Ladda upp och lägga till bilder.

SM0GLD

Vänsterhänt
Det är inte alltid helt enkelt att förstå sig på hur man bäst utnyttjar olika funktioner i ett forum.
Hur man laddar upp bilder har visat sig vara en återkommande fråga och nu när forumlayouten har ändrats kan det kanske behövas en liten lathund.

Så här gör jag.....


Välj "utökad svarsruta" för att få tillgång till rätt verktyg.


ladda1.jpg
Du får nu upp en ruta som ser ut så här.



ladda2.jpg
Du skriver ditt meddelande som vanligt och när du vill lägga till en bild så trycker du på antingen gemikonen eller bildikonen.


ladda3.jpg
Trycker du på bildikonen får du upp detta fönster.
Med denna metod lägger du direkt in en bild i ditt meddelande.



ladda4.jpg
Trycker du på gemikonen så ser rutan ut på detta viset.
Med detta alternativ kan du bläddra fram en eller flera bilder som du önskar lägga till i ditt meddelande.

Här ser du även vilka filformat som är godkända och dess största storlek.
Är dina bilder för stora bör du först justera detta i ett lämpligt bildbehandlingsprogram.

När du valt rätt bild trycker du på "Ladda upp"
För att använda dina uppladdade bilder måste du gå tillbaka till "gemet" och hämta den bild av flera uppladdade bilder som du vill använda.


Kanske finns det flera metoder att lägga till bilder i sina inlägg typ "drag-n-drop" men jag har inte lyckats med detta


......hoppas förklaringen var vettig.


OBS! denna metod fungerar endast om man har följande inställning aktiverad.
ladda5.jpg


/Micke
 
Last edited:
I nya HAM.se finns det ytterligare en metod att lägga till bilder.
Detta har redan KBW beskrivit men jag väljer att dra det hela en gång till med bilder.

Nu gäller att du har dessa inställningar
ladda6.jpg


Precis som tidigare, välj "utökad svarsruta" för att få tillgång till verktygen.



ladda7.jpg
Trycker du nu på bildikonen så öppnas detta fönster.
Här väljer man filer på vanligt vis och laddar upp.
Man kan välja en eller flera filer och direkt välja att lägga till dom i sitt meddelande.



ladda8.jpg
Om vi trycker på gemikonen så får vi detta fönster.
Här hittar vi alla tidigare bilder som vi laddat upp.
Dessa bilder blir nu lätta att återanvända.


ladda9.jpg
Nya bilder laddas upp genom att trycka på gröna krysset och sedan välja filer som vanligt.


ladda10.jpg
Bilderna som ska användas i inlägget dras ner i det undre fönstret.
Filen/bilden får en liten ruta i hörnet som du måste kryssa i innan du trycker på "Lägg till i inlägget"
Man kan även välja att markera alla i avsedd ruta.
Givetvis kan man som tidigare välja bild genom att klicka på gemikonen.


Med denna nya metod får man ingen påminnelse om lämplig filstorlek.
Betyder det att bilderna får vara hur stora som helst eller reduceras dom automatiskt när man laddar upp dom? Kan vara bra att veta tycker jag.


....det var allt tror jag.

/Micke
 
Last edited:
Provar att lägga upp en bild utan att läsa någon av instruktionerna för att se om det verkligen är så svårt som påstås.

Antenn 01.JPG


EDIT: Se där! Lyckades på första försöket. Klickade bara på "Bifoga filer till inlägget". Sedan klickade jag mig bara fram till den mapp där bilden ligger och drog den med musen till rutan där det stod att man skulle dra filerna till. Plätt lätt tycker jag. :)
 
Last edited:
Provar att lägga upp en bild utan att läsa någon av instruktionerna för att se om det verkligen är så svårt som påstås.

Nej inte är det svårt men...
Om man försöker beskriva för någon annan hur man gör så måste man utgå från samma inställningar annars riskerar man bara att förvirra den man hjälper;)

Sen ser man ofta att vissa får med sig både en bild och en "thumbnail" när dom laddar upp bilder, detta är riktigt onödigt det blir bara rörigt i inlägget.
För egen del har jag aldrig lyckats få till detta med både och, jag vet inte hur man gör.


/Micke
 
Om man försöker beskriva för någon annan hur man gör så måste man utgå från samma inställningar annars riskerar man bara att förvirra

Det är just detta som är den pedagogiska utmaningen, att förklara så att alla förstår och kan
effektuera, oavsett civilstånd, hårfärg, religion eller bredbandsleverantör.

