LA8PV m fl

Det är inte speciellt konstigt att Hancocks rollfigur och Marve Fleksnes är väldigt lika.

Samma manusförfattare,Ray Galton och Alan Simpson, har skrivit åt både BBC och SVT Göteborg.

Den som har en bra bildskärm och ögonen med sig kan hitta QSL från flera kända Göteborgsamatörer i LA8PV:s station.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej det var några år sedan jag såg LA8PV på tv

Stoppar inte han ett par slutrör KT 88 i ett Quad LF slutsteg eller? och ironiserar

sig över goa elektronrör som glöder och är nostalgiska och beroende framkallande

hos radioammatörer.

mvh Lasse sm0ydo
 
Avslöjad sanning?

Med tanke på att figuren Flexnes (Ralv Vesenlund) i det privata faktiskt
ÄR en radioamatör, dock EJ med signalen LA8PV (tillhör old old timer)
så är det inte "konftigt" att det finns äkta grejor i studion.

KT88or i en Quad-förstärkare skulle nog faktiskt kunna fungera nere på
136 kHz!
 
Info från Wikipedia:

«LA8PV» var frem til 2008-01-04 kallesignalet til Knut Kolstad, og er nå ikke lenger i bruk. Kolstad har fått et nytt kallesignal, «LA2WRA».
 
Ska vi verkligen märka detaljer så är LA8PV:s station i SVT-avsnittet helt hopsatt av "props". Om jag inte missminner mig helt lånades radiogrejorna ihop från radioamatörer som arbetade på SVT med AR-88 mottagaren och TU5-enheterna i spetsen.

Resten av materielen är studioprylar m/ä,ur SVT:s lager av prylar "i tidlös design" med bl.a. monitorförstärkare och proppjackfält.

Det gäller annars att välja "props" med viss omsorg. Inslaget med "German Coast guard" har en Redifon R50M mottagare på framträdande plats. En sådan mottagare förekom knappast inom den tyska kustradion (som ända fram till 1999 hade hand om nödpassningen, Coast Guard hade ingen egen nödpassning under den tid som R50M kunde varit gångbar), utan en annan mottagare i ungefär samma viktklass; Rohde&Schwarz EK07 hade varit mer passande.

Men det kanske man inte kan begära av en reklamfilmsproducent.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
AR-88:an som finns att beskåda på radiomuseet i Göteborg påstås vara den autentiska radion om jag minns rätt. Kan någon bekräfta?
 
Back
Top