Lägre brus med annan antenn ?

poxx

Active Member
Hej.

Har lite funderingar om trådantenner för kortvåg som jag tänkte lufta.

Jag bor på översta (3'e) våningen i lägenhet som ligger nästan i kanten på huset som är ca 50m långt. Är tjärpapp till tak och sitter ca 12-16 ventilationsrör i gjutjärn på taket.
Har gjort en formell ansökan till hyresvärden och fått tillstånd till en trådantenn som inte syns från marken. Så vertikala antenner är uteslutet.
Så....till saken. Har för någon vecka sedan slängt ihop en Windom FD-4 med 6:1 balun från Eco + ett gäng ferritar vid matningspunken. Matas med Coax och har dragit antennen mellan dom 2 yttersta ventilationsrören.

Men, jag har då upptäckt att det ligger en trevlig brusmatta på ca S7-S9 ungefär hela tiden på 80 & 40m, som ibland kan bli lite lägre under någon timme.
Frågan är då som följer. Kan jag få ner störningarna enbart genom att byta antenn?

Har hört att elektriskt kortslutna (Vikt dipol & loop) skall vara tystare. Men kan dom göra så att det blir lägre brusnivå? Har testat med batteri och jordade uttag, men blir inget mindre brus. Funderar isåfall på en loop på ca 80m samt en sgc tuner för att få ett "multibands-system".
Är det meningslöst att byta ut nuvarande antenn och kanske bättre att jaga störningskällor som grannar?
Sitter förresten en 3G basstation ca 50m härifrån. Kan en sådan skapa störningar på kortvåg ?

73 de SA4AER Henrik
 
störningar

poxx said:
Men, jag har då upptäckt att det ligger en trevlig brusmatta på ca S7-S9 ungefär hela tiden på 80 & 40m, som ibland kan bli lite lägre under någon timme.
Frågan är då som följer. Kan jag få ner störningarna enbart genom att byta antenn?

Sitter förresten en 3G basstation ca 50m härifrån. Kan en sådan skapa störningar på kortvåg ?
73 de SA4AER Henrik

I. Kanske antennen sitter för lågt, kan behöva komma längre från (högre upp) från taket. Det kan ju finnas en "störningsdimma" runt huset orsakad av fläktar och annan elapparatur på vinden m.m. Men störningar kan även komma längre ifrån.

II. Själva basstationen kanske inte stör, men väl tillhörande utrustning som likriktare, switchade kraftaggregat m.m. strömförsörjning kan störa.
73 / SM5KRI
 
SM6KRI said:
I. Kanske antennen sitter för lågt, kan behöva komma längre från (högre upp) från taket. Det kan ju finnas en "störningsdimma" runt huset orsakad av fläktar och annan elapparatur på vinden m.m. Men störningar kan även komma längre ifrån.

II. Själva basstationen kanske inte stör, men väl tillhörande utrustning som likriktare, switchade kraftaggregat m.m. strömförsörjning kan störa.
73 / SM5KRI

Hej.

Matningspunkten sitter på ett järnrör ca 1.5m över taket.
Ändarna sitter iofs i höjd med rören. Ca 0,5 meter.

Sitter även en stor fläkt på taket som jag smått börjar att misstänka för störningarna.

Och nu så ramlade ytterligare en femkrona ner, då jag inser att det finns en strömbrytare upp på vinden som går till takfläkten. Hmm...idé..
Är kanske läge att slå av den under några minuter och se om bruset försvinner.

Va drygt det är med alla störningar. Man börjar inse varför det inte är så dumt att bo i en villa i skogen. =)

73 de sa4aer
 
Störning eller brus?

Hur låter störningen?
Har du hört något liknande förut som du senare konstaterat orsaken till?
Jag tycker definitivt att du skall "smyga" dit och fimpa fläkten under en kort stund, gärna med en medhavd transistorradio som har åtminstone en del av det störda frekvensområdet så att du kan kolla precis när du slår ifrån fläkten. Men glöm inte att starta den igen...
Om den är orsak till störningen så står du inför problem nr 2...:confused:
eftersom du fått tillstånd till antennen på taket...lycka till!
/ Ingvar
 
Back
Top