"För en del är teknik självklart, för andra är det ett rent helvete"
 
Med denna nya metod får man ingen påminnelse om lämplig filstorlek.
Betyder det att bilderna får vara hur stora som helst eller reduceras dom automatiskt när man laddar upp dom? Kan vara bra att veta tycker jag.


....det var allt tror jag.

/Micke

Nej, man får ingen varning, man bara ser att filen inte laddades upp. Jag har inte riktigt sett var det står hur stor filen får vara....jag har provat mig fram
 
Det är just detta som är den pedagogiska utmaningen, att förklara så att alla förstår och kan
effektuera, oavsett civilstånd, hårfärg, religion eller bredbandsleverantör.

"För en del är teknik självklart, för andra är det ett rent helvete"


Jag väljer att ta hjälp av bilder, det blir enklare för alla och även för mej:D

/Micke
 
"För en del är teknik självklart, för andra är det ett rent helvete"

Men nu är vi ju alla kunniga och framåt per definition. Alla som vill kan skaffa sig kunskapen och kunskapen är sedan lätt att bära, o.s.v. o.s.v.. De som inte kan eller vill lära sig, ja.... Vi har alla hört det åtskilliga gånger om och om igen...
 
Var inte speciellt svårt att lägga med en bild utan att läsa själva beskrivningen.
tower_IMG_8477.jpg

Det som används i detta forum är ju standard ikoner och symboler för bild, video & länk etc.

Bilden förställer min 4 elm Mosley TA-53M den till vänster om den är GainMaster 10-11m..

-BUM
 
Last edited:
Nu har ju inte alla samma kapacitet när det gäller sådana här system och då det
vänder sig till alla bör det också kunna hanteras av personer med begränsad
erfarenhet/vana.

Det finns flera omistliga användare här som har problem med att hantera bl.a
bilder och det vore en katastrof om de tröttnade på forumet och försvann.

Det är dessa som sätter ribban, inte vi som klarar av bildhanteringen
 
1.jpg

Testbilder för att testa bilduppladdning. Hmm det finns visst flera olika sätt att ladda upp bilder. Lite cut and try behövs nog innan man blir klok på hur det fungerar...

/Bengt
 

Attachments

  • 18.jpg
    18.jpg
    77,2 KB · Views: 71
Nu har ju inte alla samma kapacitet när det gäller sådana här system och då det
vänder sig till alla bör det också kunna hanteras av personer med begränsad
erfarenhet/vana.


Menar du att de inte kan eller inte vill lära sig? Är inte det konstigt m.t.p. vilken grupp det handlar om?

F,ö, har jag redan i förra forumet reflekterat över oviljan eller okunskapen att citera den man svarar, utan hittar på en massa egna system som @KBW eller KBW de RNA o.s.v.. Det finns fördelar med att använda det system som är inbyggt och som används som standard. Att hitta på egna system försvårar ju även ytterligare och skapar ju "begränsad erfarnehet/vana".
 
Last edited:
@SM4RNA:

Tycker snarare att i ett enkelt samtal som detta är citeringen överflödig, det är lätt
att gå tillbaka till tidigare inlägg och läsa på om man inte förstår sammanhanget.

För egen del är jag övertygad att det är ett arv från News, på den tiden kunde
man inte vara säker på att en eventuell läsare faktiskt hade tillgång till den text
som man refererade till.

Det är som sagt inget problem i ett forum av detta slag och för egen del undviker
jag slentrianmässig citering då det nära nog fördubblar ordmassan.
 
Inget hindrar ju att när man citerar då klipper bort "onödiga" meningar och endast har kvar de rader man bemöter i sitt inlägg.

73
Bengt
SM6APQ
 
Jo just Bengt, när det krävs att man "bemöter" ett inlägg då är det vettigt att använda
citeringsfunktionen, men i ett enkelt samtal som detta blir det ett bättre "flöde" utan.
 
På en del forum är det emot forumreglerna att citera det senast skrivna inlägget, vilket jag tycker är bra.
 
Man slipper då upprepningar av samma text. Om man följer tråden förstår man ändå vad som avses. För de som läser det senaste först kan det bli problem förstås. Då måste man lyfta blicken något för att förstå ;)
 
På många forum finns funktionen "Vem citerar mig". Det är bra då kan man se vem som ev. förväntar sig ett svar och man slipper inlägg av typen "Men svara någon gång nu då!" Eller "Jag svarade dig nu är det du som är skyldig att svara".

Vet inte om funktionen finns här. Har inte sett den, men har heller inte letat..
 
Back
Top