Läckande Kabel-TV

SM6URQ

Member
I Vetlanda har det under en ganska lång tid hörts en ljudkanal (145.775) från ett förmodat läckande kabel-tv system.
Är det helt utsiktslöst att be PTS göra något åt saken? Någon med erfarenhet i liknande fall?

73 de Christofer
 
Varför inte skicka dem ett mail, göra en anmälan? Är väl större chans att det händer något då.
 
På den tiden jag pysslade med CATV försökte operatörerna undvika att lägga kanaler på
amatörradiofrekvenserna, men det berodde mest på att man inte ville bli störda av
amatörer som bodde i husen än av hänsyn till dom.

Vid ett tillfälle skulle en kommunal fastighetsägare styra värmen på något "smart sätt"
i sina fastigheter. (Detta var före Internet) Det visade sig att kabelnätet mycket riktigt
var tomt runt 72/144 MHz, så det blev en konstruktion av en bärvågsstyrd utrustning
som jobbade där med mycket låg nivå för att inte korsmodulera "nyttolasten".

Det kan ju vara glapp i någon överlämningspunkt, eller någon som installerat ett analogt
nät i ett nät uppbyggt med gammal sunkig kabel. (Normalt skall man använda
ganska bra kabel då amplitudbalans är viktig för att undvika intermodulation
men klantar finns det ju gott om)

Nu är nog analog CATV på utgående. Många bekanta i tätorter har fått eller skall
få sina kabelnät utbytta mot digital-TV-dito via fiber.

Föreslår en liten kvällstur med en handapparat, en HB9CV och en kaffetermos.

;)
 
Vi hade problem i Stockholm med ComHems nät, tror det var en audiosignal som störde.
Nu mera så är det digitalt och finns det en störning så går den nog inte att urskilja.

Vill minnas att det sändes klagomål både till PTS och ComHem, men att ComHem skyllde
på att det var abonnenterna som hade dåliga kablar/kontakter och att de själva inte hade
några "läckor".
 
Jag tror att ComHem fortfarande skickar ut analogt utbud parallellt med det digitala. Det gör de i alla fall i mitt hus, men inte på frekvenser inom amatörbanden.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jodå, det finns analoga signaler i våra uttag också här nere i backen Bengt (jag och KBW bor på samma gata).
Det finns också en mycket stark störning i trakterna av 145.7875 (R7x) som blir starkare när jag närmar mig
kabel-TV:ns sladdar och uttag med min VX-1:a i handen.
 
Jo, antog att de fortfarande sänder analogt, det nog t.o.m lag på det. Men de
analoga kanalerna ligger inte längre på amatörradiofrekvenser.

Att de stör vet jag, det har bara ökat i.o.m att de även kör Internet över sitt nät.
Men det är nog tyvärr hopplöst att få ComHem att täta sitt nät - de kommer bara
skylla på användarna, precis som tidigare. Istället blir deras nät bara äldre och
de trycker väl på mer för att kompensera dämpning i åldrande kablar och stör
ännu mer ....
 
Jag har kollat lite på husets interna nät då jag hade nycklar tidigare och det är samma slingförstärkare
monterade fortfarande som satt här när inlandsisen drog sig tillbaka....
 
Tror den egentligen vill ha likström 110V, därav alla övertoner....

Nätet i huset i övrigt måste vara sedan fall 60-talet antar jag.
Byggt 1950/51. Antar att det drogs in senare när TV slog igenom
men jag har svårt att tro att alla kablar bytts ut sedan dess.

En del är ju liksom "inmurat" om man säger så.
 
Kanske tidigt 80-tal. Det fanns ett äldre system med antenner på taken, i.a.f på vårat hus. Antennfästen sitter kvar. Vid renoveringen i början av 2000-talet så rev de ut förstärkare med mera, lade beslag på ett par och det satt "moderna" kiseltrissor i dem så om det fanns ett tidigare system från 60-talet så var det inte det som ersattes av kabelnätet. Tror att kabelnäten dök upp på 80-talet i.o.m sattellit TV slog igenom.
 
Riktigt gamla centralantennsystem hade samma kontaktdon i uttagen för både TV och radio. Har man otur har ett sådant system bara uppgraderats med nya uttag och sedan kopplats in till kabelnät. Koaxen i dessa system hade en gles skärm och läcker som ett såll.
 
Back
Top