Kustradio 2182 khz

sven-olof.nyman

Well-Known Member
Särskilt spännande var att lyssna på 2182 på kvällstid och jag ångrar att jag inte bara lät rullbandspelaren stå på för att bevara de minnena. Aktiviteten var ju makalös och kustradiostationer runt hela Europa dånade in
Ref annan tråd på forumet där vi kommit att tala om kustradio . - Ja spela in ungdomens radiolyssnande 60-70 tal känner jag igen . Hur man satt med kartboken och försökte förstå vad sändningarna kom ifrån. De rull-ljudbanden hittar vi inte nu. För 8-10 år sedan sedan sökte jag en del på nätet om det inte fanns något sparat med inspelningar från 2182 khz. Via forum i utlandet hittade jag faktiskt en del och via några kontakter.
Men.. i radiolagen stod väl något i stil att man inte får berätta om, ta upp eller förmedla det man hör?..
-Nåväl det är 27 år gammalt så jag bifogar ett av klippen. Denna fil ger det där speciella kaotiska soundet när Medelhavet, Engelska kanalen, Irländska sjön, Nordsjön och Svenska vatten skulle samsas om en och samma MF-frekvens. Vi hörde ju allt på en gång.
 

Attachments

  • 2182OCT12th95T2103UTCMod1 (1).zip
    4,1 MB · Views: 46
Tackar så mycket!

Det var kul att höra hur det lät i slutet av kustradioeran då många av de små stationerna stängt ner. Det finns några inspelningar på 500 kHz-trafiken på YouTube men inga äldre inspelningar på 2182 kHz vad jag har kunnat finna.

Bland de första kustradiostationerna jag upptäckte på träradion 1965 var St Lys Radio med sin pampiga ID-slinga och Scheveningen radio som hade många sändare och var starka. Finns ganska många nostalgifilmer från kuststationerna runt om i Europa från 60-talet om man rotar runt lite på YouTube.

 
Nödtrafik hördes nästan varje kväll sett över hela lyssningsavståndet. Auto alarmet två-ton trängde igenom bruset.

Farliga tider. Mycket fiske och små-tonnage av äldre art . Allt runtikring den snabbt växande oljeprospekteringens tidiga år med förhållandevis primitiv utrustning och outvecklade rutiner. Massvis av små standby-vessels som endast var ombyggda fiskebåtar som låg vid oljeriggarna. Sämre navigationsutrustning och sämre positionering mm
 

Attachments

  • GLD_mayday_relay4.zip
    1,4 MB · Views: 11
"Sjön" var en väldigt farlig arbetsplats förr.
Inte bara navigationen och vädrets makter kunde ställa till stora bekymmer, utan också arbetet ombord. Man tog ofta stora risker och skadade sig rätt ofta,

När jag började i den maritima radiobranschen i början av 80-talet, var olyckor och tillbud med främst mindre fartyg vardagsmat, och man fick ganska ofta transportera skadade besättningmän på främst fiskebåtar till sjukhus i land. Av någon anledning minskade olycksfrekvensen radikalt i slutet av 80-talet.

Det kan ha haft att göra med en ökad medvetenhet om riskerna, och att utbildningen av
bryggbefäl förbättrades.
Minns när det gick att lyssna på Stockholm radio med en vanlig mellanvågsradio.
Kommer inte ihåg den exakta frekvensen. Låg själva sändaren i Stavsnäs

Fram till början av 70-talet var all gränsvågskommunikation på AM, både trafikkanaler och 2182 kHz. Trafikfrekvenserna hade varit 1771 och 2754 kHz sedan mitten av 1930-talet, och sändarstationen låg mycket riktigt i Stavsnäs, närmare bestämt vid Kyrkogårdsudd på södra sidan.

1674289003240.png

Den 82 m höga masten med sitt varningsljus i toppen var ett landmärke.

1674289175136.png
Nu är masten riven och byggnaden såld.
 
  • Like
Reaktioner: QRP
Minne från trafik med Stockholm Radio på 2182

Hösten 1968 körde jagaren Södermanland upp på land i Stockholms södra skärgård. Jag gjorde min grundutbildning som värnpliktig telegrafist och arbetet blev något annorlunda under det tiotal dagar det tog för den stora pontonkranen att tuffa upp från Tyskland och lyfta ner oss och stoppa in oss Bäckholmsdockan.

Visserligen passade vi 2182 och 500Kc men de överröstades ofta av trafiken på de egna frekvenserna så någon ”civil” vana hade man inte.
De var kallt då båda pannorna var släckta och bara en diesel producerade el ståendes i vatten. Stora delar av besättningen hade tagits in till Berga.

En sennatt på min vakt så låg Scantank och ropade på 2182 men Stockholm Radio svarade inte. Efter någon timme med då och då återkommande anrop tröttnade jag och ropade upp SDJ. De svarade såklart på studs eftersom vi stod på och jag undrade om de inte hörde Skantank.
Något irriterad ropades Scantank upp och han fick sitt samtal kopplat men inget svar. Ovan som jag var förstod jag inte att SDJ bara svarade när kvalitén var tillräcklig för telefoni om anropet inte innehöll ord om sjöolycka. Men det skulle strax bli.

Vid nästa försök att nå sin redare avbryter Skantank med ”vi glider av jag måste gå i båten” Gissa om SDJ stod upp som en sparris och släppte inte dem för en sekund. Det visade sig att hon stod på grund bara en kort bit söder om oss. Kanske lite euforisk av händelsen lyckades jag få vakten att purra Kapten Ström Neptunbolaget som hade en hytt akterut. Det hela ledde till att han skickade oljesaneringsbåten med länsar som låg hos oss och de fick antagligen bärgningen. Minns inte att jag fick något tack men något att berätta för barnbarnen.
 
Verkligen intressanta inspelningar. Ibland brukar jag kolla NAVTEX på 518 kHz och på natten så hör man Medelhavet och ibland ännu längre. Det här är ju lite mer dramatiskt.

Jag har ett minne av att man enligt lagen om telegramhemlighetens bevarande inte "automatisk" fick registrera sändning som inte uppenbart var avsedd för allmänheten och inte ens fick yppa förekomsten av denna. Att manuellt starta rullbandspelaren var dock OK.... -AOM du får reda ut om detta gäller fortfarande.
 
Jag har ett minne av att man enligt lagen om telegramhemlighetens bevarande inte "automatisk" fick registrera sändning som inte uppenbart var avsedd för allmänheten och inte ens fick yppa förekomsten av denna. Att manuellt starta rullbandspelaren var dock OK.... -AOM du får reda ut om detta gäller fortfarande.
Gäller fortfarande enligt lag om elektronisk kommunikation. Finns exempel på att man åkt dit på att ha lagt ut Minicalltrafik på internet. Sådan trafik är inte avsedd för allmänheten även om det är enkelt att avkoda och ta del av informationen.
 
Back
Top