Lämplig eller olämplig antenntråd

SM7PXS

Well-Known Member
Hej Alla

När jag bygger mina trådantennen använder jag normalt det som finns att tillgå på nära håll och för en vettig penning (läs snål smålänning) Det blir därför oftast FK eller RK kabel.

Nu har jag sett en del synpunkter i andra diskusioner att det är helt förkastligt att använda isolerad kabel till antenntråd. Medan en del andra säger att det inte är några problem.

Vad är det egentligen som gäller, vilka förluster kan man förvänta sig?

Eller kan man använda den typ av tråd som används till elstängsel, finns ju lite olika varianter där.

73 de SM7PXS Örjan
 
Man behöver normalt inte oroa sig för isoleringen runt antenntråd.

Denna leder till att antennen blir någon procent "för lång" jämfört med
oisolerad tråd, och förlusterna i isoleringen blir, i varje fall på kortvågsbanden, helt försumbara.

Däremot kan det vara bra att vara uppmärksam på materialet i tråden.

Om man gör en antenn av järntråd eller andra "ferromagnetiska" material,
kommer förlusterna i tråden att bli många gånger större än i t.ex. koppar eller aluminium.

På antenner som sitter relativt nära marken är dessa dock ändå små jämfört med förlusterna i marken.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ståltråd fungerade inte alls

En gång skulle jag bygga en multibanddipol för 80-20 m, dvs tre dipoler anslutna till en gemensam matningspunkt. Jag tog det jag hade, dvs 1,5 mm förzinkad ståltråd till 40 m-dipolen och Elfas flätade antennlina av koppar till 80- och 20-m dipolerna. Det gick inte att hitta någon resonanspunkt ens i närheten av 40 m-bandet. När jag då bytte ståltrådarna mot diverse ihopsnodda stumpar av koppartråd med tillsammans rätt (samma) längd, fungerade antennen som förväntat även på 40 m. Hur förklarar du det, Karl-Arne?

/ Göstha
 
Tänker bygga min dipol av denna wire.. artikelnummer "19-087" på biltema, 2-3 mm 50Meter, 129:90:-

Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-084_l.jpg


Den skall tåla 375Kg, jag har lånat en dipol som är byggd av denna wire och den går mycket bra .. :)

/Mattias
 
Härligt med svar man vill ha

Tack Karl-Arne för svar

Och alla ni andra oxo naturligtvis.
Jovisst Janne DL1000 är ju perfekt men det finns tyvärr inte på ÖB.
Det gör däremot FK för en överkomlig summa.

Funderar på om man skulle köpa en rulle eltråd till elstängsel. men det verkar bli en väldigt liten kabelarea. Såg att något företag hade 2mm aluminiumtråd men det finns nog risk med den att den töjer sig en del. Vet inte vilken som har störst elastisitetskoefficient, Al eller koppartråd med isolering. Men det får väl prektiska prov utvisa.

Den Biltema kabeln såg ju lite spännande ut. Sedan är ju frågan då Karl-Arne vad som räknas som nära marken.. vad talar vi om för avstånd? 0,1 våglängd eller 1 våglängd.

Hittade vad jag trodde var gröna glasfiberpinnar 2,10m långa gjorda för att stödja buskar. Hade varit perfekta som spridare i ett antenn projekt. Men efter inköp och böjprov visade det sig vara ett plastövedraget tunnväggigt plåtrör. Alltstå mindre lämpligt som spridare.

Får leta vidare efter lämplig källa. Vet att det diskuterats här tidigare. Har funderat på metspö men behöver lite bättre böjlighet. Klurar på att bygga en hex-style beam.

73 de PXS
 
Last edited:
Antennkabel

Har alltid använt FK-kabel till trådantenner och aldrig haft problem. Risken med en tjockare kabel är nog att den blir för tung så den "sackar ner" på mitten om den har skaplig längd. Den ställer s.a.s. stora krav på fästpunkterna.
Då det gäller feederspridare så skulle jag kunna tänka mej att elektrikerrör av den tunnaste modellen skulle funka fint...:)
/ Ingvar
 
4 Element Beam 10-15-20 M.

har en 4 element cuscraft A4 för 20-15 10 m.
och den är på ett stålrör bara 1 m. över nock(4m över mark) på mitt hus .Bör den vara högre för att ge bra resultat?. j a !!Säger alla , men får jag negativa effekter när den är så nära taket (tegel -pannor med gavelplåt ).
jag kan öka höjden med 6 meter ....
Jag känner att det är en dum fråga men kan någon säga hur mycket det skulle göra att höja med ca 5 meter?
 
