Kvartalstest

SM0NCL

Well-Known Member
Ur testregerna för kvartalstesten:
"Frekvens: 144 MHz i Mars, Maj och Sep samt 432 MHz i Oktober."

hur är resonemanget att ha just 70cm i oktober ?
nån som minns `?

/C
 
Hej Christer.

Det var helt och hållet min ide. Jag tänkte att vi skulle köra kvartalstesterna när övriga Reg 1 är igång
och det gick ju bra att hitta 3 gånger på 144 MHz men för den fjärde gången fick det ju bli 432 Mhz
för det är ju det som körs.

/ 73 Tommy SM6NZB
 
Hej på er!

Visst är det kul med 432! Efter långvarigt aktivitetstestande så har jag noterat vad lätt det är att skaffa klubbpoäng i kvartalstesterna. Och eftersom kvartalstesten på 432 är så ny är den extra lätt att få bra klubboäng i.

Så på månadsmötetpå SK4AO innan kvartalstesten propagerade jag lite extra, och känner mig ganska nöjd när jag tittar i resultatlistan. 9 loggar för SK4AO och en på väg in. Vi aktiverade FM en stund, men det var bara 2 som körde enbart FM, resten körde även ett eller flera SSB-QSO. Många körde med provisoriskt monterade mobilantenner, vertikalantenner och annat som strålade. Inga stora avstånd, men i alla fall minst 500 rutpoäng per station. Och på köpet upptäckte flera att stationen faktiskt fungerade även på SSB på 432!

Historiskt har en kvartalstestpoäng varit värd mellan 10 och 20 gånger mer än en vanlig NAC-poäng i klubbtävlingen, och det stämmer fortfarande. Jag kommer att fortsätta propagera för kvartalstesterna som fina poängsamlare i klubbtävlingen!

73! /Jan
 
Back
Top