Kristalltyp?

SM4WII

Well-Known Member
Tänkte att jag skulle bygga om en Superstar 3900 från 11m till 10m genom att byta ut en kristall i blandaren. Glad i hågen så ringde jag Kayex för att få massor av frågor tillbaka. Serie- eller parallellkristall, lastkapacitans, vilka egenskaper den ska ha?

Har förstått såpass att en seriekristalls frekvens inte påverkas av kapacitansen som sitter i serie och jag antar att kristallen i fråga är kopplad just så.

Bifogar schema, kristallen heter X2 och sitter på blandaren IC10.
Är mycket tacksam för hjälp i frågan.

/73 de SM4WII, Kristoffer
 

Attachments

  • Clip0001.png
    Clip0001.png
    83,2 KB · Views: 112
Last edited:
Det ser ut som om kristallen ingår i en VXO-koppling, där kapacitansdioden "drar" frekvensen
och olika induktanser kopplas in m.h.a. diodswitchar för att ytterligare öka på reglerområdet.
Om man behöver ett stort reglerområde (mer än c:a 2 kHz/MHz) måste man specialbeställa kristallen för VXO-bruk, men för mindre avvikelser så går det vanligen bra med en 32 pF "parallellkristall".

Ur schemat går det tyvärr inte att läsa ut vilken nominell frekvens på den nya kristallen som skulle behövas för att reglerområdet skulle bli det minsta möjliga. Detta framgår ur blandningsschemat på apparaten, och har betydelse eftersom man bara kan "dra" en kristall nedåt i frekvens från dess märkta frekvens.

Grundtonskristaller av "serietyp" förekommer nästan bara i Butler-oscillatorer och kristallfilter, medan de allra flesta grundtonsoscillatorer använder kristallen i "parallell-mode". Oscillatorkopplingen i din apparat ser ut som Colpitts-oscillatorn. Däremot är övertonskristaller närmast undantagslöst av serietyp.

Du skulle också kunna skicka din "gamla kristall" till Keyex så får de kontrollera vilken sort det är. De har mätutrustning för att kunna mäta upp en kristalls ekvivalenta schema och därmed avgöra dess egenskaper. Vad detta skulle innebära i merkostnad är dock "skrivet i stjärnorna".

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tackar för svaren, får testa med en 32pF parallellkristall :)
När man bytt kristallen mot en med 15.36MHz så skall radion gå från 27.965 till 29.655.
 
Jag brukar sända den gamla kristallen till kristalltillverkaren, så kan de mäta på den och göra en likadan med ny frekvens.
 
Frågade Keyex, dom hade visst ingen utrustningkvar att mäta på kristaller längre får höra med Kvartselektronik :)
 
Back
Top