Längd på topprör

Tibnor har bl.a. 50 mm aluminiumrör med olika godstjocklekar.

Materialkvaliteten är 6060-T6 och 6063-T6 varav 6063-T6 har något högre sträckgräns, Rp0,2 170 MPa. För jämförelse så har stålrör av vanlig 1312-kvalitet (ung St-37) en sträckgräns på c:a 220 MPa.
 

Attachments

  • AluRörTibnor.jpg
    AluRörTibnor.jpg
    47,4 KB · Views: 106
En ostagad vertikal mast med längden 3 meter fast inspänd i den nedre änden kan belastas med en horisontell last högst upp enligt bifogad tabell.

Materialet är 6063-T6. Går man upp till 60 mm ytterdiameter utnyttjas materialet bättre och lasterna kan ökas väsentligt.
 

Attachments

  • AlurörLast.jpg
    AlurörLast.jpg
    14,8 KB · Views: 289
Rekommenderar också 60mm i alla lägen. Tungt, men stabilt! Besök en industriskrot o leta i deras högar med tjockväggiga aluminiumrör.
 
Ibland kan det vara så att ett 50 mm som skall tåla en viss vindlast blir för tungt, medan en 60 mm som tål samma last är något lättare, dvs tunnare gods.
 
Jag har använt ett rör som passar inuti maströret som är halva eller en tredjedels längd av röret. Sen inutu detta så har jag använt ett stålrör som är dubbla längden av avståndet mellan rotor och stödlager. Då tänker jag att materialet i maströret används bättre.
 
Ibland kan det vara så att ett 50 mm som skall tåla en viss vindlast blir för tungt, medan en 60 mm som tål samma last är något lättare, dvs tunnare gods.

Det är sant, iaf på ett felfritt rör.

Ett tunnare rör är dock lättare att deformera, det behövs inte speciellt mycket "övervåld" genom till exempel åtdragning av en u klamma för att göra en brottanvisning.

Ett rör med större godstjocklek har lättare att stå emot denna typ av misshandel.
 
Back
Top