Laddning av reservbatteri. UTRUSTNING?

SM0RCL

Well-Known Member
Vill starta en ny tråd med anledning av CTEK laddarfråga.

Skulle vi inte kunna samla ihop lite info om vilka laddlösningar som fungerar utan vare sig störnings- eller batteriproblem.

Konstaterade nämligen att jag har ett uttag för laddning av batteri på mitt nätaggregat, ett Diamond GSV-3000. Om jag tolkar manualen rätt, så kan den underhållsladda med upp till 1A.

Är det någon som har använt sitt GSV-3000 på avsett vis för att ladda/UH-ladda batterier?

Fungerar det bra?

73 de Kai

PS: Ser fram emot att höra andra bra förslag.
PS2: GSV-3000 stör inte såvitt jag har upptäckt...
 
GSV-3000 är ett analogt nätaggregat med järntrafo och serieregulator för spänningen.
Det har strömbegränsare, fläktregulator, och det är nog tack vare kontinuerlig ströregelring det anses kunna ladda blybatterier till konstant spänning. Det är då viktigt att det står på 13,8 V.
Så vitt jag kan se finns ingen särkslid utgång för backupbatteri utan man avser att det skall kopplas parallellt med utgången.
Schema finns som fil hos mig.
Anslutning av tomt bilbatteri kommer att ge hög ström.
Kanske fanns alternativa versioner av detta PS???

de
SM4FPD
 
Optimala laddtekniker styrs helt av vilken batterityp det är, det är stor skillnad på laddningstekniken för våta batterier och VR gelbatterier och även inom gelbatterisfären är det skillnad.
Återfyllnadsförhållandet och kapaciteten styr vilken ström som laddaren skall klara av att ge så där måste man räkna lite.

Placeringen av batteribanken påverkar laddningsströmmen, har du den i ditt svala garage så går det åt betydligt mindre underhållsström än om du har den bredvid ditt varma rörslutsteg.
Cellspänningen vid laddning bör alltså vara optimerad för aktuell omgivningstemperatur, allt för bästa livslängd på batteribanken :)

Hårt laddande och dåligt dimensionerade likriktarladdare skapar värme som är direkt skadligt för bly/syrabatteriet.

Är det en bank med flera SMF-batterier så skall de helst vara av samma sort och samma kapacitet, i vissa fall så klusterladdas batterierna och kopplas samman först när de skall nyttjas, det funkar således inte om du hela tiden förbrukar av batteribanken.

Mascot 2047 är ett exempel på en trestegsladdare som jag vet är väldigt störningsfri på HF, den klarar både bly/syra och LiIon.

Krångligt? -javisst!
Man kan helt enkelt inte bara bestämma att den eller den laddaren skall du ha utan det finns en hel del faktorer som måste tas i beaktande för att du skall nå den optimala batteriekonomin :)
 
Back
Top