Halloj!
Sitter här (och har suttit) och försökt räkna lite på kylning av några MOSFET.
Utan att (tillsvidare) gå in på detaljer omkring det eventuella projektet så
behöver jag (när det väl händer) "dumpa" 150 W som värme.
MOSFET'arna har RthJC (termiskt motstånd till kapseln) på 1.5 K/W
och räknar jag med att köra dem hårt med en Tj(max) på 125 grader Celcius
vid rumstemperatur på 25 grader så behöver jag 8 st kopplade parallellt
(c:a 20 Watt max per st) för att ens komma ner till en kylfläns med minst
0.425 K/W.
Dessutom har jag räknat med endast kylpasta mellan trissorna och kylflänsen vilket inte känns helt OK då det handlar om uppåt kanske 500 V som kan
passera genom dem.
Mica med kylpasta ger väl uppåt 1 K/W? Då blir det ju riktigt krångligt (dyrt)
Har inte lyckats läsa in mig på hur mycket det hjälper kylflänsen genom att blåsa luft på dem. Men har väl förstått att även kylflänsar omkring 1 K/W kan hantera en hel del effekt med fläktkylning?
Ja, det är tänkt bli ett labbagg för 0-500 volt och 0-300 mA därav de stora värmeförlusterna (vid låg utspänning och högt strömuttag)
Tänkt att styras från en mikrokontroller, etc. Men det är en annan historia.
Ideér? Synpunkter?
I "värsta" fall får man kanske kolla på att bygga switchat. Å andra sidan är det iofs mest tänkt att ligga kring 200 volt och uppåt (labba med rör osv). Så det lär inte vara vanligt att man skruvar ner utspänningen till några få volt och drar max kräm vad den orkar. Men ska det byggas så ska det väl
byggas så det håller eller hur?
73 de SM4WWG // Jörgen
Sitter här (och har suttit) och försökt räkna lite på kylning av några MOSFET.
Utan att (tillsvidare) gå in på detaljer omkring det eventuella projektet så
behöver jag (när det väl händer) "dumpa" 150 W som värme.
MOSFET'arna har RthJC (termiskt motstånd till kapseln) på 1.5 K/W
och räknar jag med att köra dem hårt med en Tj(max) på 125 grader Celcius
vid rumstemperatur på 25 grader så behöver jag 8 st kopplade parallellt
(c:a 20 Watt max per st) för att ens komma ner till en kylfläns med minst
0.425 K/W.
Dessutom har jag räknat med endast kylpasta mellan trissorna och kylflänsen vilket inte känns helt OK då det handlar om uppåt kanske 500 V som kan
passera genom dem.
Mica med kylpasta ger väl uppåt 1 K/W? Då blir det ju riktigt krångligt (dyrt)
Har inte lyckats läsa in mig på hur mycket det hjälper kylflänsen genom att blåsa luft på dem. Men har väl förstått att även kylflänsar omkring 1 K/W kan hantera en hel del effekt med fläktkylning?
Ja, det är tänkt bli ett labbagg för 0-500 volt och 0-300 mA därav de stora värmeförlusterna (vid låg utspänning och högt strömuttag)
Tänkt att styras från en mikrokontroller, etc. Men det är en annan historia.
Ideér? Synpunkter?
I "värsta" fall får man kanske kolla på att bygga switchat. Å andra sidan är det iofs mest tänkt att ligga kring 200 volt och uppåt (labba med rör osv). Så det lär inte vara vanligt att man skruvar ner utspänningen till några få volt och drar max kräm vad den orkar. Men ska det byggas så ska det väl
byggas så det håller eller hur?
73 de SM4WWG // Jörgen