Lämplig första setup i lägenhet, på begränsad budget?

Än en gång, stort tack för alla svar!

Har läst igenom allt och har nog börjat närma mig ett svar jag nöjer mig med tills vidare.

Ska nog satsa på någon (~) 100W transciever, exakt modell och ny/begagnad får bero på vad jag hittar. Det lär väl vara det som finns den 25e samt hur mycket pengar som blir över när räkningarna är betalda som bestämmer.
Blir det en ny lutar det åt IC-718 eller FT-857D.. Och begagnad kan ju bli precis vad som helst.

Till det får det bli att köpa en avstämningsenhet. Förmodligen blir det en MFJ-945E eller någonting liknande.

Sen får det bli en rulle 1,5mm² FK till det hela, och börja så smått med egensnickrade antenner. Så får jag väl se hur långt jag kommer!

Taket är nog tyvärr inte aktuellt. Har väldigt svårt för att tro att hyresvärden skulle gå med på det (även om man såklart kan fråga), men så är det ju en del krångel med att klamra kablar nedför tre våningar tegelvägg och sådär, vill inte precis ha det hängande löst.

2VJX nämnde remotestyrning. Det skulle eventuellt kunna vara något. Föräldrarna bor på en liten gård, där skulle finnas alla möjligheter att sätta upp så stora antenner man vill.
Den största nackdelen med det är väl att det känns lite sådär att placera fin utrustning för tusentals kronor i garaget där och sen bara kunna kolla till det vid enstaka tillfällen, har ~10 mil dit. Men det är helt klart en möjlighet om (när) man tröttnar på förhållandena i lägenheten. :)
 
Blir det en ny lutar det åt IC-718 eller FT-857D

Min första radio var en IC-718 som jag passade på att köpa på Ham Radio Outlet när jag var i San Francisco.
Riktigt fin radio i det segmentet tycker jag. Man kan modda VFO-knappen om man vill att den skall löpa lite finare.
Instruktioner hittar du här, men du måste vara registrerad.
// Åke
 
Off topic.

Till SA7CJW
Kontakta SSA så de får justera stavningen på ditt QTH (Växjö).
Växsjö är en liten by i Bollnäs kommun. :)

Lycka till med dina antenn och utrustning!
 
Koaxialkabel på baksidan av en stupränna kanske?


Här finns inga stuprännor eller stuprör på byggnaden, så det går inte. Platt tak..



7CZR: Jo, jag har sett det, felstavad gatuadress också för den delen, ska ta och ringa någon dag. :)
 
Vet ej om bilderna fastna,

Men du har en fin gräsmatta framfor,skaffa dig en torkställs fot ,där kan du sätta många fina antenner .

Stig
 
Jag har en gp2500 som jag sätter i torkställsfoten den är 7m hög,jag menar brist på annat ,så när du skall köra radio så är det bara ut och skruva ner
foten i marken sätt upp antennen ,sen när du är klar plocka ner antenn,den går på alla band.

ja det blev lite rörigt,huvudsaken att du förstår poängen Hi!

Stig
 
EN möjlighet är att göra som en student tillika radioamatör i Linköping på 80-talet, som ville ha upp en liten quad-antenn på det platta taket till studentlägenheterna. Han använde en fälg som bas, svetsade på fyra stöd och satte antennröret i mitthålet till fälgen. (Tänk dig en fyrbladig propeller, propellerbladen är stöden som ligger an mot det platta taket, propelleraxeln är maströret.) Ingen åverkan på taket behövdes. Jag tror han tyngde ned stödbenen med cementplattor.

Tyvärr vek sig ett av benen i en höststorm, och antennen "quaddades".

m.v.h.
SM5OCI Per
 
Får du tillstånd (märkligare saker har hänt) att montera något på taket så skulle jag (med grannarnas tillstånd) snyggt klammra en tunn kvalitetskoax i hörnet mellan tegel och trädelen runt fönstet.

Jag fick tillstånd att bulta fast ett maströr med rotor och en 9el yagi för 2m på gaveln på ett hyreshus där jag bodde tidigare.

Får du upp en koax på taket är mycket vunnet, då kan du ju som sagt dra långa trådar runt kanten.

Annars är remoterig en bra ide, du behöver sällan någon fysisk åtkomst till grejorna, och tio mil är ju nästgårds i norrland :D
 
Jag skulle ha aktat mig väldigt noga och på alla sätt och några till försökt försäkra mig om att det verkligen är en riktig säljare som har den här radion.

Dessa små stationer har varit favoritobjekt ett tag för några riktigt sviniga bedragare på Tradera. Nu är det säkert lite extra lockande eftersom priset är alldeles väldigt bra, samt att det inte är auktion enbart, utan att du kan köpa direkt. Bedragare gillar "snabba" affärer!

Hos mig ringer alarmklockorna så det nästan borde höras från Jemtland och hem till Kronoberg där jag är uppfödd ;) (Markaryd).

Se upp! Se upp! och Lycka till!

Johan

Ps. mitt liv är alldeles för kort för QRP ... så det är inte det att jag är intresserad, det kan jag lova ;) Hade det varit ett riktigt FETT QRO slutsteg, ja då hade det varit en annan visa ...
 
Last edited:
Ni har nog helt rätt, garanterat ett helt gäng hundar begravna där.

Körde en bildsökning och bilden på radion är tagen från nätet, precis som flera andra bilder på olika objekt säljaren har ute, för samma pris på köp nu..

Även fri frakt på alla grejer - perfekt sätt att slippa att folk skulle vilja komma och hämta.

Edit: Har även rapporterat annonsen till Tradera, hoppas det försvinner. :)
 
Last edited:
Annonsen är nu avslutad på Tradera, så troligen reagerade de snabbt, eller så har någon handlat ;)
 
Av alla de råd du har fått vill jag framhäva detta: En horisontell dipol matad med perforerad bandkabel. Tråden behöver inte vara tjockare än 0,5 mm om du har den upphängd i mitten och då stör den inte visuellt. Använd små plexiglasbitar som isolatorer. Om du kan sätta den strax ovanför taket kommer du att ha framgång på alla band där antennen är minst en kvarts våglängd lång.

Eftersom din ekonomi sätter gränser vill jag puffa för en hembyggd antennanpassare som kan mata både bandkabel, koaxialkabel och ändmatad tråd. Om sändaren har inbyggd SVF-mätare blir projektet enkelt, de komponenter som går åt hittar du nog hos medlemmar i den lokala radioklubben eller billigt på loppisen i Eskilstuna i vår. "S-match" har nämnts och ett par andra konstruktioner visas här: Vimpa

Lennart
 
Hej!

Om du inte kan få upp en dipol, men en enkel tråd i något träd eller liknande
kan jag rekommendera denna enkla konstruktion :)

http://www.sm0o.se/teknik/WIRE_ATU.pdf

Bor också i lägenhet och har precis som du haft samma problem och funderingar
när jag startade min "amatörradio-karriär" och tog certet 2007.

Med risk för att "göra reklam för mig själv" skickar jag även en länk till en artikel
jag skrev just om att vara QRV och köra radio fast man bor i ett hyreshus.

http://www.sm0o.se/teknik/vaning3.pdf

Lycka till och kör så det ryker !
 
Det har förekommit flera tips på hembyggda antennanpassare i denna tråd. Det är ju inte alla som är bekväma med att bygga, men DU har fördelen att bo i Växjö där klubben har (fortfarande, tror jag) en bra verkstad. Det är ju en bit mellan högskolan och Sundet, men har du bil eller inte räds cykla på vintern funkar det.

SM5OCI Per
 
Back
Top