labb-kort fråga

matisse

Member
När ni labbar med rf...
Vad använder ni för labbkort?
Är det plywood och spikar som ni använder?

Jag har förstått att kopplingsdäck med kopparbanor parallellt med varandra inte fungerar så bra att testa rf-kretsar på.
Skapar tydligen capasistans-problem på olika sätt.

Funderar på laboratoriekort av fenolpapper som finns att köpa.
Dessa finns utan koppar.
Bara fenol med förborrade hål.Dessa borde väl kunna vara bra att använda om man nu kan fästa lödningar direkt på korten...

Ja, hur brukar ni göra?
 
RF vill ju ha jordplanet nära till hands så att bygga "manhattan style" eller annars point-to-point är de metoder som står tillhands om man inte etsar ett prototypkort.

SM0JZT har skrivit lite om manhattan här:
Manhattan style building by SM0JZT
 
Jag kör också manattanstyle, en stor fördel är att det är ganska enkelt att ändra och modifiera när man behöver optimera något. När man sen är nöjd så kan man ju bara bygga in konstruktionen i en låda av samma material som nämndes tidigare.
 
Många byggen blir en kombination av alla byggsätten och kanske något till, många gånger klistrar jag inte dit lödöar utan tar Dremeln till hjälp, men det gäller att vara stadig på handen :)

När det gäller "trimkondensatorer" med små värden så använder jag ett tunt laminat, jag har ett glasfiber dito som är 1mm tjockt, jag höftar till storleken för ett tiotal pF eller vad jag nu vill ha, slipar bort 1-2 mm koppar i nederkant på ena sidan och löder fast den stående.
Sen duttar jag bort lite koppar i taget med Dremeln och ett slipstift när jag trimmar kondingen, man kan få rätt bra matchning med den metoden..
 
Hej och jag har en bit dubbelsidigt teflonkort,Jag funderar på om man kan
använda den ena sidan av kortet till jordplan och den andra etsar man paddar
av om man kunde få någon att göra det här eller ? jag klarar inte av det här
själv.

mvh Lasse sm0ydo
 
Om du skall använda både hålmonterade och smd-komponenter så skall du köpa kretskort 48-320-36 från ELFA.

Enkelsidigt med bra HF-egenskaper. Lite dyrt men du kan ju kapa ner det till den storlek du behöver och använda resten sedan.

73
 
Jag använder ofta vanligt veroboard eller andra typer av labbkort där ledarna lätt kapas så det passar t.ex ytmonterade komponenter. Jordplan tillverkar jag av koppartejp. Jag tejpar runt konstruktionen och även på undersidan och sammanbinder genom att löda ihop kopparytorna. Man måste löda ihop tejpen här och där, klistret är ju inte ledande.

/Micke
 
Om du skall använda både hålmonterade och smd-komponenter så skall du köpa kretskort 48-320-36 från ELFA.

Enkelsidigt med bra HF-egenskaper. Lite dyrt men du kan ju kapa ner det till den storlek du behöver och använda resten sedan.

73

Jag skulle kolla det där kretskortet på elfa men det blev ingen träff på sökningen där, tyvärr...
 
Sök på typnummer (kryssa i rutan under sökrutan) så hittar du det. Jag kollade just nu och det var inga problem.

73
 
Back
Top