L-Parallell

Sparky

Well-Known Member
Någon som testat detta?
Jag ser det som L-filter för hög impedans, matande en parallellkrets.
Kan även ses som moddat pi-filter.

Finesser med att växla sida på ingående konding till andra sidan spolen och omvandla parallellkretsen till en seriekrets har också fladdarat förbi.

Tanken är ändå att mata en symmetrisk antenn via öppen stege.

Sympunkter? Erfarenheter?

Sparky
 

Attachments

  • L-Parallell.jpg
    L-Parallell.jpg
    51,6 KB · Views: 100
Någon som testat detta?
Jag ser det som L-filter för hög impedans, matande en parallellkrets.
Kan även ses som moddat pi-filter.

Finesser med att växla sida på ingående konding till andra sidan spolen och omvandla parallellkretsen till en seriekrets har också fladdarat förbi.

Tanken är ändå att mata en symmetrisk antenn via öppen stege.

Sympunkter? Erfarenheter?

Sparky


Sparky de APQ

Om du får ett lågt SVF på ingången och försumbar värme erhålles i induktanserna bör väl detta koncept fungera tillfredsställande. Kretsarna innehåller ju inga "EH-krumbukter"!

För att utvärdera denna antennkopplare bör man jämföra feederströmmarna mot en annan antennmatchningsanordning.

Annars överlåter jag till AOM / EQL / AQW att utvärdera och analysera denna antenntuner.

73
Bengt
SM6APQ
 
Jag vill rätta mig själv lite.
Kondingen på "RIG-sidan", om man väljer att betrakta det som ett L-filter, ger ju låg impedans på utgångssidan. Så då funkar det väl inte som anpassning till den höga impedansen som utgör parallellkretsen.
Väljer man att se det som ett modifierat pi-filter, hamnar det i ett annat pespektiv förstås.
Så, mina vänner. Hur ska vi tolka det? Det är ju enkelt att labb-koppla på en träbänk och kolla förstås.
Vore dock kul med lite teoretiskt resonemang också.

Sparky
 
Back
Top