Kunskapsbas ham.se

SM0KBW

Well-Known Member
Egentligen en fortsättning på ett inlägg i en annan tråd.

Detta forum är ett av de mest kunskapsrika jag stött på. Inte minst för att
kanoner som AOM m.fl ger sig tid att göra inlägg.

Det oroar mig att denna kunskap bara ligger i forumets trådar. Det skulle vara
kul om man på något sätt fick över kunskapen till HamWiki t.ex. Som det är nu
så räcker det att detta forum av någon anledning läggs ner för att vi ska
tappa allt!

Tyvärr har jag alltid haft ett knaggligt förhållande till den skrivna versionen
av vårt modersmål men skulle kunna tänka mig tillhöra en grupp som vaskar
ut fakta/kunskap att lägga på HamWiki eller dylikt.


mvh
Bengt / KBW
 
Håller helt med Bengt.
Med hänvisning till den nedlagda SSA Teknikreflektorn där massor av kunskap försvann.

Jag önskar att jag hade tiden att bidra i den föreslagna gruppen...
 
Men hur säkerställer man att den nya kunskapsdatabanken inte försvinner en vacker dag, när den eller de som står bakom databanken inte vill vara med längre?
 
SM7SEK skrev: "Men hur säkerställer man att den nya kunskapsdatabanken inte försvinner en vacker dag, när den eller de som står bakom databanken inte vill vara med längre?"

Förr använde man böcker, skapade bibliotek och boksamlingar.
Böcker är idag för dyra, gammalmodiga och därmed i princip utsatta för ett bokbål.

Nu finns all kunskap i digital form, på nätet.
Där skall det då står sig i alla evinnerlig framtid. Inte gå att elda upp etc.
Så länge inte någon drar ur kontakten förstås.

Så vi kan väl vara trygga inför framtiden.

Annars finns väl metoden att uppfinna hjulet en gång till, vilket ju redan sker.


de
Roy
 
Håller helt med Bengt.
Med hänvisning till den nedlagda SSA Teknikreflektorn där massor av kunskap försvann.

SSA Teknikreflektorns öde är verkligen en "trist historia", och får helt föras upp på kontrollbehovets konto. Det är sannerligen märkligt hur rädda en del är för "fri information"...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Om man vill bygga en wiki där syftet är att låta informationen vara tillgänglig i fortsättningen, så är en bra ide att licensiera för det. Se t.ex. hur Wikipedia gör.

Eric SA5BKE
 
SSA Teknikreflektorns öde är verkligen en "trist historia", och får helt föras upp på kontrollbehovets konto. Det är sannerligen märkligt hur rädda en del är för "fri information"...

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Var det SSA eller författarna till informationen som inte ville offentliggöra kunskaperna längre?

/Kjell
 
... Med hänvisning till den nedlagda SSA Teknikreflektorn där massor av kunskap försvann...
Är det verkligen ingen som fortfarande har kvar de flesta inläggen i sin brevlåda? Det borde ju rimligtvis gå att göra inläggen tillgängliga igen.

/ Göstha
 
Kan det vara så enkelt?
Fast oftast så är det ju så det är. Hoppas någon nappar på Gösthas ide och kollar.
 
Teknikreflektor

Finns det ingen som sitter på en domän och som skulle
kunna tänka sig att starta en teknikreflektor igen?????
Den behöver ju inte alls vara i SSA:s regi för att locka
(minst) lika många användare som det brukade vara.

Jag tror vi är mååånga som saknar teknik reflektorn!!
 
Vad är det ni saknar från teknikreflektorn som inte uppfylls av ham.se (förutom historiken då...)? Föredrar ni epost framför forum?

Eric SA5BKE
 
Vad är det ni saknar från teknikreflektorn som inte uppfylls av ham.se (förutom historiken då...)? ...

Historiken!

I den mån det mesta inte redan finns på ham.se, men hur vet man det?

/ Göstha
 
Finns det ingen som sitter på en domän och som skulle
kunna tänka sig att starta en teknikreflektor igen?????
Den behöver ju inte alls vara i SSA:s regi för att locka
(minst) lika många användare som det brukade vara.

Jag tror vi är mååånga som saknar teknik reflektorn!!

Vad behöver ni?

Jag har både domän (qsl.nu) & server

Jag kan sätta upp lämplig mjukvara, Jag kan erbjuda mig & drifta det hela om någon annan är med och administrera

//SM0TSC
 
CQ de APQ.
Låt oss använda och utveckla HAM.SE så mycket som möjligt. Detta är en utmärkt mjukvara - som jag nu har vant mig vid och lärt mig. Jag tycker det är onödigt att starta ett nytt forum - allt kan ju ventileras här. Obekvämt också att behöva "hoppa" mellan två forum.

73
Bengt SM6APQ

p.s.
KBW de APQ.
Ju mer vi använder HAM.SE desto mindre risk är det väl att det läggs ner?
/APQ
 
Last edited:
En post i kunskapsbanken?

Hittade följande intressanta projekt i det omfattande informationsflödet här på ham.se:
Interference from plasma television sets | Southgate Amateur Radio News

Problemet med störningar från plasma-TV gäller även för oss här i Sverige och kan man få ta del av den information och de slutsatser som kanadensarna samlar ihop så kan vi åtminstone undvika att köpa de värsta "störsändarna" som saluförs i form av en plasma-TV.

Norm Rashleigh, VE3LC, VP Industrial Liaison, ve3lc@rac.ca är den som kanadensarna ska skicka info om plasma-TV till och han har antagligen då också närmare upplysningar om tidtabellen för projektet.

Alldeles säkert en undersökning som skulle passa bra i den kunskapsbank/teknikreflektor som borde finnas här på ham.se.
 
CQ de APQ.
Låt oss använda och utveckla HAM.SE så mycket som möjligt. Detta är en utmärkt mjukvara - som jag nu har vant mig vid och lärt mig. Jag tycker det är onödigt att starta ett nytt forum - allt kan ju ventileras här. Obekvämt också att behöva "hoppa" mellan två forum.

73
Bengt SM6APQ

p.s.
KBW de APQ.
Ju mer vi använder HAM.SE desto mindre risk är det väl att det läggs ner?
/APQ

Inget ont alls om de som lägger ner sin själ i ham.se, den
fyller helt klart en mycket bra funktion. Jag saknar dock
Teknikreflektorn, där man fick en strömmande läsning av alla frågor och svar på ett annat sätt än i ett forum där det känns som att det blir mycket klickade mellan topics för att hitta sig fram. (Eller så är det jag som inte duger till att använda forumet på ett bra sätt..)

TSC: Jag subscribar direkt om det startas en teknikreflektor igen. Jag har aldrig jobbat med reflektorer förr men kan tänka mig ställa
upp med hjälp om det är något jag kan tillföra! sm3uzs(a)telia.com
 
Om man vill bygga en wiki där syftet är att låta informationen vara tillgänglig i fortsättningen, så är en bra ide att licensiera för det. Se t.ex. hur Wikipedia gör.

Eric SA5BKE

En wiki eller liknande hade varit guld. Jag har funderat på det ett tag.
Det är inte många i bekantskapen som förstår sig på det här med amatörradio och det intressanta med den. En Wiki hade varit till stor hjälp för mig som är ett blåbär, men även för andra som kanske är lite nyfikna.
 
I min gamla mailbox för "SSA TekniK" finns troligen närapå alla meddelanden från 19/9 2002 till 1/5 2008.
 
Back
Top