Lämplig första setup i lägenhet, på begränsad budget?

Jag har byggt den enkla ATU'n som SM0O rekommenderar och den fungerar alldeles utmärkt tillsammans med min Kenwood TS-820S och en enkel tråd vars längd helt enkelt fick bestämmas av var det fanns lämpligt träd. Tråden blev så där dryga 20 meter lång och den duger på 3,5 - 7 - 14 och 21 MHz. Andra band har jag inte prövat.
Svårigheten med att bygga ATU'n kan kanske vara att få tag i en vridkondensator för den som inte har nå'n i junkboxen. Den jag använde kommer från en gammal BC-radio, troligen från trettiotalet. Har inte märkt några tendenser till överslag trots att plattavståndet inte är uppseendeväckande stort.
73
SM0APK, Stig
 
Det fungerar bra utan vridkondensatorer. Den här varianten som Hans/SA7AUY har byggt fungerar ju också bra.
 
Oj, imponerande bygge :)

Fast det kan nog bli överkurs att tillverka egen kondensator av kylplattor för en ny amatör.

Fantastiskt snyggt bygge hur som haver !
 
7FBJ: Den där konstruktionen var ju riktigt klurig faktiskt!

Ska nog klura litet på hur man skulle kunna tänkas snickra ihop lite egna grejer i den stilen faktiskt. Några olika idéer poppar upp i huvudet rätt så direkt. :)

SM0O: Bara för att jag är ny som amatör, så innebär inte det att jag vare sig har tummen mitt i handen eller är ny på att bygga vare sig elektronik eller annat. ;)
Måhända att jag inte har värst mycket kunskaper inom antenner eller radioutrustning ännu, men hur en kondensator fungerar är inga nyheter för mig precis, och bygga grejer har jag gjort innan. Som ett exempel, ritade och snickrade ihop en CNC-fräs på några veckor för ~2,5 år sen, när jag var 18. Och den fungerar finfint än idag!
 
SM5DFF: "Rekordet togs av min gode vän Bengt, SM0KBW, där en granne anklagade honom för att olagligt stjäla gratis ström från träden !!!"
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    3,5 KB · Views: 368
Last edited:
SM0O: Bara för att jag är ny som amatör, så innebär inte det att jag vare sig har tummen mitt i handen eller är ny på att bygga vare sig elektronik eller annat. ;)
Måhända att jag inte har värst mycket kunskaper inom antenner eller radioutrustning ännu, men hur en kondensator fungerar är inga nyheter för mig precis, och bygga grejer har jag gjort innan. Som ett exempel, ritade och snickrade ihop en CNC-fräs på några veckor för ~2,5 år sen, när jag var 18. Och den fungerar finfint än idag!

Oj, nej det var inte så jag menade, ber om ursäkt för formuleringen :eek: Dina kunskaper vill jag absolut
inte ifrågasätta !
Jag menar bara att det finns betydligt enklare sätt att lösa konstruktionen och få tag i en vridkonding
ur en gammal radio, på eBay eller var som helst. Om man vill testa och ändå komma igång snabbt är
kanske valet att bygga sina egna variabla kondensatorer av kylprofiler inte det första tricket i lådan.

År dock grymt imponerad av bygget :)
 
Nu kunde jag inte hålla mig längre. Dök upp en begagnad Yaesu FT-897D, så den slog jag till på. Ser ut som en väldigt trevlig rigg, hyggligt mobil men gör sig nog fortfarande bra på bänken, samt man slipper alla miljoner menyer som i tex. FT-857, känns som att det är smidigare att ha de viktigaste funktionerna direkt åtkomliga när man inte riktigt vet vad man gör i början. :)
Hoppas på att få hem den innan veckan är slut.

Så nu ska jag bara kika på någon trevlig antennavstämmare, kanske blir att köpa om jag vill komma igång ordentligt innan jag hinner att bygga en egen, så får det bli en rulle FK till det, för antennbygge.
 
Antennavstämmaren har du gott om tid på dig att införskaffa, jag skulle nog bygga en själv, såvida du inte hittar en begagnad att börja med. Antennen är nog det enklare att bygga. Lycka till
 
Last edited:
Så nu ska jag bara kika på någon trevlig antennavstämmare, kanske blir att köpa om jag vill komma igång ordentligt innan jag hinner att bygga en egen, så får det bli en rulle FK till det, för antennbygge.

Såg att du inte valt en antenn ännu?.

