L-antenn, ett par frågor

SA3BYC

Well-Known Member
Skall prova på ett par Inverterade L-antenner; först för 80mb och sedan 160mb. Har dammsugit det som finna att hitta på nätet, har tyvärr inte tillgång till ARRL Antennahandbook och liknande uppslagsverk, så nätet får duga. Ja jag vet vad en del tycker om infon där ... men nu får jag bita i det sura äpplet och leta där ;)

Har hittat en hel del, men en fråga som jag inte får besvarad är hur man skall tänka när det gäller den vertikala delen av wiren kontra den horisontell delen (ja kan väl vara lite sloopad också).

Finns det någon ideal fördelning som man skall försöka hålla sig till? eller är enda sättet att simulera utifrån förutsättning på plats? för visst påverkar väl förhållandet vert/hor fördelning strålningsdiagrammet? eller har jag fel där?

Någon med lite goda och visa råd till en rookie?

/Johan
 
Last edited:
Om du syftar till att det i första hand ska vara en antenn för DX-trafik, ska du sträva efter att den vertikala delen blir så lång som möjligt.

Det som ändå är allra viktigast med en inverted L, är att du har ett bra radialsystem. Minst 25-30, gärna fler, 1/4 vågs radialer som du lägger ut på marken eller gräver ner strax under markytan.

För att få en bättre anpassning till 50 Ohm, förekommer knepet att låta antennens totala längd vara lite mer än 1/4 våglängd och sedan använda en kondensator i serie med antenntråden, vid matningen, för att kompensera för den induktiva reaktansen. Taget ur huvudet vill jag minnas att jag för 160 m använt totalt 45 m antenntråd, kombinerat med 800 pF. Det medför då även att strömmax flyttas upp en aning på den vertikala delen av antennen, vilket kan gynna en lägre strålningsvinkel och möjligen aningen lägre jordförluster. Dock tror jag inte att någon av dessa fördelar blir särskilt signifikant, utan det du i första hand vinner är en bättre anpassning mot 50 Ohm!

73/Lasse
 
Hej Lasse! tack för svaret! dig kan man lita på :) Jo jag anade att det var så att strålningsvinkeln minskar med ökad vertikal höjd och det går mer mot DX hållet. Just i mitt fall så kommer jag nu att försöka få upp en för 80m och den är tänkt först och främst för SSA månadstest, där 80m är min akilleshäl.

Dessutom så är det så att mitt 160m träd ... ja det lämpliga träd där jag tror jag kan komma upp högst är oklättringsbart just nu. Var på väg upp för en stund sedan och sågade bort lite grenar på vägen för att göra det mer klättervänligt när jag blev uppvaktad av ett fågelpar. Dom fullständigt kastade sig över mig och när jag tittade snett ner en m eller så, ja då hade jag precis klättrat förbi boet med ungar utan att ens se det :) Så det var bara att artigt be om ursäkt och avbryta och klättra ner ...

Så nu har motsvarande operation fast i ett något lägre träd utförts, ett träd utan fågelbo, som har fått en lämplig fästpunkt 8-9m upp. Där har jag tänkt att hissa en för 80m. För vad jag läst i olika byggbeskrivningar och artiklar så är det väldigt vanligt att man har ungefär fördelningen 1/3 vertikal och 2/3 horisontell del. Om det är av praktiska skäl eller vad, det har jag icke lyckats utröna, men det kan det kanske vara. Eftersom 80m antennen blir knappt 20m lång, så blir det ju lite mer än 1/3 vertikalt och det hopas jag blir lagom för "inomskärskontakter".

Jag skall prova dina förslag med längden och kondingen när fågelungarna flugit ut och jag kan klättra i 160m "masten" igen. Låter intressant och väl värt att prova..

En annan sak jag läst och funderar på att prova är att lägga ett motstånd mellan jord/antenntråd nere i matningspunkten. Skall ju vara bra ur störningssynpunkt, minskar tydligen statiskt och dylikt knatter och stoj.

