Laddning av nya NiCd celler?

SM6OID

Well-Known Member
Hej!

Inom kort förväntar jag mig att det kommer ett paket med nya NiCd-batterier till mina Clansmanapparater.
Cellerna är nya, oanvända och några år sedan produktion.
Hur skall jag göra för att på bästa möjliga sätt ladda dessa, både nu när de skall laddas för första gången och i framtiden för att få dem att leva ett långt hälsosamt liv?
 
Kolla polspänningen, ingen cell bör ligga under 1V

NiCd laddas ju med konstant ström. Ladda långsamt om du inte har brottom och låt inte cellerna bli varma när du laddar.

Laddning enl -deltaV metoden innebär att cellernas polspänning minskar ist för att öka.
Anledningen till detta är att cellerna börjar bli överladdade och då blir dom varma och polspänningen sjunker.
Man bör avbryta redan efter -10mV.
Denna minskning av polspänningen börjar när temperaturen stiger men på grund av batteriernas massa så hinner man värma upp dom internt ganska mycket innan man hinner stänga av.
Laddar man för "tamt" så kan laddaren missa denna minskning av polspänningen då kurvan blir alltför flack och man hinner då inte stänga av innan batterierna är för varma.

.......det är svårt att ladda rätt men om man tar det lugnt så batterierna inte blir varma så tar dom ingen skada heller, det är min erfarenhet.

/Micke
 
Hej!

Jag brukar ladda dem med 0.1 C eller mindre, delta U är svårt att se.
(använder ett "vanligt litet labbaggregat")
Numera har jag lärt mig ganska väl hur länge de behöver laddas, så tiden får avgöra.
Det går precis att känna att de värmts upp något lite när de är klara.
 
Back
Top