L-Match tuner Mk II

SA7CNG

Well-Known Member
Efter ha lyckats med min randomwire tuner tänkte jag testa att bygga en liknande, fast byggd för att stationärt bruk istället för portabel som den tidigare.

Jag tänkte låta arduinon växla reläer baserat på antingen knappar "Tune up/Tune down" eller potentiometrar. Den stora frågan är nog vad min arduino tycker om att sitta en såpass RF-tät miljö. Tidigare försök med arduinokretsar i RF-miljö har visat att dom klarar RF relativt bra så länge man inte använder externa pinnar som interrupts.



DSC_0210.jpg
 
Det kan ju gå att kapsla den hjälpligt med en låda inuti lådan, men risken är ju stor att hf följer kablarna in i den lådan ändå.

Men bygg på förtusan, ingen vet ju om det går innan det är provat, och om det inte fungerar har du ju inte misslyckats, du har ju bara uteslutit något som inte fungerar och är således ett steg närmre en lösning...
 
Nu har jag börjat att testa principen, och den verkar fungera. Ett par problem har tillstött, jag kommer förmodligen att behöva en arduino per L/C på grund av för få utgångar.

 
Använder AVR-kretsar i en likande, fjärrstyrd tuner som styrs av en Raspberry Pi i shacket och själva tunerdelen (ATmega2560, dock ej Arduino) i longwirens matningspunkt. Rs-485-kommunikation och spänningsmatning via ca 15 m nätverkskabel. Samma typ av krets används oxå i en direktsamplande mottagare. Fungerar alldeles utmärkt, genererar mycket lite störningar och klarar HF (om man bygger HF-mässigt klokt). Fast jag kör ju bara QRP ;-) ...
72/73 de p-a
 
anras så brurkar jag köra med en 74595 uch en udn2003 krests fungerar bra ochså
 
Back
Top