läckage/störning från RG58 till intilliggande kablar??

sm7rdx

Member
Jag har dragit RG58 från HF-antenn till källaren. I samma genomföring i vägg finns andra kablar, t.ex. till mitt wire-nät. Det är EKKX, 4-ledare utan skärm. De är parallella någon meter eller så. Hur mycket HF läcker till denna kabel? Max effekt ät 100W från tranceivern.
Det är 5 Voltsignaler i dessa kablar och de är anslutna till en Raspberry Pi.
Att jag använder RG58 beror på att jag har massor av det, varför köpa RG213 då, t.ex. Jag är väl rädd att 1wire-interfacet skadas. Sensorerna är Maxims DS18S20.
 
Det är svårt att svara på hur mycket som läcker.
Det kan ju bero på om du har förhöjt SWR på vissa frekvenser.
RG213 är inte mycket bättre än RG58, båda är ju enkelskärmade.
RG223 eller RG400 är dubbelskärmade.
Kanske kan du dra en tunn folieskärm runt dom kablarna som du vill skydda.

Jag kör med RG400 och har dragit den ca 5m parallellt med flera Cat5-kablar utan problem.

Jag förstår ditt problem, du vill ju inte ta reda på om det håller. Du vill vara säker på att det håller.
 
Last edited:
Problemet är väl att du kan få RF-strömmar i skärmen, inte för att kabeln i sig läcker utan att dessa uppstår vid matningspunkten alternativt att RF plockas upp från antennen.
Då är det mer drosslar och ferriter som gäller samt filter/avkopplingar på ingångarna på din RPi.
 
En tät Rg58, mil-kvalitet, borde inte vara nåt problem. Går det att distansera trots utrymme och som nämnts, kanske ett metallrör runtomkring. - Det man ska akta sig för är elledningar där det kan gå höga strömmar samt induktiva laster som kopplas i och ur. Nåt som kanske är mer aktuellt inom industriell miljö..

/Sven.
 
Skärmningsmåttet varierar mellan olika fabrikat av RG58, ett fabrikat hade 55dB för RG58 att jämföra med RG223 som var 75dB. Tittar man på LCF 7/8 så hamnar man runt 95dB, så det gäller att välja rätt kabel för uppgiften.
 
Back
Top