Kul experiment

Förr kallade en sådan sändare för spionsändare.
Klart ett spännande bygge, och jag tror många av de som idag är radioamatörer har byggt en sådan.
Som radioamatör är det dock tillåtet att bygga sändare och använda dem.
Man kan fråga sig varför bygge av sändare är så spännande?
Mer lärorikt är att bygga ett nätaggregat, för framtida labb, men det är ju inte så kul kanske.

de
Roy
 
På 70-talet kallades de "mätsändare" av Josty Kit om jag minns rätt.
HF-65 hette den och de poängterade vikten av att de enbart fick användas som just mätsändare.
Om jag minns rätt följde det med en lite mikrofon också. Udda mätsändare ;)
// Åke
 
Hade en jämnårig granne när jag växte upp som hade små FM-sändare på hjärnan.

Minns hur det blev åtgång på BC141 i Josty Kit HF65 när den påstådda uteffekten av 2W med 45 V matningsspänning skulle
provas. Det var stört omöjligt att förklara det här med förlusteffekt och behovet av kylkropp.

Exakt varför det var så viktigt med QRO i dessa sammanhang kringgick mig dock.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Och ju mer man eldade på desto instabilare blev den!
Jag minns att jag satte en vridpot för att trimma basströmmen på BC141:an samt en trimkonding mellan emitter och kollektor.
Allt för att få ut så mycket kräm som möjligt!
Och just det, parallellkoppla BC141orna var också ett trick.

// Åke
 
Varför QRO är viktigt, Karl Arne, är samma mekanism som gör att antalet hästkrafter i bilen är viktigt, liksom diagonalmåttet på nya TV:en. det måste mätas i 1800 talets måttenheter, enda skillnaden med radioamatörer är att de mäter effekt i SI enheten Watt.
Men det beror nog på de dåliga mattekunskaperna hos radioamatörerna, ja att QRO inte räknas om till Hästeffekter. (för en kraft är det ju inte....)

Mänskligt? Jag har största sändaren....

De
SM4FPD
 
Back
Top