Lära mig CW

johan713s

Member
Hej!

Jag är en ganska ny amatör, och har nu fått för mej att jag under vintern skall lära mig CW.
Därför undrar jag om det finns några bra metoder, dataprogram eller annat som ni kan rekomendera.

Tack på förhand

SA7AEV - Johan
 
Ett tips är att gå till http://www.g4fon.co.uk/ och hämta den senaste versionen av
"Morse Trainer". Denna arbetar enligt "Koch-metoden" som ger snabba resultat.

Vad jag känner till så finns det stöd för svenska tecken i den senaste versionen.

Koch-metoden är en enkel och listig metod för att lära ut telegrafimottagning,
som skapades på 30-talet av en tysk beteendevetare.

När PC-datorerna kom så kunde man göra program för att omsätta Kochs principer i praktiskt
användbara verktyg. Det finns mera information på G4FON's hemsida.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Kan bygga på lite på Karl Arnes post. Det är mycket enklare att lära sig telegrafi genom att starta redan i 100 takt i hastighet, och att ha ett stort mellanrum mellan tecknen istället. Detta gör att man undviker att fundera på om det var en kort lång kort eller vad det nu va? Detta går att åstakomma genom G4FON's program. När man sedan blir säkrare så drar man ner på mellanrummen så sakteliga, och vips kan man riktig 100 takt!

Börjar man på fel sätt, dvs fundera och räkna så är det kört från början, det är "tonen" av tecknet som skall nötas in i klumpen där uppe. När jag ex tar emot ett CW tecken funderar jag inte ens på vad det är utan handen skriver bara... Ganska häftigt egentligen...

CW rules!

73 de WKA
 
Hejsan,
Jättekul att Du vill lära dig CW.
Håller med Teemu om att man ska se till att tecknen ligger med högre hastighet (100-takt kan kanske vara lite mycket, men Du får känna dig fram) och sedan styra den totala hastigheten med teckenmellanrum. Då får Du in rytmen och känslan på ett bra sätt.

Ett annat tips kan också vara att inte försöka att ta några genvägar ;-)
Att lära sig telegrafi är en blandning av innötning och hjärntvätt (men ack va kul).
Att försöka gå för fort fram, brukar visa sig negativt i längden.
Försök hitta ett komplett träningsprogram, med färdiga lektioner.
Tidigare hade SSA en kurs (tror det var den som försvaret tagit fram). Den var på kassett (vet inte om det finns kvar längre i den binära tidsepoken ;-).
Det man borde kunna göra är att kopiera upplägget (lektioner).
Lektionerna var bra pedagogiskt upplagda för att succesivt bygga upp den kompletta telegrafikunskapen.

Mitt sista tips, skaffa dig en kompis att träna tillsammans med.
Mycket roligare när man är fler och dessutom hjälps man åt genom att "peppa" varandra.
Din lokala klubb (SVARK, SK7AX) kan säkert också hjälpa dig framåt.

Igen, jättekul att se fler som vill lära sig telegrafi.
Lycka till...

Hör gärna av dig om Du vill bolla några frågor.

Hasse - SM0IMJ



johan713s said:
Hej!

Jag är en ganska ny amatör, och har nu fått för mej att jag under vintern skall lära mig CW.
Därför undrar jag om det finns några bra metoder, dataprogram eller annat som ni kan rekomendera.

Tack på förhand

SA7AEV - Johan
 
Vill gärna hålla med föregående talare att det blir mycket roligare och effektivare
att träna telegrafi om man är flera.

Att traggla in telegrafi med traditionella metoder på egen hand är
ganska själsdödande, och har säkert de flesta "avhopp " från "telegrafilinjen" på sitt samvete.

Jag vill dock inte riktigt hålla med om att Koch-metoden skulle vara någon "genväg",
utan den utgör ett konsekvent och optimerat tillämpande av inlärningspsykologi.

Målet med användbara telegrafikunskaper är ett reflexmässigt översättande av ett ljud till ett skrivtecken,
och om man gör detta från början minskar man risken för "återvändsgränder".

Den traditionella telegrafiundervisningen byggde på "nötande" vilket är varken lönsamt eller trivsamt.

Jag gjorde "lumpen" som infanteritelegrafist, men kunde 80-takt redan från början, så jag kunde från åskådarplats bevittna vilket h-vete rena nybörjare kunde ha.
Kommer nu inte ihåg på raken hur många av 24 som till sist klarade 60-takt,
men det vara bara 4 eller 5 som tog 80-takt; 2 som tog 100 samt 1 med 125-takt.