Om man bara tittar på dina fotografier på vad som finns att tillgå så verkar en vertikal vara mest gångbart, och är detta din första fasta antenn så är det inte en dålig start alls.
En vertikal kan bli hur ambitiös som helst om man ska få den att gå på flest antal frekvenser och med perfekt anpassning till din tranceiver – men istället för att ge sig in på den vägen är den kanske mest lärorikt att börja med en grundläggande vertikalkonstruktion och ta ev. förbättringar i egen takt allt eftersom man finner ett behov av det och beroende på vad man nu gör mest på frekvenserna.
Jag har själv en enkel multibandsvertikal ståendes på marken utan stagning på sommar-QTH - den går på alla frekvenser mellan 3.5 och 28MHz och jag kör ofta QRP med den, det går att justera ner VSWR till acceptabel nivå även utan ATU om man är noggrann. En dipol är en bättre antenn men som sagt har man inte plats för dipoler så...

Min vertikal är bottenmatad med radialer och anpassning till 50ohm koax via en spole med uttag - gjord av prylar från affären staketstolpsfot man slår ner i marken, en 5m lång träregel 45x45, 5m glasfibermetspö, FK, PVCrör för spole, ”sockerbitar” - det är i stort sett hela inköpslistan, koaxen är ansluten med sockerbit till radial och spole. ARRL har en hel sida full med äldre beskrivningar på HF vertikaler, t. ex artikeln om ”novice four band vertikal” visar hur den kan göras.
G8JNJ har hållit på med sin bredbandiga HF vertikal ett tag nu, den är iofs. högre än 8m och verkar lite intressant att prova till sommaren eftersom man tar bort bandswitchmomentet med ovanstående variant.
 
Last edited:
Mitt förslag till första enkla billiga dipol.

View attachment 3033

Röd linje symboliserar en förlängd staketstolpe.
Blå linje är dipol med topparna invikta för att maximera längden.
Grön linje är 300ohm bandkabel som kan dras in via fönstret eller altandörren.

Till detta behöver du en tuner. Antingen bygger du en S-match eller så köper du en enkel liten LDG-tuner.
Med tunern i hand kan du sedan fritt experimentera med olika billiga antennlösningar.
Kan du sedan få upp en dipol på taket så kan du mata även den med bandkabel och då kommer tunern väl till pass igen.


/Micke

Tänkte ta och testa att bygga någonting i den stilen för att testa, för det verkar ju klart som bland de bättre antennerna som skulle gå att bygga med mitt QTH.

Men jag funderar lite på den, vad blir skillnaden om man inte matar den med bandkabel utan istället med coax? Dvs. en helt vanlig dipol.
Jag antar att det då behövs en balun, men det är ju ganska enkelt att sno ihop en egen. Några andra stora nackdelar?
Är det då fortfarande en god idé att vika in topparna ovanpå planken?
Bör man försöka få en jämn del av en våglängd för något band, eller är längre bättre? Antar det första, men bättre att fråga er som vet.

Har för övrigt börjat snickra på en egen liten tuner, klurar för fullt på hur jag ska konstruera kondingarna utan tillgång till fräsen, och har lindat mig en luftlindad spole på omkring 23µH. :)
 
Dipol med 1:1-balun och koax fungerar endast på ett band.
Med bandkabel och tuner kan du få antennen att fungera bra på flera band.
Hur lång dipol kan du "klämma in" om du mäter längden enl mitt förslag?

/Micke
 
Där är 7 meter mellan planken, som är 2,5 meter långa. Kan nog få upp antennen en meter över planken, så det ger ju en total längd på 2*(sqrt(1+3,5²)+2,5) = 12,3 meter.

Hur kommer det sig att den enbart fungerar på ett band för att man matar med coax istället?
Tillsammans med en tuner, alltså.
 
Hur kommer det sig att den enbart fungerar på ett band för att man matar med coax istället?
Tillsammans med en tuner, alltså.


Du kommer få höga förluster i koaxen.
Antennen lär ha en impedans av ca 70ohm på lägsta resonansfrekvensen.
På dubbla frekvensen flera kohm, det blir alltså svårt med anpassningen och höga förluster som följd.

Men du kan ju alltid göra dipolen 10m och köra på problemfritt på 20m-bandet.
Ett annat alternativ är att tillverka en förkortad antenn med "traps" men då blir antennen allt annat än osynlig.

Bandkabel och en tuner löser alla dessa problem.

Jag har en dipol som är 2X4,5m. Den kör jag från 20m-6m med tuner.
På 20m är den ju lite kort så verkningsgraden är inte fullt så bra som den blir på en full dipol men på dom högre frekvenserna är det inga problem.

