Kvalite' på Yagi antenner från I0JXX, Innov Antennas ?

8S0U

Active Member
Håller på letar efter en 5el 6m yagi av hyfsad kvalite' till rimligt pris.

Någon som har erfarenhet av antenner från I0JXX ?
I0JXX har en som heter 5JXX6 och kostar 1750:- i SM och 1690:- i DE inkl. frakt.

Känner någon till Innov Antennas som har en 5el för 2220:- inkl frakt, verkar seriöst byggd.


/Urban
 
Hej Urban!

Jag har en 6JXX6 från I0JXX. Antennen som sådan verkar bra, men infästningen av elementen mot bommen är uselt utförd. Efter första vintern i masten lossnade reflektorn och sista direktorn. Jag hittade dom i skogen efter att snön smält. Jag tog ner antennen och borrade hål genom element och bom och drog en skruv igenom. Detta gjorde jag på alla 6 elementen, så nu håller det nog.

73 Leif SM5KNV
 
Håller på letar efter en 5el 6m yagi av hyfsad kvalite' till rimligt pris.

Någon som har erfarenhet av antenner från I0JXX ?
I0JXX har en som heter 5JXX6 och kostar 1750:- i SM och 1690:- i DE inkl. frakt.

Känner någon till Innov Antennas som har en 5el för 2220:- inkl frakt, verkar seriöst byggd.


/Urban


Jag har haft uppe en I0JXX i lite över ett år nu och kört 2000 qso på den, den gör nog det den ska, men jag skriver under på att antenninfästningen mot bom är bristfällig, för mig har elementen bara vridit sig runt bommen och jag har vridit tillbaka dom.

Så här i efterhand hade jag nog lagt pengarna på en Innov-antenna istället, då den på papperet har väldigt trevliga egenskaper, men nu får det vara som det är,
 
Jag har kört med innov antennas ett tag och tycker inte om dom, mekaniskt undermåliga, elementen sitter med en skruv i ett plast fäste vilket räcker med nån gråsparv rivstartar så sitter dom snett.
Ganska tunga och typiskt "engelsk" byggda, ser ut som nåt hemma bygge, funkar dock hyfsat men jag har bytt till M2 istället, inte billiga men högsta kvalitet och prestanda.
 
Jag fällde min mast igår för att komplementera med en en 3 bands 3el. hf yagi, tyvärr så brast 2 wirelås, masten och rotorn klarade sig, men 3 yagi och en vertikal X500 blev plockepin.
Det lönar sig att leta utomlands, beställde igår en ny Diamond X510N från England för 1262:- inkl. frakt, SRS tar 2000:- + frakt för samma.
Verkar som om I0JXX antenner påminner om de italienska ECO antennerna som jag tror upphört att tillverkas, det finns en tysk 5el 6m i samma klass av fabrikat Konni som kostar 940:- + frakt från Tyskland, dessa verkar dock inte så intressanta pga mekaniska konstruktionen.

Tråkigt att höra att Innov Antennas oxo har undermålig konstruktion, verkar vara ett stort företag med brett sortiment, deras 5el. med 4,6m bom väger 6kg, 5JXX6 väger 4kg.....

Vårgårdas 6m Yagi tycker jag verkar onödigt dyr, även om deras antenner är bra, har deras största för 2/70.
Fick svar från VHF teknik att dom slutat tillverka 6m yagi.

Kanske får jag bygga en ny igen, den förra satt uppe sedan bandet öppnades, enkel med gammamatch och dimensioner från N.B.S. (US).

Söker i alla fall tips om en bra 6m yagi till bra pris som kan sitta uppe några år utan att jag behöver fälla masten.

Urban SM0GJK i Svanberga
 
Last edited:
Jag har precis packat upp en 2-metersantenn från Innovantennas, och tänkte montera/sätta upp den i helgen. Jag tycker att den ser mycket bra ut rent mekaniskt.
Elementfästena är visserligen i plast, men rejält tilltagna och sitter med 2 ordentliga skruvar (Kanske omkonstruerat sedan du köpte, SA6ADJ?).
Matningen verkar kanske lite primitiv (kabelskor som man löder på koaxen), men är nog ett bra sätt att få en tålig anslutning som håller.
Lösningen med en helvågsloop som drivelement i en Yagi verkar ju intressant.

Första intrycket är i alla fall att det verkar vara en rejäl antenn som kommer att klara många års väder och vind.
 
Hej!

Ville bara nämna några ord om I0JXX som jag använt under att antal år. 2X16 EL som är väldigt lätta att sätta ihop då elementen är märkta, samt att det bara är att skruva på en plastmutter från sidan. Dom står sig väldigt bra vid våt väderlek jämfört med en del andra optimerade antenner som direkt sticker i SWR.

Så som jag har haft dom stackade så har dom haft en väldigt låg brustemperatur och man hör väldigt bra med dom. Jag kan tänka mig att en del tycker att dipol och balun och dess infästning upplevs lite klen men jag har bara skruvat ihop dom och låtit dom vara med mycket gott resultat.

Dom var även väldigt lätta att demontera för en transport vi gjorde jämfört med en del andra lösningar där man använder clips.

EME 2yagi.jpg


mvh Håkan SM7WSJ
 
Lutar åt att jag beställer en LFA 5el. med 4,6m bom från Innov Antennas för 2220:- med frakt.
Mer läsning om LFA: G3WOS, G0KSC.
 
Det har ju inte varit något optimalt väder i helgen. Men jag har i alla fall börjat montera antennen idag. Det ser verkligen bra ut. Jag har aldrig tidigare sett en så rejäl VHF-antenn. Varje element sitter med två M6 i nitade gänginsatser.
Hoppas nu bara att den funkar lika bra som den ser ut......
 

Attachments

  • IMG_20130811_154548.jpg
    IMG_20130811_154548.jpg
    58,5 KB · Views: 178
Ett inlägg angående 6-m riktar.


Jag har en 5 element ZX6-5 , fem elementare för 6m.
Mycket kraftig konstruktion. Jag har haft den uppe i 3 år.
Inte den billigaste antennen men funkar bra och har aldrig krånglat.

Peter - VKC
 
Last edited:
Back
Top