Har för mig att grundutbildningen i telegrafi låg runt 200 - 250 timmar eller så.
Är rätt övertygad om att man med optimerade metoder kunnat reducera dessa till
hälften och ändå fått ett bättre utfall.

(Det var emellertid trevligt att sitta i telegrafisalen och höra höstregnet smattra mot rutorna medan andra värnpliktiga grävde skyttevärn eller cyklade runt i ovädren.)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag lärde mig CW med hjälp av en kurs på kassettband. Har för mig att den grundade sig på någon militär kurs (??).
Det stora problemet för mig var att jag är mycket otålig och skulle nog tappa lusten om det inte gick snabbt nog. Jag lade upp ett schema, och körde igenom kursen på 14 dagar (hårdkörning med andra ord). Då hade jag lärt mig såpass bra så att jag kunde sitta och lyssna på radion för att öva upp hastigheten. Betydligt roligare än att sitta och traggla krypto från ett kassettband.

Jag glömmer aldrig första gången jag skulle försöka ta emot CW vid radion. Det var en FRO-övning och där går det ju ganska lugnt. Jag satt och skrev ner bokstäver för brinnande livet. När jag sedan tittade på pappret så stod det: BRON ÄR SPRÄNGD. Då kände man sig ganska nöjd.

Mitt tips är att traggla igenom inlärningen av bokstäverna så fort som möjligt. Taktträningen är betydligt roligare. Jag har för mig att tecknen sändes i spärrad 80-takt på mina kassettband och långsammare än så skall det nog inte gå.

Efter ett par år i luften så kunde jag i alla fall snacka obehindrat i 120-takt. Men idag hänger jag nog inte med riktigt lika bra. Det krävs träning för att hålla farten uppe.....
 
kul läsning,
lärde mig telegrafi hemma på kammaren, först att känna igen alla teckens ljudbild genom att lyssna på femställiga grupper med tecken, tecknen var nog alltid över 60takt men med långa mellanrum, detta tog inte så många månader - men då var skallen 20år yngre iofs :p - lite tråkigt var det men man måste göra detta regelbundet men inte i för många , långa pass varje gång.

Efter detta så satt man ofta framför KVmottagaren (en SP600 h-lund) och lyssnade, lyssnade & lyssnade till ev. klartexter började träda fram ur telegrafisoppan, det svåra under lyssningen var att få själva skrivandet att fungera, dvs. missar man tecken måste man skippa dom direkt och istället lyssna klart och skriva ner de som kommer efter istället. Detta var svårt men lärorikt, QSO är ofta korta så man missar poängen med QSOna man lyssnar på men å andra sidan lyssnar man i "den miljön" man egentligen vill lyssna på väl man lärt sig telegrafi....

Så småningom började hela meningar (på olika språk!) och en hel del telegrafiordsförkortningar att synas.
Så här långt började jag köra telegrafi på VHF CWdelen med ett antal motstationer, det fanns flera som var nybörjare eller andra som gärna sparrade med att sända klartexter eller krypto.
Det lät hemskt för det mesta men kul var det och det slutade ofta med försök till några QSO, blev det för jobbigt kunde man slå över till USB. Här lärde man sig sända och även "speeda upp" hastigheten på telegrafin. Böt från nyckel till manipulator under denna tiden allt eftersom hastigheten ökade sucessivt, vilken skillnad!

en liten story -
vid den då obligatoriska inskrivningen runt -82 så var det vanligt att man kunde "avlägga telegrafiprov" - dom proven var vanliga kryptogrupper med tecken ur alfabetet/siffror så där gick det bra,
alla som klarade detta provet, gick vidare till ett annat prov som hölls ute på Lovön,
jisses - det provet innehöll inga kända tecken, man fick lära in ett antal påhittade tecken under ett par långa sessioner- sen avslutades det med ett par prov. det första var att spika så många rätt som möjligt, det andra provet hade dessutom inbyggda "störningar" som inte går att beskriva :D (de flesta började skratta och tappade koncentrationen helt), skulle tro att av 40 ynglingar gick max 1-2 vidare "in i dimman", resterade kunde bli telegrafister ute på regementen i nån hydda.
 
cw

Den kurs på kassettband, som omtalats i många inlägg ovan, är just den kurs som "Dalakanalen" har på sin hemsida och som jag har lagt in länk till ovan. Det är en gammal beprövad kurs.
Det är ganska traggligt att lära sig CW, men ack så kul när man kan det.
Lycka till!
73
Kurt / SM6BZE
 
Finns det nån som ångrat sig att lära sig att cykla - även om man alltid kan välja bussen/bilen istället ?

nix!

