Kungl. Telegrafverket och telegram per telegrafi

SM5MX

Well-Known Member
Är det någon som vet när Televerkets föregångare Kungl. Telegrafverket slutade befordra telegram inom Sverige per handsänd telegrafi med Morsetecken i bläck på remsor?

Jag hade en faster som arbetade med detta i sin ungdom, sedan länge S.K.

73,
Rolf
 
Morsetelegrafi började fasas ut redan under 1920-talet, med början på huvudstråken, där man tidigt
började använda Teletype-maskiner av fabrikat Morkum och Kleinschmidt.

Enligt min salig mors (anställd vid "Telegrafen" i Hallingeberg 1945-47) efterlämnade noteringar
så fanns det ännu Morse-linjer kvar fram till början/mitten av 40-talet på stationer med riktigt låg trafik.
Dessa kan dock ha varit av Wheatstone-skrivartyp.

SJ hade gått i bräschen för avvecklingen av Morse-näten i samband med moderniseringen av järnvägstelegrafen
något årtionde tidigare. Telegrafverket och SJ samutnyttjade förbindelser i "trunknäten", så man höll jämna steg i avvecklingen.
 
Hej!
Då kommer ju några följdfrågor...
Ungefär vilken hastighet överfördes manuellt nyckade telegram i?
Samma fråga fast för maskinellt sända/mottagna telegram.
 
Hej!
Då kommer ju några följdfrågor...
Ungefär vilken hastighet överfördes manuellt nyckade telegram i?
Samma fråga fast för maskinellt sända/mottagna telegram.
Det var nog högst 80/100-takt, eftersom pappersremsan gick ganska långsamt i mottagaren.
Telegrafisten i mottagaränden startade och stoppade remsan manuellt för varje telegram.

Wheatstones "undulatortelegraf" medgav minst 300-400 tecken/minut eller 60 WPM lite beroende på linjernas kvalitet.

Tidiga teleprintrar använde vanligen 42 Baud, eller 360 tecken/min med 7-enhetstecken.
Man standardiserade på 50 Baud och 7,5 enhets teckenlängd = 400 tecken/min först efter kriget.
 
Back
Top