Krympslang med lim

igge

Well-Known Member
Jag har letat runt på webben men inte kunnat hitta någon krympslang med lim.
Har blivit rekommenderat att använda det utomhus och söker nu något ställe att införskaffa det från.
Någon som vet?
 
För telecombranschen har jag använt ett antal olika inköpskällor, men de riktar sig knappast till privatpersoner.

Prova med företaget Krympslang - krympslangar frn KACAB finns i Göteborg, men om de säljer till privatpersoner vet jag ej, slå en signal och prova.
 
ELFA har ett gott urval i olika dimensioner och prisklasser.
Jag har köpt någon meterlängd, ungefär 40 mm i diameter för under hundralappen.

Tyvärr är deras onlinekatalog numera helt hopplös att hitta något i, så jag kan inte ge dig förslag på artikelnummer förrän jag rotat bland mina gamla kvitton hemma.

Edit: Förmodligen var det någon av dessa https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?query=173833&in=fam

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
PHU
Jag ser fram mot ditt letande.
Kan inte tyda ELFA's krympslangar. Det är ju inte tydligt om de är med lim eller ej.
 
Har köp sådan slang från elfa.
t.ex 55-081-15 har smältlim på insidan.

En smart Ham lärde mig att använda vanligt smältlim och sedan krympslang utan lim.
När man värmer med värmesprutan så kommer limmet ut som bevis för att det är fullt med lim innanför slangen.

/Micke
 
Skarvhylsor

Finns det fortfarande skarvhylsor i krympslang med en ring lödtenn inuti och smältlim i ändarna? Jag vill minnas att Raychem levererade sådana i olika storlekar för omkring 40 år sedan. De var väldigt praktiska om man behövde skarva ett par RKUB-sladdar och slippa använda kopplingsplintar.

Apropå krympslang så är kanske Nelco ett alternativ, men jag vet inte hur de ställer sig till att leverera små kvantiteter till privatpersoner.

/ Göstha
 
Sådärja, nu har jag letat i gömmorna.

Senaste gången köpte jag 55-079-49 och 55-079-45. Jag har använt dessa eller liknande för att täta skarvar på feedrar och för att skydda förkortningsspolarna på min 40m-yagi.

Edit: Jag har även lagat en vattenledning (1" PEM-slang) som jag råkade kapa med röjsågen.

Man kan som sagt inte söka på "krympslang med smältlim" i ELFAs onlinekatalog, men när man väl råkat träffa på rätt artikel, finns en "produktfamiljsbeskrivning" längst ned på sidan:

"Heat-shrinkable tubing with thick wall and easy-melt mass coating on the inside for good sealing and adhesion..."

Lycka till med utomhusprojekten!

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Hej ring till Elfa och beställ en Elfa katalog jag har för mig att den är gratis

den är mycket enklare att titta i.

mvh Lasse sm0ydo
 
3M / Krympslang GTI 3000A värme med lim
Raychem / Krympslang Ray Spool med lim CGAT
Sumitube / Krympslang med lim
 
Tack för all hjälp.
Nu återstår bara att vänta på vårsolen och sedan upp i masten för underhållsarbete.
 
Det finns (fanns) på Elfa smältlim på rulle. Den använder jag för att vädersäkra kontakter utomhus.
På detta sätt behöver jag inte ha flera olika storlekar på krympslang med smältlim hemma.
Hittar den inte på deras odugliga hemsida och har inte tillgång till katalogen här på hotellrummet. Kanske utgången produkt?
 
Back
Top