Last edited:
SM5DXU said:
. När jag då bytte ståltrådarna mot diverse ihopsnodda stumpar av koppartråd med tillsammans rätt (samma) längd, fungerade antennen som förväntat även på 40 m. Hur förklarar du det, Karl-Arne?

Så här i efterhand är det svårt att ha någon uppfattning,
men erfarenhetsmässigt så blir det runt 2 - 3dB förluster i en 1/2-vågs dipol som
är gjord av mjuk järntråd jämfört med motsvarande koppartråd. I ståltråd (kolstål) kan man anta att förlusterna blir ännu större.

Man kan tänka sig att kombinationen av serieresistans från ståltråden och markförluster
gjorde att resonanskurvan blev så flack att det inte gick att få till någon "avstämning"

När man annars talar om "antenner nära mark" är det upp till c:a 1/4 våglängd som avses, vid större avstånd avtar markens inverkan snabbt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Lite längre spridare

Ok, återigen tack för svaret

Nja spridarna ska vara lite längre i detta fallet. Dom är tänkta att bära upp elementen i en Hex-beam så för en Hex-style som tex täcker 10-20 m behöver dom vara 3 meter långa och böjas i en elegant båge uppåt. Antennen ser rätt mycket ut som ett up och nedvänt paraply, fast utan klädsel.

Så tyvärr lär det inte räcka med vp-rör. Det är metspö eller bambu eller annat som gäller eller ännu hellre någon form at stabilare glasfiberrör.

73 de PXS
 
En annan möjlig orsak är det faktum att flera dipoler som kopplas samman i en gemensam matningspunkt blir besvärliga att få i resonans då dipolerna kopplar mycket starkt till varandra vilket påverkar matningsimpedans och resonansfrekvens.

Jag gjorde för några år sedan mätningar på en skalmodell av två 80 & 160 m dipoler med gemensam matare där vinklarna mellan dipolbenen varierades. Försöket gjordes under kontrollerade former över ett jordplan. Generellt kan sägas att ju mindre vinkel mellan dipolbenen ju mer kritiskt blev det att hålla avståndet kontra längden på dipolbenen. Hela försöket mynnade ut i den enkla slutsatsen att sådana antenner fungerar bäst på pappret och att till synes obetydliga variationer i mått kan ge väldigt stora skillnader i resonansfrekvens och impedansnivåer.

Mest stabil funktion fås om vinklarna kan göras >30 grader och "perfekt" blir det naturligtvis om man nöjer sig med två band och 90 grader - då dipolernas ömsesidiga koppling minimeras.

Med detta ville jag ha sagt att konstruktion nr 2 kanske inte var 100% identisk när det gällde avstånd och den elektrikska längden på antennbenen? (Det var ju olika material och kanske olika tråddiametrar)
 
SM7PXS said:
Hej Alla

När jag bygger mina trådantennen använder jag normalt det som finns att tillgå på nära håll och för en vettig penning (läs snål smålänning) Det blir därför oftast FK eller RK kabel.

Nu har jag sett en del synpunkter i andra diskusioner att det är helt förkastligt att använda isolerad kabel till antenntråd. Medan en del andra säger att det inte är några problem.

Vad är det egentligen som gäller, vilka förluster kan man förvänta sig?

Eller kan man använda den typ av tråd som används till elstängsel, finns ju lite olika varianter där.

73 de SM7PXS Örjan

Jag har aldrig byggt antenner i annat material än FK kabel i varierande diametrar. Det har alltid fungerat utmärkt och det är perfekt material att bygga av. Antennen blir ca. 5% kortare har jag märkt när man använder isolerad tråd.

Jo nu kom jag på att jag lyckades ljuga oxo, jag har ju faktiskt satt upp beverage antenner med DL1000, försvarets gamle teleledning, det gick oxo bra.

Bygg du med FK det är inga problem!

73 de Teemu SM0W
 
SM0AOM said:
Så här i efterhand är det svårt att ha någon uppfattning,
men erfarenhetsmässigt så blir det runt 2 - 3 dB förluster i en 1/2-vågs dipol som
är gjord av mjuk järntråd jämfört med motsvarande koppartråd. I ståltråd (kolstål) kan man anta att förlusterna blir ännu större.

Man kan tänka sig att kombinationen av serieresistans från ståltråden och markförluster
gjorde att resonanskurvan blev så flack att det inte gick att få till någon "avstämning"

Kan man därav dra slutsatsen att matningsimpedansen blev såpass låg, att swr aldrig kom under 2:1 eller vad det nu blev (jag minns inte exakt så här långt efteråt)?

/ Göstha
 
Snarare att impedansen blev högre, eftersom förlustresistanserna sätter sig i serie
med strålningsresistansen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
För en *"kortvarig" antenn (max 2 - 3 år) vill jag rekomendera "vanlig" MIG-svettstråd.
0.8mm manganjärntråd med tunt Cu-skinn. Bör hålla "väder och vind" i c:a 2 - 3 år.

