Låda

Det gör det, men sådana "efterlämnar" ävenledes en expanderdel på baksidan (insidan) och en ½-1 mm tjock bricka på framsidan (utsidan). Men om det inte stör den tilltänkta användningen är popmuttern ett utmärkt alternativ, t.ex. för att ersätta en lös pressmutter och i synnerhet där man inte kommer åt insidan.

/ Göstha
 
Last edited:
har ett sånt "gängpopnitkit"
Är man petig med RF-tätheten försänker man gängpopnitens skalle bara lite - antingen i båda materialen eller det ena materialet
 
Hejsan SM0NCL och andra!
En gång i tiden använde jag ofta förkortningar. Tills jag träffade på en språkvetare som förklarade att vill man att så många som möjligt förstår vad man skriver ska man undvika främmande ord och förkortningar.
Så huruvida träelektrnik är en ny genre inom DIY vet jag ej eftersom den förkortningen inte säger mig någonting.

Däremot kan jag berätta varför jag använder begreppet träelektroniklabbet.
Min syster, som bor i Bysketrakten, har namnat min svågers verkstad till Snickarsmedjan eftersom han både smider och snickrar i samma verkstad. Googla gärna på snickarsmedjan så får Du info om laxtillgången i Byskeälven.
Om Du har sett mina artiklar om mina matchboxar så ser Du att jag kombinerar trä och elektronik.
Därav begreppet träelektroniklabbet. Själv lägger jag lite ironi i det för att jag är så lat att jag inte ids bocka en plåt utan tar en träplatta. Just då det gäller matchboxar är det troligen en fördel!!
Inom familjen kallas min verkstad för "svarta hålet" eftersom allt försvinner(eller lagras??) där!
Hälsningar
Tore SM7CBS
 
... Därav begreppet träelektroniklabbet. Själv lägger jag lite ironi i det för att jag är så lat att jag inte ids bocka en plåt utan tar en träplatta. Just då det gäller matchboxar är det troligen en fördel!! ...
Men knappast då det gäller matboxar ...

/ Göstha
 
Du har förmodligen stampat jordgolv Tore, där kan mycket försvinna. Upp till M6 skruv trampas lätt ner.
En guldgruva för arkelogen i framtiden. (skojar lite bara)

Ang träelektrnik, så skall det nog stå träeleketronik, det kom jag fram till efter ett stopp i läsningen som användes till att tolka.
Skall man skriva så gör man det ju för att läsaren skall ha det så bekvämt som möjligt, han skall kunna läsa snabbt och utan avbrott för tolkning, och inte ens med illvilja kunna misstolka något.
Ungefär som en miltär order, eller en ritning, skall bara kunna tolkas på ett enda sätt.

Någon som vet vad det är för skillnad på Feet, FEET och feet?
I en QST studerade jag en ritning på en antenn. Höjden över mark var 10 FEET, antennens längd vara 30 Feet och den vertikala delen var 9 feet. Dvs på samma ritning.
Det var det en antenn för 80M. (troligen menar man 80 m våglängd, inte 80Mega).
Tolka? nej solklart.

de
Roy
Sm4FPD
 
Ang träelektrnik, så skall det nog stå träeleketronik, det kom jag fram till efter ett stopp i läsningen som användes till att tolka.
de
Roy

Nu skojar du väl Roy? Jag har fått lära mej att det heter elektronik. :)
 
Vi lärde oss så mycket onödigt förr i tiden, t.ex. att måsta säga "att vara tvungen att".

/ Göstha
 
... Ungefär som en miltär order, eller en ritning, skall bara kunna tolkas på ett enda sätt.

Någon som vet vad det är för skillnad på Feet, FEET och feet?
I en QST studerade jag en ritning på en antenn. Höjden över mark var 10 FEET, antennens längd vara 30 Feet och den vertikala delen var 9 feet. Dvs på samma ritning.
Det var det en antenn för 80M. (troligen menar man 80 m våglängd, inte 80Mega).
Tolka? nej solklart...
Framför allt misstänker jag att artikelförfattaren vare sig "visste eller brydde sig", samtidigt som korrekturläsaren (i den mån någon sådan stod till buds) inte gjorde det heller. Det är möjligt att ritningen levererades färdigutskriven och för enkelhetens skull bara scannades in.

För något tiotal år sedan korrekturläste jag en svensk översättning av mycket vederhäftig tjock engelskspråkig (USA) kartbok med framför allt historiska kartor och tillhörande ortshänvisningar i texten. Till min förvåning fanns ett par av orterna inte på den angivna kartan och inte på någon av de andra kartorna heller för den delen. I originalet!

QST platsar inte i den klassen, så varför bli förvånad? Å andra sidan är vi båda säkert rörande överens om att det är oerhört mycket lättare att undergräva respekten för fastställda enhetsbeteckningar än att återupprätta den. Vem bryr sig-mentaliteten är smittsam och övergår lätt till att bli kronisk.

73 / Göstha
 
Kan du skicka en länk till den prylen på Biltema, deras söksida är ju inte världens bästa direkt...

mvh
Kai


Det finns sådana på BILTEMA, ser ut och fungerar som popnit, men efterlämnar en gängad grej i plåten.
de
SM4FPD
 
Hej det finns sådanna där lösa popnitsmuttrar på Bauhaus också en tiopack i aluminium med

M4 gänga kostar ungefär 20 kr.

mvh Lasse sm0ydo
 
Rimligtvis bör det finnas bättre verktyg än en skärande gängtapp för aluminium. Alternativt använder man en pressmutter.

Det finns säkert någon fackman i våra kretsar som vet hur proffsen gör.

/ Göstha

Nja nån fackman är jag inte.
Men gängar M3 eller grövre i aluminium gör jag a l l t i d med en vanlig sketen tapp monterad i skruvdragaren. Men först doppar jag den i en kork från rödspritflaskan. Som är fylld med rödsprit. Skär hur sen bra som helst. Självrensar tappen när man doppar den inför nästa hål. Toppen att använda fram/back på skruvdragaren. Moment-inställningen kan ställas lågt om man vill fega men det behövs inte.
Djupare hål kan man behöva "ta" i två eller fler etapper.

Testa!
/Lars
 
Jo hej det finns olika gängtappar med olika branthet på spettsen på gängtappen

förtapp mellantapp gradtapp sen så finns det gängtappar när man ska gänga bottenhål

också.

Två varv frammåt och sen backar man så att man bryter av spånet

mvh lasse sm0ydo
 
Back
Top