apparater. :)
 
Tack för alla svar, jag skall kolla upp efterhand.
De kristaller jag är ute efter skall vara till en kristallstyrd HF station. Med MF16 MHz har jag för mig så kristallerna blir 3762 kHz + 16 000 kHz = 19 762 kHz exvis.
Så de lär man inte hitta någonstans i varken datorskrot eller annat.....
Tänkte ev plocka in de 4 frekvenserna på 5 MHz bandet.

Dock har jag en skaplig sampling kristaller av olika typ störelse och frekvens.
Ligger i en godislåda, (2 kg fyrkantig plastlåda)
Och jag har faktiskt gjort en tabell som doc-fil över dem, så seriös är jag hi hi. Detta efter att h gått igenom alla lådor askar och kartonger och samlat dem på ett ställe.
Så om någon behöver något så skrik till.

de
SM4FPD
 
Roy.
Jag har många kristaller mellan 19506 och 19675 kHz om så låg frekvens är av intresse.

Lennart -DFF
 
Tack för erbjudandet Lennart!
De kristaller jag är ute efter blir på 26710, 26720, 26780 och 26790 kHz. HC-25/U
Det är närmst omöjligt att i junkboxar hitta rätt.

De
Roy SM4FPD
 
Hmm, låter som frekvenser som RX kristaller i gamla PR apparater hade ?
Dom låg 455 kHz under TX frekvensen.
(Tredje övertonen)
 
ja du har rätt SA0BUX, det tänkte jag inte på.
Då borde ju dessa frekvenser finnas i mina gömmor som även omfattar en del 27 MHz kristaller.
De
SM4FPD
 
Back
Top