Lämplig första setup i lägenhet, på begränsad budget?

Sista bilden är en fantastisk bild. Snacka om T-stycke som står på granntaket.
Jag tror du kommer att bli lycklig med det som första antenn.
Kanske att din avstämmer klarar av flera band.
Välkommen i etergänget
 
Ser bra ut men kanske choke mm skulle behöva lite regnskydd?
Du kommer nog att kunna köra en hel del med denna antenn "efter lite tuning".
Lycka till
 
Tanken är att den inte ska sitta ute hela tiden, utan den ska sättas upp när den används.
Där av, inget regnskydd. Annars hade det helt klart behövts och ordnats. ;)

Tar för övrigt bara några minuter att sätta upp eller plocka ner den. Sitter i staketet med tumskruv, sen är det bara att släppa på repen för att ta ner trådarna, sen virar jag det runt "masten" i längdled. Och det enda som blir kvar ute är krokarna i planken. Funderade på att sätta maskingängade krokar i insatsgängor (det är vad jag har i "masten" för att sätta den i staketet) för att kunna ta bort dem med, men nä. Kanske i framtiden om jag har lust.
 
Tanken är att den inte ska sitta ute hela tiden, utan den ska sättas upp när den används.
Där av, inget regnskydd. Annars hade det helt klart behövts och ordnats. ;).

Du skulle ju kunna ersätta repen och skruvfastsättningen med gummistroppar istället så blir montering/demontering en fråga om sekunder bara.

Jag tycker det ser mycket bra ut (efter förutsättningarna).

Regnskyddet till mittenpunkten behöver ju inte vara mer än en uppochnervänd plastmugg eller avkapad PET-flaska, för visst tänker du sitta inne och köra radio när det är ruskväder ute?
 
Fått hem rig och lite annat nu, satt och lyssnade hela kvällen igår. Fick tyvärr inte in många amatörstationer, hörde någon tysk och någon ryss och sådär, men lyckades aldrig att identifiera någon signal ens en gång.
Gott om brus också, S5-S6 i bara bakgrundsbrus för det mesta. Men det hördes i alla fall ett och annat, på CW-delarna av banden var det ju full fart. Och man kunde ju höra ett helt gäng olika "riktiga" stationer från runt om världen.

Funderar nu på att trimma in antennen för 10m, men är något tveksam på hur man bäst går tillväga utan riktiga instrument. Kan man gå enbart på SWR? Dvs. Trycka på sänd och kolla mätaren, klippa lite på antennen och testa igen etc. Tills man är nöjd?

Känns som det borde finnas effektivare metoder, även utan antennanalysator och annat. :)
 
...
Funderar nu på att trimma in antennen för 10m, men är något tveksam på hur man bäst går tillväga utan riktiga instrument. Kan man gå enbart på SWR? Dvs. Trycka på sänd och kolla mätaren, klippa lite på antennen och testa igen etc. Tills man är nöjd?
....

10m har varit igång under ett par dagar nu, men det kan likväl vara helt tyst om det inte är några konditionslyft alls, prova lyssna efter 10m fyrar mellan 28.180 och 28.320.

de flesta transceivers anger i sin manual hur dom fungerar om det är hög VSWR, oftast dras uteffekten ned automatiskt om man går över en viss VSWR-nivå.

om du har en rimlig ansats på att den att beräknad längden stämmer på antennen
börja med mkt. låg uteffekt, tillräckligt låg för att inbyggd VSWR mätaren ska ge ett användbart mätvärde.
ta sen mätvärden över hela 10m bandet för att se om du hittar nån punkt där VSWR är lägre, vilket ger indikation hur antennen ska ändras

Om du har en 50ohms konstlast så prova med den först så ser du att VSWR mätfunktionen fungerar som den ska.
 
Jag brukar lyssna på 28120kHz där det körs psk mm. Det är så gott som liv där varje dag, för att se om det är öppet. En annan variant är att lyssna på 27555kHz. Minsta konditioner så är det genast "aktiviteter" där.

När du ska justera antennen: Testa med låg effekt var du har bästa SWR. Är det under 10m är ju antennen för lång är det över är den för kort. Klipp inte tråden. Man gör den alltid för lång till att börja med - efter att har räknat fram längden - sedan viker man tillbaka tråden över isolatorn och tvinnar den om sig själv när man har "hittat rätt".
 