Nä nu står lödkolven på värmning och jag skall tillverka mig ett par bottenfästen med koax kontakt och bra infästningar för radialer och jordspett. Har letat upp ett par meter 3/4" kopparrör som jag tänkte slå ner så långt jag orkar. Platsen är rätt hyfsad ur jordsynpunkt då det ligger precis i kanten på ett sankt område en bit bakom huset. Dessutom är min naturliga jord mycket bra, har sina fördelar att bo på ett område med kopparhaltig malm en bit ner :) Tror inte jag har så mycket tråd så det räcker till 25-30 radialer, men några skall jag i alla fall ha kvar till.

Stort tack för tipsen Lasse och på återhörande!

/Johan
 
Last edited:
Optimal strålningsvinkel för kontakter på 80 m bandet inom SM varierar nog en del med årstiden. Under sommarkonditioner är det troligast en fördel med låg strålningsvinkel för kontakter från norra SM3 till SM5,SM6 och SM7 medan det under vinterhalvåret gäller att skjuta så högt som möjligt!

/Lasse
 
OK, uppfattat Lasse. Ja det blir ju till att prova så får jag se hur det går med den här L-antennen kontra Inv-V'n. Skall ju med tiden upp med en loop också, så då får jag ju 3 olika att välja mellan. Men loopen blir försenad eftersom jag vill få bort den en bit från alla andra trådar, skall bygga en till trämast och sätta upp på en annan del av tomten. Dessutom så blir det en hel del klättra då och det är absolut inte min favorit syssla, är höjdrädd! Inte så bra för en entusiastisk antennbyggare ;)

Har precis lindat en chokebalun till L-antennen, så blir det bara ett uppehåll i regnandet så kanske den åker upp redan ikväll. Är rätt sugen på att få testa den och se hur den går jämfört med dipolen.

/Johan
 
Även om din chokebalun inte kan göra någon skada, så är det kanske lite "överkurs" för den antenntypen - all den stund du inte har eleverade radialer!

/Lasse
 
Angående strålningsvinklar så från min horisont i SM2 så spelar det ingen roll om det är sommar eller vinter. 1/4 wl vertikal jämför med
dipol på ca 18 - 20m höjd så söder om Örnsköldsvik är alltid vertikaler bättre, alltså från ca 350 km och ut är vertikaler alltid bättre.
Då det gäller en Inv L så hade jag istället satt upp en vertikal, skulle det inte gå att få den 1/4 wl lång hade jag satt på top-loading
(helst) men base loading med en spole i botten fungerar nog så bra, inga problem att tillverka en spole med högt Q-värde.
 
EKM de BYC

Tack för input, jag har dock ingen möjlighet att få upp en tråd så högt att jag kan få upp en 1/4 för 80m. Då måste jag upp på nivån 20 +m i ett träd och så högt kommer jag bara inte. Dels är de väldigt täta, dels är de inte så höga uppe på min nivå. Bor ju rätt högt på baksidan Åreskutan och jag har tur om jag kan få upp något en 12-14m, därav att jag provar med en L-antenn nu.

Skulle jag få tag i någon fullständigt orädd klättare så skall jag nog sjutton se till att få upp tråd på några ställen. Men nu är det som det är och jag får prova mig fram så gott det går. På sikt så kanske jag skaffar en vertikal, blir dock ett elände med staglinor, blåser satan häruppe så man får nog staga på 4 nivåer om man skall upp med ett 20mhögt "rör".

Nu är i alla fall den här tråden uppe och på plats lite provisioriskt, skall fixa lite radialer och slå ner jordspett, så får vi se om den funkar överhuvudtaget?

/Johan
 
Skulle jag få tag i någon fullständigt orädd klättare så skall jag nog sjutton se till att få upp tråd på några ställen.
/Johan

Ingen slangbella, kastspö eller pilbåge?
Brukar vara svårt att få tag i klättrare :)
 
Tjena Bengt! undrade när du skulle dyka upp ;) Nja problemet häruppe är att granarna är så himla täta att det jag kastar upp inte kommer in mot stammen utan bara glider ner och av från grenverket. Har försökt kan du tro och jag har fiskat mycket med kastspö, så hyfsat pricksäker är jag. Det sitter en hel del nylonlina i träden runt stugan ... Pilbåge har jag ingen, kanske skulle ta hagelbössan och "blåsa rent" lite i någon lämplig gran ...

