Låång dipolantenn

SE5X

Well-Known Member
Hört på banden ....
- Det skall vara en låång dipolantenn.
- Minst 2 x 120 m eller så långa ben man får plats med.
Finns det någon sanning i att en sådan antenn är bättre än en "vanlig" för t.ex. 80 m?

Hört på banden ....
- Det skall vara en låång dipolantenn.
- Minst 2 x 120 m eller så långa ben man får plats med.
Finns det någon sanning i att en sådan antenn är bättre än en "vanlig" för t.ex. 80 m?

Möjligen att en sådan får ett väldigt flikigt diagram sett ovanifrån och täcker alla riktningar runt kompassrosen rätt väl. När det gäller strålningsvinkeln är det som vanlig höjden över marken som avgör.

PS. Antar att det handlar om en horisontell dipol:)

Strålningsdiagrammet får toppar och dalar, som är ganska oförusägbara, och som varierar mycket med frekvensen. Bilderna är för 2x20 och 2x120m längd, 20 meter ovan medelgod jord och vid 3.6 Mhz. Om du frågar mig så tycker jag att man kan använda 240m tråd på ett bättre sätt. Till en Bobtail-antenn tex.

Attachments

• 2x20meter.gif
    2x20meter.gif
    5,9 KB · Views: 139
  • 2x120meter.gif
    2x120meter.gif
    5,3 KB · Views: 112
  • Az.gif
    Az.gif
    10,8 KB · Views: 171
Last edited:
Geezze....bra antenn, vad är f-n är egentligen det? En som passar i inner fickan i kavajen.....till handjagaren....en antenn som ger RST 599 i alla "väder".........en som väger lite på fieldays.......en som inte tar stryk i oväder.......en tar in lite "oljud".....

Fundera över vad du vill uppnå med din antenn......jag fick frågan när jag skulle köpa min första dator 1998......vad ska du ha den till?.........Ställ samma fråga när du vill fixa till den ultimata antennen....vad vill du uppnå med din antenn?

GEEZZE..........:mad:

Last edited:
Back