Last edited:
10m fyren SK7GH (JO77) på 28.298MHz är kanske lite för långt bort (cirka 6mil) för att höras från Växjö(?) med en lågt placerad dipol.
 
Funderar nu på att trimma in antennen för 10m, men är något tveksam på hur man bäst går tillväga utan riktiga instrument. Kan man gå enbart på SWR? Dvs. Trycka på sänd och kolla mätaren, klippa lite på antennen och testa igen etc. Tills man är nöjd?

Börja med en enkel beräkning av längden (antar att du siktar på SSB, dvs ca 28,3 MHz): 300/28,3/2x0,96=~5,1m, dvs ca 2,55m per ben.
Gör sedan benen lite längre, säg 3m och vik i ytterändarna vid 2,55m. Använde sedan ett par buntband att hålla ihop överskottet med resten av benet. Sedan kan du enkelt modifiera längden utan att behöva klippa och riskera att den plötsligt blir för kort.

Gör sedan som NCL föreslår, kolla var du har lägst SWR och förläng/förkorta därefter.
När du sedan är nöjd, gör inte misstaget jag gjort - att kapa tråden vid isolatorn! Överskottsstumparna verkar nämligen ha viss betydelse också. Börja istället med att t ex klippa halva överskottet och se hur det påverkade SWR och trimma än en gång utifrån resultatet. Håll på så tills du är nöjd.

Och ja - du kan nog använda radions SWR-mätare, även om den inte är exakt. Se till att köra låg effekt bara.

// Åke
 
Du kan först mäta upp vid vilken frekvens den befintliga antennen ger minimum SVF.
Räkna sedan ut hur lång en teoretisk dipol blir för just den frekvensen. (Åkes formel duger här)
Räkna därefter ut hur lång en dipol skall vara för den nya frekvensen.
Om den nya beräknade längden blir 30 cm kortare än den teoretiskt beräknade dipolen så korta av den befintliga dipolen 15 cm i varje ände.
Om den nya längden blir 5 m längre så skall dipolen förlängas 2,5 m i varje ände.

Principen är mycket exakt +/- 1 cm inom samma amatörband och tillräckligt exakt för att räkna om måtten från ett band till ett annat. Jag tillämpar den metoden ibland och det går snabbt och är enkelt. Den som vill kan skapa sig en lathund i form av en tabell som visar hur många centimeter förändring av antennlängd t ex 25 kHz motsvarar på de olika banden. Då går det snabbt att göra ett överslag i huvudet.
 
Last edited:
En antenn som kanske kan vara aktuell för dig är den sk "Hängmattan" som SM6U har konstruerat.

Den går på flera band och även om den kallas hängmatta så kan du invertera den och göra ett "tak" av den mellan dom två räcken du har. :D

kanske hänga lite strumpor på den och kalla den torkställning :D

Jag känner inte SM6U men jag vet att det cirkulerar en PDF på hans hängmatteantenn, i princip är det en S.K fan.dipol, men uppspänd mellan två VP-rör i ändarna för att hålla formen.

Jag har .PDFen om du inte hittar den själv

Här har du en bild på den: http://www.sk6aw.net/data/thumb.php?img=/blogg/blogg-4208.jpg&width=1229&height=615&nosave=1
 
Last edited:
En sak till. Har du utrymme för en halvvågsdipol för 20m (dvs ca 10m lång totalt) så föreslår jag att du börjar med det istället.
10m-bandet kan vara helt fantastiskt, har själv kört både China och Sydamerika där, men det öppnar sig relativt sällan.
På 20m kommer du att höra betydligt mer (oftare). Du kanske inte nödvändigtvis behöver sträcka ut den helt utan kan låta ändarna hänga rakt ner?
Jag tror du skulle ha mer glädje av att börja på 20m. Om du sedan bygger en tuner kan du få antennen att funka på fler band.
Fixar du inte 20m-bandet så kanske det går med 12- eller 15m? Även dessa upplever jag mer "aktiva" än 10m.
// Åke
PS. glöm inte träna CW ;) Då får du större chans till QSO DS.
 
Simulerat...