/Micke
 
Last edited:
Jag tycker SM0GLD gjort ett bra setup. Skulle definitivt gå på det själv. Du kan köra på alla band men får nöja dig med närområdet på de lägra banden. Jag har en gång gjort liknande uppsättning med ungefär samma förutsättningar. Problemet har varit en massiv störmatta eftersom man kommer så nära ett flertal lägenheter som garanterat har mängder av störande elektronik.

En antenn som du kör på flera band kommer att uppvisa stora variationer i impedans. Det klarar du av att hantera med en högohmig matning i form av en stege eller en bandkabel utan att få stora additionsförluster. Med andra ord, du får ut effekten som lämnar sändaren ut till antennen. En koax däremot är betydligt mer begränsad då den är avsedd för anpassning mot 50 Ohm. Visst kan du köra med koax och balun men det du anpassar i tunern är då den impedans som ses ifrån koaxen/balunen. Tänker du köra flera band blir det snarast sällsynt att den matchningen stämmer mot impedansen antennen uppvisar. Följden blir att du bara eldar upp sändareffekten i tunern och kabeln och verkningsgraden blir urusel. Den låga impedansen i koaxen medför stora additionsförluster.

Apropå störningar så brukar en vertikalantenn suga i sig mer störningar från närområdet. Men i ditt fall så tror jag du får så du storknar ändå ifrån trådantennen. I en annan tråd här frågas om magnetisk loop som lyssnarantenn och det är utmärkt när man plågas av störningar i närområdet i kombination med en tråd eller vertikal att sända på. Jag har provat använda en liten loop med bara 30-40 cm radie att lyssna på och det är förvånansvärt vad bra man kan höra på en sådan särskilt då man kan vrida antennen så man "nollar bort" störningar om de nu inte kommer ifrån alla håll :)

Men börja med en tråd enligt SM0GLD:s förslag, det är busenkelt att få till och dessutom billigt och du är snabbt igång. Fast du behöver förstås en tuner. Köp en billig eller bygg flera stycken för samma pris. Ett par vridkondingar och en spole som du lindar själv är i princip vad som behövs. Ev. också en toroid. Alltsammans är som gjort för en studentekonomi.
 
Å tusan, det är sån skillnad alltså!

Tror att jag gör som så då, att jag börjar (dvs. typ imorgon eller så) med att bygga en dipol för 20m, matad med coax så att jag kan köra någonting i alla fall (man är ju lite komma igång-galen), borde väl även kunna lyssna lite på andra band?
Så får det bli att skaffa bandkabel samt fixa tuner framöver, det är ju lätt att byta ut kabeln.

Men vad jag förstått så är bandkabeln ganska känslig vad gäller omgivning? Dvs. den trivs bäst hängande fritt i luften, typ?
Tänker mest på att det skulle vara lämpligast att kunna dra kabeln ned för stolpen, sedan utmed marken under golvet fram till väggen, där den får gå in någonstans. Vore det några problem?
 
Du kan lägga en 300 ohms bandkabel på torr gräsmatta eller torr trätrall utan nämvärda förluster. Direkt på marken är dock mindre lämpligt särskilt när det är fuktigt och blött. Det ger snabbt höga förluster. En möjlighet är att dra bandkabeln i ett plaströr som kan ligga på marken eller t o m grävas ner en bit. Det kommer att fungera tillräckligt bra även om installationen inte blir helt optimal.

Alternativet är att använda en grövre koaxialkabel t ex RG213 med låga förluster. Om längden bara är 5 till max 10 m så kan du nog klara dig ganska bra även om anpassningen mellan antenn och kabel är extremt dålig. Du får visserligen en del additionsförluster beroende på hur stor missanpassningen är men i praktiken så brukar det ändå fungera ganska bra.

Jag tycker gott du kan börja med en enkel antenn. Överarbeta inte projektet utan se till att komma igång istället så går det alltid att förfina installationen senare. Det finns massor med kombinationer och möjligheter med både sina fördelar och nackdelar. Allt du pillar med ger dig erfarenheter och kommer till nytta senare.
 
Fått upp en liten antenn nu. :D

Har dock inte fått hem min rigg, så jag kan inte testa den. Slöa rackare på Schenker, tog tre dygn från inlämning tills den kom till sortering, där den är nu, i Stockholm.

Är alltså en dipol för 20m, något för lång just nu (2x5,5m), tänkte justera det sen. Matad med coax just nu, men har beställt bandkabel. Snurrade ihop en väldigt enkel strömbalun också, inte en aning om det hjälper eller stjälper, men det känns bättre. :p

Kan väl slänga upp några bilder med:
DSC_0036.jpg
DSC_0037.jpg
DSC_0038.jpg
DSC_0039.jpg
 
Back
Top