Hos BILTEMA kostar en 1kg rulle en 50-lapp och innehåller runt 300m.
Det blir många experimentantenner det!

Det är inte alla som har schack mitt under en lämplig dipolantennplats,
ibland bor man bredvid en sådan plats.
Som lämplig multibandsantenn vill jag då rekomendera den nästan bortglömda
DL7AB-antennen. Beskriven i Rothhammel´s Antennenhandbuch.

Den är en ändmatad ½-våg för lägsta band. Z(in) c:a 5 000 ohm, men det klarar en
spartrafo med Z 1: 1 000 = N 1 : 10 enligt trransformatorformels 4:a bråk.

Koaxskärm till "botten"på spartrafons spole,
innerledare till spolen efter 10 varv och
antennänden till spolen efter ytterligare 90 varv.
Totalt 100 varv.

C:a 2,5 - 3 m från matningsände en 5 - 6 varvs spole (d=50mm avlopsrör i grå plast).
Totallängd från matningsände till andra änden ½-våg för lägsta frekvens.

Häng den på c:a 10m höjd så har du en perfekt NVIS-ANTENN för lokala 80-QDSO:n!

73 de SM0ETT / Hans
 
Last edited:
Vad gäller antenntråd så har jag med god erfarenhet använt en 2,5 mm2 RK polyetenisolerad och förtennt till en 50 m lång bredbandsdipol under ett par år. ELFA 55-405-05.

Denna tråd har följande fördelar:
- PE-isoleringen blir inte styv i kyla som PVC utan är mjuk och smidig i olika temperaturer
- PE-isolering har mycket låg absorption av HF jämfört med PVC
- Tråden är isolerad och förtennt vilket skyddar mot korrosion

Nackdel: Priset
 
Jag har haft goda resultat av vanlig FK1,5². 2 eller 2,5 är givetvis bättre men då kan det ibland kosta mer.
1,5² har jag upplevt något för tunn på 160m vertikalen då den efter 1 års blåsande i en tall sträckt sig en liten bit. Men eftersom FK är så billigt så byter jag den efter 1 år.
Om det är några förluster så vet jag inte om jag märkt av det. Galapagos kom jag igenom på första call på 160m som bästa DX hittils så det verkar fungera.

Dock skulle jag akta mig för att handla FK på ÖB, dels är de dyra och dels kan jag medella att jag sprang in där en gång när min 80m FK-vertikal hade gått sönder i stormen Gudrun för att mitt FK lager var slut. Jag köpte en 20m rulle för att snabbt bli QRV på 80m men hej o hå, den visade sig vara 16,24 meter istället för 20m. När jag skulle reklamera den mot en ny så gick inte det för jag öppnat förpackningen - jaha, hur ska man då veta hur lång den är........ *s*.
Dessutom är ÖB dyra på FK.

73 de Magnus
 
Själv använder jag BILTEMAs galvade plastade stålina som SM0YYQ visar på bild.
Jag kör 2 x 40 meter och priset är ju mycket bra, man får över till en dipol för 7 MHz på två förpackningar.
Det i mitt tycke viktigaste är att slippa klättra upp 25 meter när den blåser sönder.
Som snöre använder jag flagglina som tål UV ljus och runt 200 kg belastning.
Den antennen har nu gått några år.
Före denna lina använde jag DL-1000 delad, till min 2 x 40 emter och den höll säkert närmare 10 år.
Vad som hände var att den töjde sig lite och isolationen sprack, och ståltrådarna rostade och sen gick den av.
Fördelen med den antennen var att den var myket lätt, och man kunde spänna upp den 80 meter långa tråden bra.
FK eller RK lär töja sig lite, men är ju annars billig och bra. Jag har oxo upplevt att om man löder den i ändarna så kan den gå av just där lödningen gör den hårdare.

Någon eventuell bråkdel av en dB förlust i den galvade linan vägs lätt upp av den inte ramlar ner flera ggr per år. Sen återstår givetvis att se om plasten och galven håller, kanske den börjar rosta ändå efter några år.
 
Spridararmar

Vill du ha bra spridararmar till häxan så titta på Spiderbeams produkter, de har även en förträfflig kabel som är stark och inte töjer sig som vanlig FK gör.
Spiderbeam© High Performance Lightweight Antennas är adressen,
Till vanliga HF dipoler avänder jag fk 1,5. Om du skall spänna hårt kanske FK2,5 är att föredra men en liten töjning är nog att räkna med. Läs mer om detta på spiderbeams site.
73 de SM5MEK Janne
 
Back
Top