Om det skulle gå att få korn på någon klätterapa någonstans så borde det ju vara här i Åre, vi får se vad jag kan hitta på. Själv klättarar jag ogärna över trottoarkantsnivån :)

/Johan
 
I synnerhet på lördagskvällar bör man t.o.m undvika klättring över trottoarkanter :)

Tänkte med hänvisning till att om Karl XI kunde ha ett älgkompani i Kungsör så borde
du klara av att dressera en enstaka ekorre att bära antennlina. Lite läsande på nätet
visade att älgkompaniet förmodligen är en myt, och man kan anta att även ekorrtämjning
är lögn i h...e att lyckas med ;)

Känner igen detta med hängande linor med tyngder lite här och var, i synnerhet från
granar.

Har tillverkat hyfsade pilbågar av två bambukäppar, de av den grövsta typen i
trädgårdsaffären.

Pilbågar ger god precision när det gäller sikte men det är svårt att få till en lagom längd
på skjutningen och man hamnar långt inne i skogen med pilen.

Min slutsats är att det vore bättre med en tyngre pil, gärna med långsammare utgångshastighet.
Har därför lekt med tanken att göra ett armborst med bambu som fjäder men någon sådan har
ej sett dagens ljus ännu. Det är kraftig slangbella som gäller när det är dags att få upp linor.
 
Last edited:
KBW de BYC

du e kul du ... nu fick jag le och skratta lite, behövdes för jag trampade ner i kärret och är väldigt blöt om fötterna :)

Men, men ,men har dragit ut en enda uschlig radial på 19,5m och kopplat på min lilla L-antenn och den verkar funka! Är för lång så klart, men skall dra ut några fler radialer imorgon och även korta av den en bit. Tyvärr så är det ju fortfarande väldigt dött på 80m, men den går även att stämma av på 20m och Albanien gick att köra :) ZA/IZ4JMA med 59 (hur mycket 59 det nu var) så det här var ett kul expriment. Den här skall det jobbas vidare på, den saken är klar.

Nu skall jag torka tassarna och ta en kall pilesner och luta mig tillbaka i radiostolen för kvällen :) Tack för idag och än en gång tack Bengt för dina visa ord ..

73 de Johan
 
En inv L är väl just en top loaded vertikal, EKM? Om man vill slippa de höga strålningsvinklarna kan man toppladda med trådar åt två motriktade håll. Genom att ha lite längre tråd än en kvarts våglängd, kan man som BDZ skriver komma närmare i 50 ohms matningsimpedans, men också höja strålningsresistansen och "placera" strömmaximum mitt på den vertikala delen. Men givetvis behövs då en förkortningskondensator i matningspunkten.

Intressant erfarenhet från EKM att vertikalen alltid/oftast är bättre på avstånd över 35 mil. Tål att tänka på!

Sture
 
Toploaded, i egentlig mening, blir den väl först när man har minst 2 st motriktade topptrådar, som du skriver. Ja, det är intressant med EKM's iaktagelse. Men man får komma ihåg att EKM's vertikalantenn inte är vilken vertikal som helst... ! ;)

/Lasse
 
Är böjd att hålla med dig Laase, ja vad gäller EKM's vertikal alltså, Googlade lite och fick fram bilder på en imponerande 4-square för 80m. Vi får väl utgå från att mycket bättre än så går det inte att få till det på 80m vertikalt ;) Drömma kan man ju alltid ...

Kanske får lov att göra ett försök med en toploaded med tiden, skall prova så mycket jag bara kan, kul som 17'ton det här med trådantenner! Har börjat fundera på att skaffa någon typ av glasfibermast i höjden 12-13m. Det skulle vara himla bra att ha för mina framtida experiment och underlätta försöken med vertikaler.

Tack alla för trevlig och givande input på mina frågor!

73 de Johan
 
Hej Carl, Godmorgon!

jo jag har sett dom där och det är ju helt fantastiska "kanoner" att få upp tråden med. Nu är mina granar dock av den där extremt täta aorten, så det vete skråen om ens din kanon klarar av att hitta grenverket in mot stammen :) Sedan skall man ju helst få ner tråd etc. ur trädet och det är trisxigt ..

Tack för länken, säkert av intresse för många fler.

73 de Johan
 
Googlade lite och fick fram bilder på en imponerande 4-square för 80m. Vi får väl utgå från att mycket bättre än så går det inte att få till det på 80m vertikalt ;) Drömma kan man ju alltid ...