så är det också med telegrafi, kul att kunna - men det finns alternativ om man bara ska "transportera lite info"

IHMO
 
Hej på er !
Jag har under flera år utbildat värnpliktiga på telegrafi och skulle vilja kommentera följande påstående.
>Den traditionella telegrafiundervisningen byggde på "nötande" vilket är varken lönsamt eller trivsamt.
Rätt att det kanske inte är trivsamt, nötningen däremot är det enda som ger resultat ,i rätt mängd förstås. Eftersom vi talar om en nervbaning, det vill säga att som WKA säger, att man skriver tecknet reflexmässigt så finns tyvärr bara ett sätt om man vill att något skall sitta i ryggmärgen, dvs nöta. Nötningen ger också en mycket god grund när man sedan ökar takten. Om man har gjort ett dåligt grundarbete i de lägre takterna och vid inlärningen av tecknena så kommer man att få problem i de högre takterna.
Vill rekommendera den telegrafikurs som finns www.sk4sq.net som är försvarsmaktens kurs som bygger på att tecken vid nedskrift bokstaveras med versaler och på ett visst sätt. Själv har jag lärt mig telegrafi utifrån den kursen och klarar idag runt 250-takt i mottagning (ej nedskrift).
Det absolut viktigaste vid telegrafiinlärning är den egna motivationen. Även om man skulle ha dåliga "telegrafi-anlag" så kan motivationen helt väga upp detta.
Eftersom du bor i Jönköping kontakta SVARK SK7AX på Vissmålen. De har en mycket förnämligt lektions-sal för telegrafi. SVARK har veckomöten, Tisdagar klockan 19.00. Välkommen dit.

73 / Tobbe SM6RME
 
"Det finns ingenting som är så lätt som att vara generös med andras tid..."

Kan inte avhålla mig från en kommentar.

Traditionell telegrafiundervisning i grupp bygger på "nötande", därför
att det är den metod man får ta till när man ser eleverna som ett
kollektiv, vars tid inte är speciellt värdefull.

Då får man också dras med "platå-effekterna", där synbarligen
hur mycket träning som helst inte leder till några märkbara framsteg.
Detta skadar elevernas tro på målet med träningen.

Koch-metoden bygger också på "nötande", men ett genomtänkt och individanpassat sådant.

Det finns empiriska iakttagelser som pekar mot att det klassiska påståendet
att det finns personer som inte kan lära sig telegrafi alls,
inte stämmer ifall man använder Koch-metoden.

Innan man uttalar sig om olika metoders fördelar och nackdelar så bör man
nog läsa källorna, där vetenskapliga studier av hur snabbt olika metoder
leder till resultat refereras. (En tysk läsövning i ämnet med källhänvisningar finns på
http://www.df2ok.privat.t-online.de/afu01a.htm#KOCH,
En annan är http://www.geocities.com/gm0rse/n0hff/c29.htm)

Eftersom min telegrafi verkar sitta programmerad i "icke-flyktigt minne" har jag inte
behövt bekymra mig om att lära telegrafimottagning på nytt, men om det skulle bli aktuellt
igen så är det G4FON:s program som skulle bli valet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
En kommentar från mig. Under de år jag bedrev telegrafiutbildning i försvaret var den absolut i allra högsta grad individuellt inriktad. Resultaten blev i de flesta fall mycket bra. De som hade sämre förutsättningar fick hjälp och de fick dessutom helt enkelt träna mer än andra. Den kollektivt inriktade utbildning i försvaret som du beskriver känner jag inte igen. Vad gäller olika metoder så går jag till min egen erfarenhetsbank som instruktör och uttalar mig utifrån de erfarenheter jag har. Har sett sådana som enligt anlagstesterna ej är lämpliga, klara över 100-takt på ett GU-år. Oavsett vilken metod man använder så är det fortfarande den egna motivationen som är viktigast. Jag hävdar att det absolut inte finns några som helst genvägar för att lära sig telegrafi på ett bra sätt. Däremot kan det finnas olika vägar som i slutändan ger samma resultat. Eftersom varje elev är unik så är det just det unika fallet som måste bedömmas. Vem som helst kan lära sig telegrafi om man bara bestämmer sig för att göra det.

73 / Tobbe
 
Tackar!

Hej och Tack för alla svar!

Det var roligt att få så stor respons på mitt inlägg. Vad gäller SVARK så är jag medlem där, men osäker om det kommer gå någon kurs framöver. Jag får kolla upp detta.

Slutsatsen är att det ligger en hel del arbete bakom telegrafin, oavsett om man har anlag eller ej

Än en gång TACK!

SA7AEV - Johan
 
Back
Top