lägga till DX-cluster i N1MM plus

sm6rxz

Active Member
Hej!

Nu är jag sent ute inför cqww ssb, som börjar i natt, men jag får det inte riktigt att funka med DC-cluster i N1MM plus.
I Telnet-fönstret kan jag välja olika dx-cluster, men inte DXsummit som jag skulle vilja använda. Jag kan addera till listan och skriver in dxsummit.fi. När jag väljer connecta, så ser IP-adressen rätt ut (hittade den i vid googling(visserligen från 2012/2013)), men rätt snabbt blir det connection failed.
När jag provar i listan så funkar bara ett av 5 svenska cluster, de andra blir connection failed. VE7CC funkar också, samt ett engelskt. Jag har inte provat alla.

Vilket cluster använder ni? Är DXsummit ett bra cluster att använda?
Hur gör man för att lägga till det cluster man vill, i N1MM plus?

Tacksam för svar!

73 de Erik /SM6RXZ
 
Jag använder VE7CC både till N1MM plus och till DXLab som är mitt vanliga loggprogram.
Men istället för att koppla direkt till någon site så använder jag VE7CC:s lokala program på datorn där man kan sätta olika selekteringar och sedan låter jag logprogrammen koppla sig till det lokala ve7cc via 127.0.0.1:7300.
 
Erik, det är lite sent att kommentera detta nu men använd VE7CC som det står färdigt i clusterlistan i NL+ så går det UFB. Inga tilläggsprogram behövs. Bara kör.
73 - FUD
 
Bästa sättet är tanka ner en ny cluster,txt fil som finns på N1MM hemsida, ta den den som heter cluster.zip så får du alla cluster med rätt inställningar, Kör själv på dom svenska cluster:s utan problem.

Tillägg:
Installation av filen görs under telnet fönster välj editera - import av fil...


-BUM
 
Last edited:
Back
Top