Johan,
Du kanske inte behöver nöja dig med att drömma... Om du har möjlighet att dra upp antenntråd i 4 träd, i fyrkant med 20 m inbördes avstånd, och har möjlighet att dra ut 1-3 eleverade radialer ( ett par meter upp) för varje vertikal, kan du ganska enkelt åstadkomma en 4-square med 4 valbara riktningar och 15-20 dB F/B. Låt vara att du inte får en antenn lika effektiv som den EKM har men jag lovar att den blir vassare än allt annat du provat på 80 m!

Jag satte upp en sådan på 90-talet, trots att vi då bodde i ett radhusområde, och körde med den i flera år. Framgångsrikt. Jag hade då 3 radialer per vertikal och då tallarna inte var tillräckligt höga för att bära 20 m vertikalt, fick antenntråden runda toppen på trädkronan och gå tillbaka mot marken på andra sidan.

Jag hjälpte sedan ett par amatörer i närområdet med likadant antennkoncept och det fungerade utmärkt även för dem! Man får lägga lite energi på att trimma in alla 4 vertikaler innan man kopplar ihop dem. Det är både viktigt och lite trixigt då de återverkar på varandra (mutual coupling) men går ganska bra med ett systematiskt arbetssätt. Sedan behöver man tillverka en fasomkopplingsbox med ett par reläer och ett par toroidspolar, fast det är heller inga konstigheter.

Om du skulle finna det intressant och ha möjlighet att sätta upp något sådant, delar jag gärna med mig av mer info och erfarenheter!

73/Lasse
 
Tack Lasse! jo tanken har slagit mig och tillstånd från skogsägaren på sidan huset finns :) Har tittat på kopplingsschemat till omkopplarboxen och det verkar ju byggbart även med min rostiga kunskap.

Har testat lite med ett par 4-sq körare i vintras, G3UCK, Geoff och SA2AWO, Mats, som bytte riktning rakt på och bort från mig. Det var hemska skillnader beroende på hur dom "beamade" i min riktning. Störst var skillnaden med Geoff, men även på det kortare avståndet med Mats så var det rejäl skillnad i signalstyrka.

Funderar vidare och återkommer säkert i ämnet Lasse. Tack för erbjudandet om support också, mottages tacksamt.

/Johan
 
Ja då kan jag avsluta den här tråden med att konstatera att experimentet slutat med att tråden blivit en 1/4 inverterad L vertikal för 40m. Fick inte till det riktigt med 80m versionen. Antagligen blev den vertikala delen alldeles för kort och jag har nu klippt ner den till 40mb istället, proportionerna vert/hor del blir då mycket trevligare, ca 6m/4m. Jag har också fått tag i en trädgren för den horisontella delen som är på ungefär samma höjd som toppen på tråden, ca 10m över mark.Rent visuellt så ser det riktigt bra ut, vad nu det har med funktion att göra ;)

Har satt nedre fästpunkt och matningspunkten ca 30cm ovanför husets plåttak och dragit en rejäl skruv i plåtarna. Här har jag tagit jordplan i plåttaket och också dragit ner en 6mm2 kopparkabel till marken, skall fixa ner ett jordspett där och även dra ut ett antal radialer från jordspettet i veckan. Sitter även en choke direkt uppe vid matningspunkten för att mota eventuell RF på koaxen.

Utan speciellt mycket justering fick jag en swr på 1,4:1 mellan 7080-7155. Den stiger lite under och över detta område, max 1,8:1, så en lätt match för atu'n. Bryr mig inte om att försöka klippa bättre än så innan jag fått till ett riktigt jordplan, tror det kan ligga någon tiondel där.

Tyvärr dåliga konditioner på 40m just nu så inget att direkt testa mot och prova den praktiskt, får väl bli senare ikväll förhoppningsvis. Kul det här med antenner och de problem jag hade med mina slooprar som kopplade mot både plåttak och andra trådar är borta, den här visar inga som helst sådana tendenser. Nu blir det att köra och jämföra mot Inv-V dipolen och se hur det fungerar i praktiken, har i alla fall fått den vertikal för 40m jag önskat mig :)

Tack för råd och support tidigare i tråden!

73 de Johan
 
Last edited:
Back
Top