Om planken är 2m höga så ligger matningspunkten på 3m över mark, stämmer det?
Jag simulerade med 1,5mm FK och tråden blev då 10,08m totalt.

Altandipol_1.jpg
Altandipol_swr.jpg

Anpassningen blev helt ok.

/Micke
 
Och om man måste ha en antenn för 10m så kan man lägga till en sådan antenn i samma matningspunkt.
Anpassningen blir då lite sämre men inte värre än att det troligtvis fungerar ok.

Altandipol_2.jpg
5,18m blev dipolen för resonans på 28,44MHz.

Altandipol_swr2.jpg


/Micke
 
Doh, jag skulle skrivit 20m-bandet, inte 10.. Gick lite väl fort där i förmiddags.

Antennen jag har nu är byggd för 20m, men i nuläget lite för lång.
Kör på metoden att testa mig fram på låg effekt, sändaren ska dessutom begränsa uteffekten vid hög SWR.
Testade det lite nu ikväll och har kortat ner totalt 40cm på varje sida hittills (de var omkring 5,5m styck innan), från början gick mätaren i taket vid sändning, nu har den åtminstone kommit ner så man faktiskt kan se ett värde, ska fortsätta så smått imorgon.

Har förresten även skaffat en begagnad tuner, i väntan på att jag ska bli färdig med min egen. Och borde få hem bandkabel imorgon, så då kan det bli en liten uppgradering.

Den där hängmattan såg ju rätt festlig ut, men är nog litet väl skrymmande är jag rädd.. :)

Nuvarande antennen verkar ju i alla fall inte fullkomligt värdelös (för lyssning, dvs). Under dagen när konditionerna varit bättre har jag hört många stationer från hela Europa på 20m.

0GLD: Tack för simuleringarna!
3m över mark stämmer nog ganska bra, har inte mätt exakt men jag når precis att skruva i kabeln om jag står på tå, och jag är 190cm.

6BNV: Har noterat att CW ju är betydligt mer effektivt. Kan vara helt tyst på övriga bandet, men går man till CW-delen så är det full fart. Har beställt en liten telefgrafinyckel (paddel-modell), så får vi väl se vad det blir av det.
 
Simulerat...

...
Jag simulerade med 1,5mm FK och tråden blev då 10,08m totalt.

...

/Micke

Är lite nyfiken på hur stor korrigeringen i EZNEC+ är för just "FK" och hur korrigeringen definierats (vartifrån kommer den ) ?

några enstaka procent är ju vanligt, men även det är ett uppskattat värde...
 
Är lite nyfiken på hur stor korrigeringen i EZNEC+ är för just "FK" och hur korrigeringen definierats (vartifrån kommer den ) ?

några enstaka procent är ju vanligt, men även det är ett uppskattat värde...

Man anger: tråddimensioner, dielektricitetskonstant och isoleringens tjocklek.
Detta måste man ange för varje typ av isolerad tråd man avser att använda.

Dessutom så väljer man koppar eller aluminium för att få "rätt" resistiva förluster.

/Micke
 
GLD skrev; "Man anger: tråddimensioner, dielektricitetskonstant och isoleringens tjocklek.
Detta måste man ange för varje typ av isolerad tråd man avser att använda."
----

Ja, så gjorde jag för 5-6 år sedan när jag labbade med referensdipoler av FK1,5 kontra blanktråd. Tyvärr finner jag inte mina anteckningar om vad jag kom fram till för Er för den plasten som vanligtvis används i FK.

Har du gjort några mer detaljerade mätningar och/eller vad anger du för värden på plasttjocklek och Er?
 
Har du gjort några mer detaljerade mätningar och/eller vad anger du för värden på plasttjocklek och Er?

Har inte gjort några mätningar.
Jag anger Er=3 för PVC-isolering, tjocklek 0,7mm.

Den simulerade verandadipolen ovan resonerar på 14,18MHz.
Med Er=1 ligger resonansen på 14,59MHz
Antennen måste då förlängas med 2 X 15,5cm för att flytta ner resonansen till 14,18MHz.


/Micke
 
Man blir mer och mer sugen på att bygga stegmatning.

Jag har en stooor spole liggande redan. Så det får bli lite vaacumkondingar då, för att få till en bra match.
Funderar på SPC-match, om någon har byggt en dylik...

73 de Kai
 
Back
Top