Lämplig firma att beställa billiga mönsterkort från?

Det blev seeedstudio som fick leverera. Jag är helnöjd med resultatet. Kan verkligen rekommendera circuit.io som onlineeditor. Väldigt lätt att förstå och komma igång med.
 

Attachments

  • 20161221_095905.jpg
    20161221_095905.jpg
    783 KB · Views: 50
10 100 x 100 mm 2 lagers kort på Seeed för $4.90 + frakt blev $17.17 kan jag verkligen inte klaga på!
 
JLCPCB är billigast just nu. 2$ för 10st 100x100mm kort. De är ganska mycket billigare än Seeedstudio när det gäller PCB med större dimensioner.
De tar däremot längre tid på sig att leverera och de är inte bra på att uppdatera status var i processen kortet befinner sig. Så har man tid är de billigast och "bäst"
Men Seedstudio är mer pålitliga så jag använder oftast dem, med snabb frakt med DHL har man ofta ett kort levererat till dörren ca 14 dagar efter man har skickat up gerber filerna.
 
Testade http://allpcb.com, de har gratis frakt med TNT och DHL för tillfället. 5USD för 5st 50x50mm. 20USD för 10st 100x100mm. Beställde 4/1 och 6/1 och fick korten idag. Korter ser bra ut.
allpcb.jpg
 
Ett 4 år gammalt projekt aktualiserades och jag fick härom veckan för mig att beställa prototypkort.
Denna gång testade jag PCBway, så swoosch iväg med en gerberfil och tillbaks kom korten med DHL, paketet var förtullat så det tillkom en liten avgift.

Kvaliteten på korten är faktiskt utmärkt, det enda jag vill anmärka på är att silkscreen'en på samtliga tre korttyper jag beställde var off, det är iofs ganska vanligt.. alltid fel spacing mellan bokstäver samt utbytta teckensnitt och fel storlek på densamma.
Har man en kritisk silkscreen är PCBway inte rätt ställe, skall det gå snabbt och kvaliteten skall vara bra så är det en bra fab för mindre serier.

antswiled.jpg
 
Jag har sedan senaste uppdateringen här uteslutande använt JLCPCB med ett undantag av allpcb då de hade erbjudande i höstas med gratis DHL-frakt.
Började året starkt med 5 olika kort som nu är på väg. Kort 1 är USB-PSU för HP-probar (+15V & -12,6V), 2 ny revision på SOT89-MMIC (första revisionen hade flera problem som visade sig över 3GHz), 3 & 4 labbkort för komponentmätning med VNA i 1.6 resp 0.8mm, kort 5 en EEPROM-adapter från 28->24 pinnar.

Jag har ännu inte byggt mitt första beställda fyrlagerskort med stencil ännu. Det är en moddad version av denna, ingen switchregulator, flera valbara ingångsfilter, andra combiner/splitters.
 
Jag använder också utselutande JLCPCB sedan något år tillbaka.
De har nog mer eller mindre vunnit slaget om PCB tillverkning mot andra Kinesiska fabrikanter och jag gissar de är störst på mindre serier.
Det fungerar alltid mycket bra och snabbt.
 
8-10 dagar om du väljer snabb produktion vilket är standard för små serier dvs. 5 eller 10 st och om du väljer DHL express som frakt alternativ
 
Även jag har använt JLPCB flera gånger på senare tid. Billiga och bra men jag undrar om dom verkligen granskar underlagen innan dom kör på. Man måste namna varje lager rätt för att allt skall fungera vilket jag missade och det kom 10 kort som fick kasseras. Jag har använt standard posthantering vilket är aningen tålamodsprövande. Korten tillverkas i Dongguan på fastlandet och flygs sedan till Luxemburg via HongKong fvb befodran till Sverige. Från Kina kommer ett trackingnummer som sedan ändras till ett "standard" (?) nummer som dyker upp i PostNords trackingtjänst.

Att jag kör med metriska Gerber- och Borrfiler har JLPCB inte haft några problem med. Underlagen skall förutom varje kopparlager, mask och ev silkscreen även bestå av kortkonturen som separat Gerberfil. För att uppladdningen till deras portal skall fungera måste man zippa ihop underlaget och ändelsen måste vara .zip med gemener! Gör man rätt dyker kortet upp i deras on-line viewer med korrekta färger och allt (och det var då jag var för snabb med att trycka "OK" och inte såg att ett masklager var fel). Betalning via Paypal utan några som helst problem. Korten kom väl förpackade i brevlådan utan något knorr från PostNord.

Nyheterna nu i Januari har berättat att pga karantänskrav i Kina/HongKong kan det bli problem med logistiken in/ut från landet. Även flygpersonalen omfattas! Dessutom är det snart Kinesiskt nyår då hela landet stänger ner och myndigheterna är panikslagna inför Covidsmittan så den som skall beställa från JLPCB just nu kanske skall fundera en gång till på att vänta litet. Jag kikar även på Eurocircuits som kör småserier i Europa men har inte beställt något därifrån.

Kortet nedan kommer från JLPCB och är ett regulatorkort till en frekvensnormal.

5065A15_MkII.JPG
 
Back
Top