Kritiskt vid reperation av traps ?????

SM6WET

Well-Known Member
Jag är säker på att det inte bara är jag som i "stridens hetta" glömt att byta antenn vid snabbt QSY.
Stämde av min 80m vertikal med ca 1Kw igår kväll och ropade på några Israeler i Holyland Contest, helt plötsligt visade steget bara 400W ut och efter en en snabb kontroll upptäckte jag att det inte var 80 antennen jag stämt av och kört 2 st 4Z med utan min 3bands yagi för 10,15,20 :eek:

QSY till 20, 15 och 10m för kontroll - jodå, hög SWR på samtliga band.

Har jag en Hel...... tur så har jag bara bränt av en av ledningarna från balun till element men jag misstänker skarpt att jag sotat igen en eller flera traps.

Innan jag nu tar och klättrar upp för att skruva ned drivelementet och se över skadorna undrar jag lite i förväg över vad jag behöver beakta ifall trapsen går att laga.

Då balun används på antennen undrar jag om det är risk att jag bränt båda elementhalvornas traps?

Om spolen är av precis vid en av ändarna, är det då jättekritiska mått som gäller eller kan jag förlänga änden så den når sin fastsättningspunkt?

Om spolen är av någonstans på mitten, vilka specifikationer på materialval bör jag välja?
Tjocklek, material? mm?

När jag lagar så får jag beroende på hur det ser ut löda eller tvinna, då blir ju diametern på spoltråden fetare på det stället, är det också kritiskt?

Är det bättre att linka om hela spolen?

Även andra tips tages tacksamt emot.

73 de Magnus
 
Jag tror faktiskt inte att du bränt sönder några "traps".

Dessa kan bara få stora strömmar/spänningar över/genom sig om antennelementen
är i eller nära resonans på arbetsfrekvensen, och när man driver en "tribander" på 80m så är man mycket långt från resonans.

Däremot tror jag betydligt mer på att balunen är förstörd, eftersom den inte brukar innehålla tillräckligt med lindningsvarv för att kunna begränsa strömmen vid en så här låg frekvens. Innehåller den en ferritkärna kan det också bli så att kärnan har skadats genom utvecklad förlustvärme.

Det kan också vara så att det uppstått ett isolationsfel mellan kärna/lindningar, eller kortslutning mellan varven.

Alla dessa typer av fel ger symptom som liknar de som du beskriver.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
OK, tack för tipsen!
Ska testa att byta balun först och se vad det ger.

73 de Magnus
 
Gjorde exakt samma sak för ett antal år sedan. Antennen var då en Cushcraft A4 och frekvensen 3,5 MHz. Effekt 1,5 kW. Då var det balunen som fick bytas. Ersatte den med en RF-choke av koaxialkabel.
 
Tack för tipset QTP, har funderat på RF-choke med.
Har inte hunnit upp än men nått lurt är det. Problemet är nu intermittent.
Igår kväll fungerade helt plötsligt antennen med 1,1:1 SWR igen, I morse låg 10m strax under 3 och 15 o 20m över 3, men nu när jag är hemma på lunchen är problemet borta igen........
Kan balunproblem vara intermitenta?

73 de Magnus
 
SM6WET/8S6T said:
Tack för tipset QTP, har funderat på RF-choke med.
Har inte hunnit upp än men nått lurt är det. Problemet är nu intermittent.
Igår kväll fungerade helt plötsligt antennen med 1,1:1 SWR igen, I morse låg 10m strax under 3 och 15 o 20m över 3, men nu när jag är hemma på lunchen är problemet borta igen........
Kan balunproblem vara intermitenta?

73 de Magnus

värme utvidgar metall, plast mjuknar = kortis alt. avbrott
 
Jo, ioförsig, tänkte på det. MEN, det var stabilt väder under den tiden och även idag. Samma temperatur ± några få grader, samma fuktighet, inget solsken.....
 
tänkte i första hand på den effekt du stoppar in i antennen, man brukar ju stoppa in lite effekt i antennen - för att få nåt tillbaka att mäta på.

tänkte inte på väderleksrapporten ;)
 
Nog för att jag har en trapslossy antenn HI HI
Men har faktiskt provat det. Key down US legal limit minus kabelförlust i 2 min.
Ingen skillnad. Nja, förutom att jag släckte min ADSL anslutning då.....
Antennen Har nu fungerat i 31 timmar utan krångel......

Men Murphys lag säger att antennen krånglar nästa gång jag försöker få BS7H i loggen.

73 de Magnus
 
Back
Top