Lägenhetsjordning

SM0IKR

Well-Known Member
God helg alla.

Har flyttat till lägenhet 7 tr. upp.
Får/vill inte sätta antenner på taket.
Har köpt en lite portabeldipol ( Wimo: XR-100 ) att ha på balkongen.
Ännu har den inte kommit dit utan endast provats inne i vardagsrummet. hi.
men
Problemet är att få jord till rigg&ATU. Allt blir "live" här.
Resonans och SWR ändras om man lägger handen på t.ex. ATU'n.
Detta beteende försvinner om jag drar en kort sladd (20 cm) till värmeelementet.
Är det en bra lösning?
Inget eluttag är jordat.
Ska jag dra en jordsladd från proppskopet? (ca 15m)
Eller blir allt bra när jag får ut antennen på balkongen?
Friska förslag mottages gärna.
73
Göran
ps. VHF+UHF vart mycket bättre nu när man fick lite höjd på antennen.ds.
 
Last edited:

SM5ZAD

New Member
För mej fungerade det alldeles utmärkt att jorda till värmeelementet - vattenburet alltså.
med en "longwire" på 7 m (en tråd lindad lite lagom runt ett 7 m långt metspö som sticker ut horisontalt från balkongen på 4 vån, har jag nått italien på psk31 - Kanske något att prova?
 

SM0AOM

Well-Known Member
Detta är svårare än man tror.

När man bor på 7-de våningen så är det c:a 20 - 25 m mellan radion och "jordplanet".
20 m är en 1/4 våglängd på 80m, så en konventionell jordning kan bli verkningslös.

Att prova antennen inne i lägenheten ger ingen uppfattning om hur den kommer att verka
ute på balkongen, därför att alla "små" antenner har starka när- eller induktionsfält som helt förrycker deras avstämning när man kommer nära dem.

Inte förrän antennen är ute på sin mer permanenta plats, gärna så långt bort som möjligt från metallföremål, kan man uttala sig om hur den arbetar.

Det som går att göra i jordningsväg med någorlunda verkan är att förbinda så mycket metall som möjligt som finns i huset; värmeledningsrör, vattenrör och om balkongräcken och fasader är av metall, även koppla dessa till den "kalla" änden av ATU'n.

Då uppnår man att HF-strömmarna som finns på utsidan av apparathöljen och kablar
kommer att ledas bort via en så stor yta som möjligt, och inte ger upphov till höga HF-potentialer.

Om det inte finns några jordade uttag i lägenheten (verkar f.ö. märkligt, det måste finnas minst ett jordat uttag i köket...), rekommenderas för din säkerhets skull att låta en elektriker ersätta alla väggkontakter i radiorummet med jordade.

Man ska dock inte använda nätets skyddsjord som HF-jordning, därför att det finns en
högst påtaglig risk för att andra lägenheters skyddsjord eller nolla kan få en HF-potential
så att TVI och HiFi-I förvärras.

73 och God Fortsättning/

Karl-Arne
SM0AOM
 

M0DFI

Well-Known Member
"Virtuell" jord

Problemet du beskriver är ganska vanligt så fort du har jordledningar som är
längre än 1/4 våglängd men borde inte vara ett problem med en dipol.

För de övriga som använder antenner som behöver jordplan, så läs nedanstående text.

Många tror att man kan lösa jordningen med att koppla in vattenledningssystemet
som jord, tyvärr så kommer du inte närmare marken på det sättet!
Det du uppnår är att din utrustning är riktigt ELEKTRISKT jordad - vilket iofs är bra!
Dock inte RF jordad!

Jag hade förmånen att bo i Kina under 7 månader förra året och bodde då på
34'e våningen. Då jag "bara" hade 4 våningar till taket, så satte jag upp en liten
longwire för att lösa antennfrågan på ett sidigt sätt.

Även efter omsorgsfull jordning till vulkanvärme systemet, grova kopparrör till marken,
så fick jag RF i utrustningen.

Min lösning på problemet blev att installera en "artificiell jord", vilken löste problemet
till 100%. Ingen RF i lägenheten.

Det finns en färdig enhet att köpa från MFJ men det är mycket enkelt att tillverka
en "Artficiell Jord" själv och den är även billig att tillverka.

För att "nolla" potentialen på din stations jordanslutning, så fas förskjuter man
matningen till jord +/- 90 grader och kan då uppnå en arbetspunkt där stationen 'tror'
att den har en 1/2 våglängds jordkabel.
Enheten består i huvudsak av en variabel kondensator på ca: 200-600 pF och i mitt fall
en spole på 12 varv om ca 40mm diameter med ett lämligt antal uttag på spolen.
C och L seriekopplas i jordslingan.

Man kan naturligtvis kosta på sig en switch men krokodilklämma på förtennad 2-4mm
spoltråd funkar bra det med. Kondensatorn behöver INTE vara av high voltage typ.
Dock bör en lågförlust kondensator användas då det annars blir lite varmt.

I serie med matningen kopplar du in en liten mätbrygga, matad via en toroid trafo.

Man stämmer av med kondensatorn och spolen tills man kan 'nolla' spänningen på
stationssidan av enheten.

Du borde kunna bygga en enhet för någon hundralapp plus låda.

Du kan hitta kompletta byggbeskrivningar på internet men om du misslyckas, så skicka
mig ett e-mail så skickar jag över ritningar.


Dan / M0DFI
 
Last edited:

SM0IKR

Well-Known Member
Hej igen.
Nu har jag haft lite tid över för att mecka lite. Det blåser som F-N men e i alla fall varmt.
Jag har dragit en "jordningtåt" till värmelementet. Tyckte först att det kom in störningar den vägen men det är nog inte så. I alla fall vart skaerna inte live längre. Satte upp dipolen på räcket och har borrat hål för kabeln. Så långt allt väl. Försökte va duktig och gjorde en "balun uppe vid mittpunkten genom att linda koaxen 10 varv på ett pappför ca 12 cm i diameter. Sedan in i värmen för att prova.
SKIT!
Fick en konstig resonans på ca 5 MHz och ca 5dB RL på rätt QRG. Meckade lite och rev sedan den "balunen". Nu funkar det som tänkt med resonans efter spolval och frekvens efter längden på spröten.
Kan inte sticka ut en 7m pinne rätt ut. Knappt jag vågar ha dessa 1,5 svarta tunna teleskopspröten. HI.
73 å God fortsättning.
Göran
 
Top