lämpligt schema för QQV06/40?

SM7TJC

Well-Known Member
Jag körde lite på aktivitetstesten, 144MHz, i går. Det gick riktigt bra med den nylagade radion och ny antenn :)
Men det märks att 10W är lite klent. Ett slutsteg blir nog nödvändigt.
Efter lite rotande hittade jag grejor till ett bygge med ett QQV06/40. En gammal transverter som hyst ett 03/20 blir en bra grund att bygga från.
Men när jag kollar på nätet hittar jag inte speciellt mycket kopplingar med detta rör. Någon som kan rekommendera en enkel och fungerande design?
 
Steg med QQE 06/40 är mycket svåra att få att gå rent och inte sprätta ner hela omgivningen. Dessutom ska dom ha väldigt låg ineffekt. Om du redan har 10W så blir du inte gladare av att ha 30-40W som är svårhanterade (radiogrannarna kommer hata dej när du blir det minsta olinjär). Tror mej minnas att det fanns en design i Dubus i antik tid, inkl mått o vikter för den där märkliga kopplingsloopen på anoderna.

Men: du behöver upp i 100W för att det ska vara märkbar skillnad ut. Med det sagt, spana in enkla steg med ett eller två 4CX250 i gamla Amateur radio handbook, t ex. Enkla o robusta, funkar bra redan med 500V B+ . Och mycket enkla att få att gå linjärt.

Och ja, jag vet att man KAN krama ur 100W ur ett 06/40, men...då lever man farligt, rent störningsmässigt. Dressler drog ännu mer ur dom på tidigt 80-tal, men jag tror dom körde över 1kV på anoderna då.
 
Last edited:
GI7B är ett trevligt keramiskt rör som lämnar mellan 250-300W vid 10W in eller där omkring,
dessutom hyggligt lätt att bygga med.
Röret vill ha ca 2kV på anoden.
 
Ojdå, det kanske inte är så lämpligt med det röret då. Lite synd när man har alla grejor liggande. Men jag vill ju inte skräpa ner på bandet.
Kanske man skulle satsa på ett GI7b istället. Kan jag bara trolla fram tillräcklig anodspänning så blir ju både nätdel och förstärkare enklare att bygga.
Jag byggde ett med 2 st. GI7b för bortåt 15 år sedan. Det funkade klockrent och gav närmare en kilowatt med 60W in.
 
QQE 06/40 är väl ett trevligt rör som numera fås gratis på loppisarna. Bygger man sin station från scratch så kanske fördelen är att det bara behövs i storleksordningen 0,5 W driveffekt för att få ut uppemot 80-100 W telegrafi, om man pressar röret en aning. Dock får man nöja sig med max 30-40 W för SSB. Det är vad kan räkna med för någorlunda linjär drift?

Annars tycker jag att ett eller två 4CX250B eller motsvarande kan vara ett gott alternativ. Kör dom på sparlåga så håller de i all evighet och tål avstämningsmisstag. Även dessa rör finns i stor mängd att fiska upp på loppisarna för någon tia eller max 50:- styck. Men visst finns det väl lämpligare och mer robusta rör om man vill optimera IM-egenskaperna. En del av dessa är dock ganska dyra och det kanske är en onödig investering för hembyggaren?

På KV har jag själv fastnat för 813 vilket även det är ett gratisrör eller i värsta fall fås mycket billigt men synnerligen robust och förlåtande. Fyra sådana i GG-koppling ger mig drygt 1 kW key-down 24H och då med svagt rodnande anoder. Pi-filtret kan snedstämmas i alla kombinationer utan att något särskilt händer mer än att färgen på anoderna blir något mer mörkröd. I princip oförstörbara och för mig som bara kör telegrafi så finns väl knappast någon anledning att bygga med dyrare rör än så - om de nu inte råkar finnas i junkboxen förstås.
 
Nja, 06-40 verkar inte vara så intressant längre. Transistoriserade effektmoduler är naturligtvis smidiga, men det blir ganska dyrt när man skall ha mer än ett par watt. Går något sedan sönder så är det naturligtvis den dyraste delen....
Rör är nästan lika enkelt att bygga med och ofta finns det begagnade att köpa som funkar helt OK. Går något sönder så är det ofta den billiga delen.
När jag byggde med 2 st. Gi7B så kostade hela bygget ungefär 400:- Den största kostnaden var aluminiumplåten. Rören kostade då 40:-/st (nya) så jag hade naturligtvis några i reserv. (Allt såldes när jag flyttade till ett radioovänligt boende)

2C39 verkar ju vara helt perfekt för mig. Drivspänningar har jag ju redan och det verkar riktigt lättbyggt. Nu gäller det bara att hitta de där rören som är "nästan gratis".
 
Back
Top